مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

مهدی امینی: تونل‌توحید به یکی از مباحثات روزمره شهروندان تهرانی و البته مسئولان و مدیران تبدیل شده است

تونلی که ابتدا بحث بر سر عدم‌امکان اجرای آن بود، پس از شروع اجرا بحث بر سر عدم‌امکان اجرای آن در زمان مقررشد و در طول این مدت نیز اتفاقات،‌ گمانه‌زنی‌ها، اتهامات و تعاریف مختلف و متعددی از پروژه شد تا به امروز که دیگر همه منتظرند تا ببینند با افتتاح تونل توحید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به‌راستی این تونل با این حجم وسیع عملیات فنی‌وعمرانی و مالی و تعجیل در افتتاحش در زمان حک شده بر روزشمار (که رکوردی قابل‌توجه در پروژه‌های عمرانی ملی است)، چه مزایایی برای شهر تهران و شهروندانش داشته و خواهد داشت؟ پاسخی هرچند مختصر را شاید بتوان در این سطور یافت:

-همه اعضای شورای شهر کنونی پروژه تونل‌توحید را با اهمیت‌ترین پروژه تاریخ شهر تهران می‌دانند.

-اتفاقات تونل ثابت کرد شبکه آبرسانی شهر تهران نیاز مبرمی به نوسازی داشته و نشتی آن‌ها خطرات زیادی برای پروژه‌ها و هم‌چنین سلامت آب آشامیدنی شهر به‌همراه دارد.-در مجموع 3400نفر از جمله 200مهندس‌، فورمن و نقشه‌بردار به‌صورت‌ شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و 304دستگاه ماشین‌آلات سنگین و 404دستگاه ماشین‌آلات سبک از جمله تجهیزات به‌کار گرفته‌شده در پروژه مذکور به‌شمار می‌آیند. ایجاد اشتغال در حین اجرا و پس از بهره‌برداری از مزایای جانبی تونل است.

-تونل توحید حد‌فاصل خیابان باقرخان در بزرگراه شهیدچمران تا بعد از خیابان آذربایجان در بزرگراه شهیدنواب دارای 3خط عبوری خودرو و 2مسیر عابر‌پیاده همراه با حاشیه است که دسترسی شهروندان تهرانی به بزرگراه آزادگان، جاده قدیم تهران،‌ جاده قدیم قم، آزاد‌راه ساوه، جاده بهشت‌زهرا(س) و‌ فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) را در کمترین زمان ممکن می‌سازد.

کاهش ترافیک محور‌های بزرگراهی شهید‌چمران، بزرگراه شهیدنواب صفوی، خیابان‌های آزادی، ستارخان و خیابان‌های فرعی آن‌ها، محورهای میدان جمهوری و خیابان‌های جانبی محدوده طرح و هم‌چنین آرامش در محله‌های فرعی و زندگی شهروندان از دیگر مزایای تونل است.

-کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی، کاهش زمان سفرهای درون‌شهری و هزینه‌های استهلاک از مزایای طرح است که شاید محاسبه هزینه‌های صرفه‌جویی‌شده ناشی از آن‌ها پس از افتتاح باورنکردنی باشد.

-نیاز به رفع معارض ملکی و تاسیساتی شهری در تونل‌توحید تا حد بسیاری حل شد و از بروز مشکلات بعدی برای شهروندان جلوگیری کرد.

-افزایش ایمنی عبور‌و‌مرور و در نتیجه کاهش حوادث، تصادفات و جرایم ترافیکی نیز از مهم‌ترین مزایای این تونل خواهد‌بود و در‌نهایت شهروندان بهترین قاضی و داور ‌در زمان افتتاح این تونل برای مزایای بسیار آن خواهند‌بود.

همشهری مسافر

کد خبر 92685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز