گروه بین‌الملل: اقدامات تروریستی طالبان و جریان افراط در پاکستان به اوج خود رسید

این جریان با حمله به ستاد مرکزی ارتش پاکستان 6 نفر را کشت.  ارتش پاکستان ظهر دیروز اعلام کرد حمله به ستاد فرماندهی ارتش  را  که به کشته شدن 4مرد مسلح و چندین سرباز ارتش منجر شد، ناکام گذاشته است.

چند فرد مسلح دیروز، سعی داشتند وارد مجتمع ستاد فرماندهی ارتش پاکستان  در شهر راولپندی شوند که این اقدام به درگیری مسلحانه شدید میان مهاجمان و سربازان ارتش منجر شد.

حمله به ستاد فرماندهی ارتش در پی بروز یک رشته بمب‌گذاری در شمال غرب پاکستان رخ داد. روز جمعه 49 نفر در اثر انفجاری در شهر پیشاور جان خود را از دست دادند. این حملات در شرایطی رخ داد که ارتش پاکستان در حال آماده شدن برای انجام عملیاتی گسترده علیه طالبان است.

محمد جلیل، یک مقام پلیس پاکستان هم به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: مردان مسلح قبل از ظهر به وقت محلی و سوار بر یک وانت سفید رنگ خود را به مقر ارتش رساندند. به گفته مسئولان امور امنیتی، این افراد سپس موضع گرفتند و به سمت مجتمع شلیک کردند.

همچنین یکی از آنها نارنجکی را به سمت ستاد فرماندهی پرتاب کرد. شاهدان عینی گفتند در جریان این درگیری جاده‌های منتهی به منطقه مسدود شده بود و یک هلی‌کوپتر بر فراز منطقه در حال پرواز بود.

ساعتی پس از حمله طالبان، ژنرال اطهر عباس، از فرماندهان ارتش، به یک شبکه تلویزیونی محلی گفت: وضعیت تحت کنترل قرار دارد و همه افراد مسلح کشته شده‌اند. وی افزود: نمی‌توانم شمار دقیق تلفات ارتش را اعلام کنم اما 6 نفر از سربازان گارد در نخستین پست بازرسی کشته شدند. 

در روزهای اخیر مواضع طالبان در مناطق قبیله‌ای از سوی نیروی هوایی پاکستان مورد بمباران شدید قرار داشته است و حدس و گمان‌هایی درباره تشدید قریب‌الوقوع حمله ارتش وجود دارد.

طالبان اخیرا تهدید کرده بود درصورتی که عملیات علیه این گروه متوقف نشود، حملاتی انتقام‌جویانه را انجام خواهد داد. در ماه‌های اخیر طالبان اهداف مهم و قابل توجهی را در پاکستان مورد هدف قرار داده‌اند.

در ماه مارس سال‌جاری اعضای تیم کریکت سریلانکا که مهمان دولت پاکستان بودند، هدف حمله طالبان قرار گرفتند. در همان ماه بیش از 12پلیس پاکستانی در حمله طالبان به مرکز آموزش پلیس این کشور کشته شدند.

بعد از عملیات گسترده ارتش پاکستان به مقر طالبان این کشور در دره سوات، طالبان هشدار داده بود که پاکستان را ناامن می‌کند. در حملات به دره سوات که البته با پشتیبانی هواپیماهای بدون سرنشین ارتش آمریکا صورت می‌گرفت، بیت‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان کشته شد. هشدار طالبان برای تلافی این حملات در ماه‌های اخیر عملی شده و حملات شدت گرفته‌است.

توصیه‌های شاهزاده سعودی برای مقابله با طالبان و القاعده

سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن و رئیس شورای مدیریت مرکز تحقیقات ملک فیصل، به‌منظور نابودی طالبان و القاعده در افغانستان توصیه‌هایی را به باراک اوباما مطرح کرد. ترکی الفیصل در مقاله‌ای که در روزنامه واشنگتن پست آمریکا منتشر کرد، ضمن درخواست از باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا جهت شنیدن دیدگاه‌های متعدد و برگزاری دیدار‌هایی با مسئولان امنیتی - اطلاعاتی در پاکستان، افغانستان، روسیه، چین و عربستان جهت ارائه‌ طرح‌هایی که به نابودی رهبران القاعده کمک کند، اعلام کرد: ریاض معتقد است که طالبان در حال حاضر در افغانستان ضعیف است و بسیار ضعیف‌تر از زمانی که در قدرت بود، عمل می‌کند.

وی همچنین اظهار داشت: مسائل دیگر یعنی تعامل عقلانی با حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان که با معارضان واقعی روبه‌روست، نگاه واقع بینانه‌تر به ریاست‌جمهوری وی و عدم‌بی‌توجهی به آن از دیگر راهکارهاست؛ چرا که این مسئله، کرزی را بر آن می‌دارد که با رهبران جنگ و سیاستمدارانی که رقیب وی هستند، همکاری کند.

فیصل نوشت: ضروری است که خطوط مرزی که انگلیسی‌ها میان افغانستان و پاکستان ترسیم کرده‌اند، بار دیگر ترسیم شود تا هر گونه تردید در این زمینه از بین برود. وی همچنین خاطرنشان کرد: باید بر پاکستان و هند جهت دستیابی به حل مشکل کشمیر فشار وارد کرد. این اقدامی است که آمریکا می‌تواند انجام دهد؛

چرا که 2کشور نیازمند آمریکا هستند یعنی پاکستان نیازمند حمایت نظامی و مالی آمریکا و هند نیازمند آمریکا در زمینه انرژی هسته‌ای است.

کد خبر 92526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز