چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

مهین محمدپور: بحث پیرامون مشکلات سینمایی ایران بسیار است‌، برخی مشکلات سینما را زنجیر وار می‌بینند و حل یکی را بدون رسیدگی به سایر مسائل کافی و سودمند نمی‌دانند و برخی نیز مشکلات را در قالب هرمی می‌بینند که اگر بخش بزرگی از آن حل شود بس است‌.

در هرحال‌، سالن‌های سینما در کشور ما در حال تعطیل شدن هستند، درست است که این روند شاید در شهرهای بزرگ کشو ر چشمگیر نباشد ولی در یک نگاه کلی می‌توان دریافت که مسئله از دست رفتن صندلی‌هایی سینما و نبود جایگزینی برای آنها باید جدی تلقی شود.

کمبود صندلی‌های خالی، آمار دقیق فروش، وجود کپی‌های غیرمجاز و ده‌ها مشکل دیگر و از طرفی میل روز افزون مردم برای ماندن در خانه و تماشای فیلم از ...
دستگاه‌های پخش خانگی یا گیرنده‌های ماهواره همه سبب مرگ تدریجی صنعت سینما در کشور می‌شود.

در کشورهای بزرگ چون آمریکا که جمعیتی چند برابر ایران دارد، پشتوانه اصلی هنر هفتم مردم هستند، در آنجا هم کپی‌های غیر‌مجاز وجود دارد،‌ دستگاه‌های پخش خانگی و ده‌ها راه برای تماشای فیلم در خانه، در خودرو، در زمان پیاده‌روی، و حتی در بیابان وجود دارد! ولی چرا در آنجا سالن‌های سینما یکی‌یکی بسته نمی‌شود؟ چرا صندلی به تعداد کافی به نسبت جمعیت وجود دارد؟

صد البته که وجود این مشکلات در شهرستان‌ها نمود بیشتری دارد در استان اصفهان با جمعیتی بیش از 4 میلیون نفر تنها 7 سینما در سطح شهر اصفهان 17سینما در 54 شهرستان هیچ‌یک از این سینماها از کمترین استاندارد‌های لازم برخوردار نیستند.

زاون قوکاسیان منتقد سینمای ایران و جهان در گفت‌وگو با همشهری مشکلات سینمای اصفهان را جدا از سینمای ایران نمی‌داند و می‌گوید: باز در تهران مکان‌های فرهنگی (عصر‌جدید، سینما فرهنگ‌) وجود دارد که دوستداران و سر‌سپردگان سینما بتوانند در این کانون‌ها فیلم‌های خوب ایران و گاهی جهان را در یک کیفیت خوب تماشاکنند.

اما در شهرستان‌ها به‌خصوص اصفهان افراد محکوم هستند تولیدات کم‌ارزش سینمایی ایران را ببینند. وی اظهار می‌دارد: در چند سال اخیر سینمای ایران در ساخت و پخش فیلم‌ها با درجه پایین و نامطلوب سیر صعودی داشته به طوری که مبتذلترین موضوعات را با بسته‌بندی رنگی خوش‌ترکیب به مصرف‌کنندگان تحمیل کرده است و ذهن تماشاگران را از فکر کردن و نقد صحیح گمراه و باز می‌دارد.

به گفته زاون قوکاسیان در شهر اصفهان اگر حوزه هنری نبود مردم حتی از دیدن فیلم‌های سینمای ایران هم بی‌بهره بودند چرا که از بین 60 فیلمی که سالانه اکران می‌شود حدود 5 یا 6 فیلم خوب وجود دارد که این تعداد یا در اصفهان اکران نمی‌شود یا بی‌سروصدا و ناکارآمد بر روی پرده می‌رود. 

 این منتقد بین‌المللی سینما به اکران فیلم سینمایی تردید در حال حاضر در سینما خانواده اصفهان اشاره کرد و گفت: این فیلم به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران در سال گذشته بود، چرا باید در بدترین سینمای اصفهان بر روی پرده برود، چرا فیلمی که با هزینه زیادی ساخته شده با بی‌کیفیت‌ترین وضع صدا، نور، مکان، و... به تماشاگران ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: نبود مدیریت و حاکمیت صحیح در صنعت سینما و به‌خصوص پخش فیلم یکی از عوامل مهم رواج کپی‌های غیرمجاز و تعطیلی سینماها است.فریدون خسروی کارگردان و از تهیه‌کنندگان سینمای ایران معتقد است اکنون بسیاری از سینما‌ها دولتی هستند در حالی که باید براساس اصل 44 قانون اساسی سینما‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود.

و اصلی‌ترین مشکل سینمای ایران را صنعتی نشدن آن عنوان کرد و گفت: در کشورهای صاحبان سینما که به سینما  به عنوان یک حرفه نگاه می‌کنند و صاحبان سینما و تولیدکنندگان خود پخش‌کننده فیلم هستند و یا با پخش‌کنندگان ارتباط قوی دارند به همین دلیل زمان اکران فیلم از زمان تولید مشخص است اما متاسفانه در ایران تا زمان دریافت پروانه نمایش امکان هیچ تبلیغی درباره فیلم وجود ندارد.

خسروی یکی دیگر از مشکلات توزیع فیلم در سینمای ایران را دولتی بودن سالن‌های سینما بر شمرد و تصریح کرد: این امر باعث می‌شود تا با عوض شدن مدیریت یک سینما، سیاست‌های نمایش فیلم در آن سینما نیز عوض شود.

هم‌اکنون که بیش از 12 ارگان دولتی شامل هلال‌احمر، سپاه پاسداران، بنیاد شهید، کمیته امداد، حوزه هنری و....دارای سالن سینما هستند، تجربه نشان می‌دهد دولتی بودن سینماها باعث می‌شود تا موضوع فرسودگی سالن سینماها به موقع رسیدگی و رفع نشود.

منتقد بین‌المللی سینمای ایران و جهان تاریخ 108 سال‌های سینمای ایران اشاره کرد و گفت: سینمای ایران تنها 5 سال از سینمای اروپا و جهان فاصله دارد اما این صنعت در کشور ما بسیار عقب و با روند نزولی همراه بوده است.

زاون قوکاسیان سرمایه‌گذاری در صنعت سینما و ساخت آن را در حال حاضر بسیار اندک برشمرد و افزود: در کشوری با تاریخ و فرهنگی بس بزرگ و مطرح که جوان‌ترن بافت جمعیتی جهان را دارد و در نخستین سال‌های زاده شدن سینما از آن بهره‌مند شد و فیلم‌سازانی بزرگ و تماشاگرانی نکته‌سنج دارد این وضعیت سینما و سالن‌های آن شرم‌آور و تاسف‌آور است.

 وی اظهار داشت: برای جلوگیری از مرگ تدریجی سینمای ایران چه در قالب هنر و چه در قالب صنعت، که البته مرگ یکی سبب مرگ دیگری نیز می‌شود، باید همانگونه که در فیلم حرفی تازه به تماشاگر ارائه می‌شود، در سالن سینما نیز حرفی تازه برای گفتن باشد، باید به جز  یکی دو سالن مجهز به امکانات نوین پخش و فناوری‌های نوین سینمایی بر روی سایر سالن‌های سطح شهر نیز سرمایه‌گذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تامین امنیت آن باید در ابتدا حل شود تا بتوان سایر مشکلات را برای جلوگیری عقب‌ماندگی قطار صنعت سینما در اغیران از دستگاه‌های پخش خانگی و گیرنده‌های ماهواره‌ای را رفع نمود.

همشهری استانها

کد خبر 92172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز