گروه استان‌ها- نگار صادقی: یک ماه دیگر خرید تضمینی سیب‌زمینی در استان اصفهان آغاز می‌شود

اما از آنجا که نرخ اعلام شده توسط دولت پایین‌تر از قیمت بازار آزاد است احتمال امتناع کشاورزان از فروش محصولشان به دولت بسیار زیاد است.

با این حال خرید تضمینی 90 هزار تن جو و هزار تن کلزا به اتمام رسیده و کشاورزان نیز از فروششان به دولت راضی بودند. علی جهازی، رئیس سازمان تعاون روستایی اصفهان در این باره به همشهری می‌گوید: ما معمولا محصول سیب‌زمینی، پیاز، کلزا، دانه‌های روغنی و آفتابگردان را به‌صورت تضمینی از کشاورزان می‌خریم، ضمن اینکه امسال جو نیز به فهرست خریدهای تضمینی ما اضافه شد.

سال گذشته برخی از استان‌ها در پرداخت اعتبار لازم در قبال خرید محصولات کشاورزی با مشکل مواجه شدند و کشاورزانی که به دلیل خشکسالی و سرمازدگی محصولاتشان خسارت فراوانی دیده بودند از فروش محصولشان به دولت پشیمان شدند اما امسال شرایط فرق کرده و تمامی اعتبارات بابت خرید محصولات از سوی دولت پرداخت شده و پول تمامی  محصولات خریداری شده پرداخت شده است.

رئیس سازمان تعاون روستایی اصفهان اما از پایین بودن کیفیت برخی از محصولاتی که باید به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود انتقاد می‌کند و می‌گوید: برخی از کشاورزان تنها به دلیل تضمینی بودن خرید می‌خواهند بی‌کیفیت‌ترین تولیداتشان را به ما بفروشند، ما نیز براساس دستورالعملی که دولت در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار داده باید به حمایت از کشاورزان بپردازیم، براین اساس این خریدها در نهایت به ضرر دولت تمام می‌شود.

براساس دستورالعملی که دولت هنگام خرید تضمینی محصولات کشاورزی در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار می‌دهد مشخصات خرید، نوع کیفیت و اندازه  تولیدات کاملا مشخص است با این حال هستند کشاورزانی که از دستورالعمل مورد اشاره تخطی می‌کنند.

هر زمان که دولت به مداخله در اقتصاد می‌پردازد بخش دلالی نیز به دلیل کسب سود سرشار، حضور فعالانه‌ای در این بخش پیدا می‌کند. جهازی با بیان اینکه کشاورزان واقعی در اصفهان دستورالعمل دولت در تولید محصولاتشان را رعایت می‌کنند ادامه می‌دهد: در اصفهان دلال‌های زیادی وجود دارند که می‌خواهند به هر قیمتی شده تولیداتشان را به ما بفروشند، ما نیز زیربار حرف دلال‌ها نمی‌رویم و در مقابل خواسته آنها مقاومت می‌کنیم.

وی که خرید تضمینی محصولات کشاورزی را سوپاپ اطمینان کشاورزان می‌داند، ادامه می‌دهد: در همه کشورها هر زمان که تولید محصولات کشاورزی که مورد نیاز جامعه بوده با بحران مواجه شده و قیمت‌ها سقوط می‌کند دولت برای جلوگیری از ورشکستگی کشاورزان به خرید محصولات می‌پردازد.

با اینکه تعدادی از کشاورزان معتقدند دولت در تعیین نرخ تضمینی محصولات چندان جانب کشاورزان را نمی‌گیرد؛ اما جهازی معتقد است نرخ های اعلام شده از سوی دولت منصفانه است، چرا که در سال جاری نرخ نهاده‌های کشاورزی افزایش نیافته و به‌دلیل کاهش اندک نرخ تورم هزینه تولید نیز کم شده است، بنابراین نرخی که از سوی دولت اعلام شده برای جلوگیری از ورشکستگی کشاورزان است.

به گفته رئیس سازمان تعاون روستایی اصفهان، خرید تضمینی محصولات کشاورزی باعث می‌شود تا ظرفیت تولید در واحد سطح افزایش یابد.جهازی می‌گوید: سازمان تعاون روستایی اصفهان امسال یک میلیارد و 900 میلیون تومان تسهیلات برای امرار معاش و خرید اقلام مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار داده است.

کد خبر 93750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز