گروه سیاسی- محمدعلی بدری: جابه‌جایی اخیر فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران، تغییرات دوساله اخیر در این نهاد را وارد مرحله جدیدی کرد، مرحله‌ای که در آن ساختار پیشین سپاه نیز متحول شد.

در این جابه‌جایی‌ها نخست روز یکشنبه حسین طائب فرمانده بسیج، به سمت معاون اطلاعات کل سپاه منصوب شد. طائب پیش از این نیز مسئولیت این معاونت را به‌عهده داشته است.

اما پیش از آن، خبر ادغام بسیج در نیروی زمینی سپاه، و تشکیل نیرویی جدید، انتظار معرفی فرمانده این نیرو را به‌وجود آورد.فرماندهی نیروی زمینی را در ساختار پیشین سپاه و در روزهای فرماندهی طائب بر بسیج، محمد پاکپور به‌عهده داشت.

پاکپور تا نهم اردیبهشت سال‌جاری معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه و معاون عملیات ستاد فرماندهی کل سپاه بود که با انتصاب به فرماندهی نیروی زمینی سپاه، جایگزین جعفر اسدی شد.

تغییر عنوان

اکنون در ساختار جدید و با ادغام بسیج در نیروی زمینی سپاه، سازمان جدیدی در این نهاد ایجاد شده است که سازمان بسیج مستضعفین نامیده می‌شود. عنوان مسئول این نهاد نیز از عنوان «فرماندهی» در بسیج و نیروی زمینی سابق به «ریاست» تغییر کرده است.

نیروی مقاومت بسیج با نام بسیج مستضعفین ۵ آذر ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی(ره) و با هدف ساماندهی نیروهای مردمی انقلاب اسلامی برای پیگیری اهداف انقلاب و انجام امور زمین‌مانده ملت تشکیل شد.

با آغاز جنگ تحمیلی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی این نیرو در دی ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شد تا نیروهای مردمی را در دفاع، سازماندهی کند.

نقدی، رئیس بسیج

ریاست سازمان بسیج مستضعفین دیروز با حکم رهبر معظم  انقلاب اسلامی و به پیشنهاد محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه به محمدرضا نقدی سپرده شد.

نقدی در کارنامه خود ریاست سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی را دارد. او در آبان سال ۱۳۸۴ با حکم محمود احمدی‌نژاد به سمت ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد اما در خرداد 86 از سمت خود کنار رفت. او پیش از ریاست سازمان بسیج، معاون تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح بود.

حجازی معاون فیروزآبادی

معاونت تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح در چرخش مدیران سپاه، اکنون و در جریان تغییرات جدید، با پیشنهاد سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سیّدمحمد حجازی سپرده می‌شود.

حجازی نیز پیش از این جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. به پیشنهاد جعفری فرمانده کل سپاه، و با حکم دیروز رهبرمعظم انقلاب اسلامی، همچنین از این پس حسین سلامی فرمانده سابق نیروی هوایی، جانشین فرمانده کل سپاه خواهد بود.

یک نیروی دیگر

اما تغییر دیگری که در ساختار سپاه ایجاد شده، تشکیل نیرویی با عنوان نیروی هوافضای سپاه است، سازمانی که وظایف نیروی هوایی و ماموریت‌های موشکی و فضایی سپاه را نیز به عهده خواهد داشت.

با رفتن حسین سلامی از فرماندهی نیروی هوایی و تشکیل نیروی هوافضای سپاه، فرماندهی این نیرو را امیرعلی حاجی‌زاده آغاز کرد. هنوز خبری از تغییرات در فرماندهی یا ساختار نیروی دریایی سپاه منتشر نشده‌است.

آغاز تغییر

تغییر و تحولات گسترده نتیجه انتصاب سردار سرلشکر محمدعلی جعفری به‌عنوان فرمانده سپاه بود که هنوز نیز ادامه دارد تا تحولات ساختاری سپاه در افزایش میزان آمادگی‌های دفاعی کشور نقش مهم و اساسی ایفا کند.

محمدعلی جعفری که با نام تشکیلاتی عزیز جعفری هم شناخته می‌شود، 10 شهریور 86 با حکم رهبر انقلاب اسلامی، فرمانده کل سپاه شد و سیدیحیی صفوی –رحیم صفوی- در همان روز با پایان یافتن ماموریتش در فرماندهی سپاه، به‌عنوان دستیار و مشاورعالی فرماندهی کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح منصوب شد.

تشکیل 31 سپاه استانی از جمله اقداماتی بود که سردار جعفری در دستور کار قرارداد تا پس از آن فازهای بعدی تغییرات که منجر به ادغام نیروی مقاومت بسیج شده بود نیز تکمیل شود و به تبع آن با واگذاری مدیریت سپاه استان‌ها و تمرکز‌زدایی دایره فعالیت‌های سپاه قدری تنوع یابد.

کد خبر 92136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز