پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

نیره بهتری: چه‌قدر در روز میوه و سبزیجات مصرف می‌کنید؟! از ویتامین‌ها و کالری‌ها و موادمغذی میوه‌ها باخبرید؟!

فکر می‌کنید مصرف سبزیجات و میوه‌ها چه تاثیری در داشتن یک پیری و سالمندی خوب و با نشاط دارد؟! البته باید بگوییم ما ایرانی‌ها 5/ 2  برابر دیگر کشورهای جهان میوه و سبزیجات مصرف می‌کنیم، اما اغلب دچار بیماری‌هایی می‌شویم که نشات‌گرفته از کمبود میوه‌ها و سبزیجات است.

هر وقت تلویزیون تصاویر سالمندان را در خانه‌ای غم‌گرفته و سوت و کور نشان می‌دهد، ناخودآگاه تمام وجودت را ترس می‌گیرد. همین می‌شود که وقتی کار خیری در حق کسی انجام می‌دهی از دعایی که در حقت می‌کند و پیری را برایت آرزوی می‌کند، ناراحت می‌شوی و عصبانی می‌گویی نفرین می‌کنی یا دعا... . دوست داری در حقت دعا کند که عمرت کم باشد، اما در سلامت و تندرستی زندگی کنی.

 کمی ‌هم که خوش‌بین‌تر باشی زندگی باصفا و صمیمیت پدر و مادر پیرت یا پدربزرگ و مادربزرگت را می‌بینی که در کنار یکدیگر یاد گذشته می‌کنند و بالذت شیرین‌کاری‌های نوه و نتیجه‌شان را می‌بینند، اما  باز هم احساس می‌کنی چنگی به دل نمی‌زند.  چون  یاد دست و پادرد و قند و اوره و گرفتگی قلب و هزار و یک مریضی‌شان می‌افتی‌، باز هم دلت می‌خواهد هیچکس برایت دعای پیر شدن نکند، اما تقدیر آن‌طور که تو بخواهی رقم نخواهد خورد. سالمندی و پیری هم دوره‌ای از زندگی است که اتفاقا خداوند از آن به عنوان روزگار استراحت و خوشی یاد کرده است. بنابراین باید دست به کار شوی و روزهای تلخ پیری را به رنگ سلامت و تندرستی و نشاط نقاشی کنی. رنگ سبز سبزی‌ها و زرد و قرمز و نارنجی میوه‌های ترش و شیرین‌، قطعا بهترین رنگ زندگی‌ات خواهد بود.

هر ایرانی158کیلو میوه در سال مصرف می‌کند

براساس آمار سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی(فائو)‌، ایرانی‌ها با مصرف سرانه 158کیلوگرم در سال 2برابر کشورهای توسعه‌یافته و 3برابر کشورهای در حال توسعه میوه مصرف می‌کنند. براساس آمار رسمی‌ سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی در حالی که سرانه مصرف میوه در جهان 62کیلوگرم در سال است، ایرانی‌ها با سرانه مصرف 158کیلوگرمی ‌یازدهمین مصرف‌کننده بزرگ میوه در جهان شناخته شده‌اند.

 بدین‌ترتیب سرانه مصرف میوه در ایران 2ونیم‌برابر سرانه مصرف میوه در سطح جهان است. مصرف میوه در ایران هم‌چنین از متوسط منطقه اروپای غربی و آمریکای‌شمالی بیشتر است. سرانه مصرف میوه در اروپای غربی 117کیلوگرم در سال است که این رقم برای آمریکای‌شمالی 112کیلوگرم در سال می‌باشد.

سرانه مصرف میوه در خاورمیانه نیز بالغ بر 89کیلوگرم در سال است. هلند به عنوان تنها کشور توسعه‌یافته در میان 11کشور پرمصرف میوه در جهان با مصرف سرانه 182کیلوگرمی‌در رتبه هفتم از این نظر قرار گرفته است. بالاترین مصرف سرانه میوه با رقم 317کیلوگرم در سال مربوط به کشور دومنیکن است.

 پس از این کشور به ترتیب ولز با 292کیلوگرم، سنت‌لوئیس با 255کیلوگرم، گرانادا با 223کیلوگرم، باهاما با 222کیلوگرم‌، اوگاندا با 193کیلوگرم، هلند با 182کیلوگرم، سامائو با 178کیلوگرم، آنتیگوا با 168کیلوگرم و اکوادور با 167کیلوگرم در رتبه‌های دوم تا دهم جای گرفته‌اند. هم‌چنین بد نیست بدانید مردم کشوری هم‌چون اریتره نیز در طول سال یک‌کیلوگرم میوه مصرف می‌کنند.

غذای چرب ممنوع!

از مصرف زیاد میوه و سبزیجات و خواص آن‌ها گفتیم، اما متاسفانه باید بگوییم ما ایرانی‌ها علاوه بر داشتن این هدایا و نعمت‌های فراوان خدادادی و مصرف 2ونیم برابری آن‌ها در جهان، بازهم دچار بیماری‌هایی هستیم که از عدم مصرف کافی میوه‌ها و سبزیجات نشات می‌گیرند.

حتما خود شما هم علت مصرف زیاد و بهره‌مندی کم از خواص میوه‌ها و سبزیجات را می‌دانید. نمونه آن را داخل بشقاب قورمه‌سبزی تیره‌رنگ و چربی که حداقل هفته‌ای یک‌بار میهمان سفره‌های ما ایرانی‌هاست می‌توانید پیدا کنید. همیشه پدربزرگ و مادر بزرگ‌هایمان به ما جوان‌ها می‌گویند ما که با شیر تازه و روغن حیوانی بزرگ شدیم‌، حال و روزمان این است ...وای به حال شما... راست هم می‌گویند.

 گرچه سالمندان در کشور ما امید به زندگی کمی‌ دارند‌، اما قطعا حال و روزشان بهتر از ما امروزی‌هاست که برخی به خاطر عجله و بعضی هم به اسم تفریح و گردش هر روز رونق بیشتری به رستوران‌ها و فست‌فودها می‌بخشیم، البته با حفظ عادات اشتباه تغذیه‌ای از گذشتگان‌مان؛ مثل زمان بالای پخت سبزیجات در غذاها‌، با عجله و بی‌حوصله غذا خوردن‌، استفاده از چربی و نمک زیاد در غذاها‌، صرف چای یا قهوه بلافاصله بعد از خوردن غذا‌، صحبت کردن و تماشای تلویزیون در هنگام صرف غذا و عواملی دیگر که همگی یک پیری پر از درد و بیماری را برایمان به ارمغان خواهند آورد. البته از زمان‌های قدیم مردم با منافع و خاصیت‌های میوه‌جات و سبزیجات کم و بیش آشنا بودند اما آن‌طور که باید و شاید پی به اهمیت و خواص آن نبرده بوده‌اند.

چقدر از خواص میوه‌ها و سبزیجات آگاهید؟!

حال که ایرانی‌ها علاقه زیادی به مصرف میوه و سبزیجات دارند‌، بد نیست اطلاعات بیشتری در‌خصوص میوه‌ها در اختیارتان بگذاریم. خوردن میوه‌ها و سبزیجات در دوران کهولت سن و پیری به داد آدم می‌رسند. مثلا بد نیست بدانید که زغال‌اخته میوه‌ای مغذی و موثر در تقویت قدرت مغزی و جلوگیری از زوال مغز است.

مشکلی که اغلب سالمندان ما با عنوان فراموشی به آن مبتلا می‌شوند و یا گیلاس که برای اولین‌بار در ایران باستان کشت شده و سرشار از ویتامینC است. در میان سبزی‌ها‌، ریحان که البته به کشور هند تعلق دارد و در غذاهای ایتالیایی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اغلب در کنار کباب‌کوبیده و غذاهای سنتی ما ایرانی‌ها سرو می‌شود هم فواید قابل ذکری دارد. جالب است بدانید هندی‌ها این گیاه را به عنوان دارویی برای درمان استرس‌، آسم و دیابت‌ می‌دانند و از خواص ضدپیری‌، ضدسرطان و ضدمیکروب استفاده می‌کنند.

گرچه در کشور ما گیاه چغندر ارزش زیادی ندارد‌، اما در زمان‌های قدیم این گیاه به عنوان اکسیر و داروی همه دردها شناخته می‌شده است. گفتن از گیاهی که اتفاقا همین روزها فصل برداشت آن است با ویتامین‌های C، فولات (ویتامین B9)، ویتامینB6 و اسید پانتوتنیک به نام کلم‌بروکلی نیز خالی از لطف نیست. یاد ملوان زبل و اسفناج‌های جادویی‌اش بخیر. گرچه اسفناج‌های ملوان زبل گذشته از تبلیغ سرشار از ویتامین A، کاروتن، فولات، ویتامین C و ویتامین K هم بود.

میوه‌ها‌، درمان درد پیری

میوه‌جات در حدود 80 تا 95درصد آب دارند و موادچربی در آن‌ها خیلی کم قند است. قند میوه‌ها از نوع گلوکز و لوولز بوده و دارای شیرینی مطبوع و سودمند برای کبد و نافع برای قلب است و این قند طبیعی با جذب مستقیم و فوری در بدن و با سوختن در بافت‌ها، انرژی مورد احتیاج را تامین می‌کند.

میوه‌جات و سبزیجات خام و طبیعی و تازه برای بیماری‌های دستگاه گوارش، کم‌اشتهایی، یبوست و ناراحتی کلیه و دفع سنگ‌های مجاری ادرار، اگزما، چاقی، افزایش فشارخون، تصلب شرائین، نارسایی‌های قلبی و... مفید و شفادهنده‌اند. در نتیجه حفظ قندخون به موازات افزایش سن کمک موثری به سلامت بینش و ادراک فرد خواهد داشت. پیرشدن و سالخوردگی با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی و افزایش بیماری‌های مزمن همراه
 می‌شود.

بهبود تغذیه تا حد زیادی قادر است از بروز این مشکلات پیشگیری کند و یا آن‌ها را تخفیف دهد. نوع تغذیه در دوره سالمندی بسیار مهم است زیرا اضافه وزن، فشارخون بالا، چربی و قندخون بالا از مشکلات شایعی هستند که تغذیه صحیح به کنترل آن‌ها کمک می‌کند. به علاوه با افزایش سن، توده عضلانی و سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد، مصرف غذا کمتر می‌شود و تغییراتی در بدن ایجاد می‌شود که احتمال سوء‌تغذیه را بیشتر می‌کند.

همشهری زندگی

کد خبر 92228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز