همشهری آنلاین: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از تصویب الگوی ساختاری جدید برای سپاه و بسیج از سوی مقام معظم رهبری خبر داد

به گزارش ایسنا سردار سرلشکر محمدعلی جعفری دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه‌ فرمانده بسیج گفت: روز گذشته قبل از نماز مغرب الگوی ساختاری که از سپاه‌های استانی و ستاد نیروی زمینی و سازمان بسیج مستضعفین به نتیجه رسیده بودیم به تصویب مقام معظم رهبری رسید، این الگو هماهنگ شده با ستاد کل نیروهای مسلح و برادر عزیزمان آقای فیروزآبادی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مبنای این ساختار و سازمان و محور اصلی در تصمیم‌گیری‌های ساختاری در سپاه، بسیج بوده است؛ بسیج، نقش و اثر آن در ماموریت‌های سپاه و بسیج همان دفاع از انقلاب اسلامی است. در یک مقطع بحث سپاه‌های استانی مطرح شد و ما به این جمع‌بندی رسیدیم که همه‌ توان سپاه در استان‌ها به یک فرماندهی واحد برسد و زیرمجموعه‌های نیروی زمینی سپاه نیز تحت یک فرماندهی و ستاد واحد در استان‌ها قرار بگیرند. این الگو نظر خاص مقام معظم رهبری بود که از میان الگوهای مختلف انتخاب کردند و ما امروز برکات آن را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر این‌که " سپاه یک سازمان صرفا نظامی نیست و ماموریت‌های مختلفی دارد" افزود: مقام معظم رهبری تعابیر مختلفی در رابطه با سپاه داشته و دارند. نکته مهم این است که ما بتوانیم نیروی عظیم بسیج را در هر مقطعی متناسب با نیاز نظام به کار گیریم. تغییر ماهیت تهدیدات و تغییر اولویت‌های ماموریتی و نیز تغییر جنس تهدیدات حتما باید اثر خود را در ساختار سازمان و ماموریت‌ها بگذارد. امروز دوران جنگ نرم است و ما باید بتوانیم در راستای مقابله با تهدیدات نرم ماموریت‌های خود را انجام دهیم که این نیاز به تغییرات سازمانی و ساختاری دارد و تغییراتی که در یکی، دو سال اخیر صورت گرفته نیز بر همین اساس بوده است.

فرمانده کل سپاه اظهار کرد: در سوم آذر ماه سال 87 مقام معظم رهبری در تدابیر ابلاغی خود به ستاد کل نیروهای مسلح که رونوشت آن برای ما نیز ارسال شد به طور شفاف فرمودند که بسیج نظامی و غیرنظامی باید دو سازوکار مختلف داشته باشند و بسیج نظامی باید تحت فرماندهی نیروی سپاه عمل کند و امروز اولین روزی است که ما این مساله را به طور قطعی و مسلم داریم. سپاه‌های استانی با دو مجموعه نیروی زمینی و نیروی مقاومت در استان‌ها تشکیل شده‌اند و قلب جدیدی شکل گرفته است.

وی همچنین با اشاره به ماموریت اصلی سپاه‌های استانی و سازمان بسیج مستضعفین، اظهار کرد: ماموریت مقابله با جنگ سخت در برابر دشمن خارجی به عهده‌ نیروی زمینی سپاه است که هرگاه لازم باشد، سپاه‌های استانی نیز در خدمت آن‌ها قرار می‌گیرد و ماموریت اصلی سپاه‌های استانی و سازمان بسیج مستضعفین مقابله با جنگ نرم، عمق‌بخشی داخلی و تشکیل ارتش 20 میلیونی است.

وی ادامه داد: سازمان بسیج مستضعفین دو ماهیت اصلی دارد؛ یک روی آن، خود سازمان بسیج مستضعفین است که با حوزه‌ها، نواحی و اقشار مختلف بسیج ارتباط دارد و روی دیگر آن ستاد تخصصی فرماندهی کل سپاه در امر بسیج است. مقام معظم رهبری فرمودند بسیج نیمی از ماموریت سپاه است و این امر نباید در حد حرف باقی بماند. باید اثر آن را در ساختار و سازمان نیز ببینیم. امروز فرماندهی سابق بسیج را فرمانده کل سپاه برعهده دارد، یعنی تلاش شده است از طریق سازماندهی لازم، وقت فرماندهی کل سپاه و ستادکل نیروهای مسلح را در خدمت بسیج قرار دهیم.

جعفری در ادامه با اشاره به حوادث پس از انتخابات، بر مقابله هرچه بیشتر با تهدیدات نرم، تاکید کرد و گفت: حوادث اخیر نشان داد که می‌شود انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی با آن محتوای اصلی خود بدون این‌که صحبت از جنگ خارجی و تهدید سخت باشد در معرض خطر جدی قرار بگیرد و گرفت. تاکنون بسترسازی و زمینه‌سازی انجام شده است و کار اصلی از این به بعد باید انجام بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ماموریت بسیج در زمینه مقابله با جنگ نرم اشاره کرد و افزود: صحنه‌هایی که برای بسیج به طور مشخص، روشن و به عنوان یک ماموریت قطعی و مسلم تصویب شده و ابلاغی و تاکید شده توسط مقام معظم رهبری است، صحنه‌های مقابله با جنگ نرم است. 

وی خاطرنشان کرد: حضور در صحنه‌های جنگ سخت در مقایسه با دیگر صحنه‌های دفاع از انقلاب آسان‌تر است؛ چراکه در جنگ سخت دشمن مشخص است و اقدامات دشمن بر انگیزه‌ فرد برای جهاد تاثیر می‌گذارد ولی در جنگ نرم این‌طور نیست. وقتی حق و باطل در صحنه‌های جنگ نرم و جنگ فرهنگی و سیاسی که حوادث اخیر نمونه‌ بارزی از آن بود مخلوط شود، ایستادگی، مقاومت، مبارزه کردن و مجاهد باقی ماندن بسیار سخت‌تر از صحنه‌های دفاع سخت از جمهوری اسلامی است.

فرمانده کل سپاه در ادامه سخنان خود شهادت سردار شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی دیگر از فرماندهان و نیز سران قبایل، طوایف و مردم بومی در حادثه‌ تروریستی روز گذشته شهرستان سرباز را تسلیت گفت و افزود: منطقه‌ جنوب شرق کشور یکی از مناطقی است که زمینه‌ آن برای ایجاد ناامنی در کشور و فشار بر جمهوری اسلامی و نظام از سوی مستکبرین و دشمنان فراهم است.

وی با اشاره به این‌که " حدود شش ماه بود که مسئولیت برقراری امنیت در منطقه جنوب شرق کشور برعهده‌ سپاه پاسداران گذاشته شده بود" اظهار کرد: سردار شوشتری با استقبالی بی‌نظیر از این ماموریت اعلام آمادگی کرد برای این‌که مسئولیت قرارگاه قدس را برعهده بگیرد. از همان روزهای اول با عملیاتی در آن منطقه مواجه شدیم که طی آن یکی – دو نفر از برادران شهید شدند. در ادامه کار و تلاش ایشان به سرعت اثر خود را گذاشت و ناامنی‌های آن منطقه جای خود را به یک امنیت خوب و پایدار سپرد.

وی همچنین با بیان این‌که " انجام یک عملیات انتحاری در هر کجای این کره‌ خاکی و در هر کشوری امکانپذیر است" تصریح کرد: در هر کشوری که حتی قوی‌ترین سیستم‌های امنیتی را داشته باشد ممکن است عملیات انتحاری انجام شود و نمی‌شود این را جزء مصداق‌های ناامنی قلمداد کرد. مهم این است که بدانیم اثر کار سردار شوشتری چقدر مهم بود که دشمن حاضر شد چنین عملیات غیرانسانی و غیرقابل قبولی را انجام دهد.

جعفری در ادامه به برخی ویژگی‌های سردار شوشتری و سابقه‌ شناخت خود از وی اشاره کرد و گفت: شهادت حق سردار شوشتری بود؛ چراکه تمام عمر خدمت خود را در حال جهاد و مبارزه بود. من از سال 59 که ایشان فرمانده گردان خراسان بودند ایشان را می‌شناختم. ایشان بعدها به لشکر پنج نصر پیوستند و در طول هشت سال جنگ نیز مسئولیت‌های مدیریت تا فرماندهی تیپ و لشکر را برعهده داشتند و پس از جنگ نیز که ناامنی‌های شمال شرق شروع شد ایشان باز هم درگیر جهاد و مبارزه با ناامنی در آن منطقه بودند.

وی ادامه داد: سردار شوشتری سپس فرماندهی قرارگاه حمزه را برعهده گرفتند و در حالی که اغلب ما در شهر بودیم ایشان مسوولیت‌های عملیاتی را به عهده داشتند. این‌که ایشان در سمت جانشینی فرمانده نیروی زمینی نیز مشغول به کار شدند، ناشی از روحیه‌ جهادی و بسیجی‌وار در خدمت انقلاب بودن است، روحیه بسیجی واقعی که مقام معظم رهبری همه ما را به آن توصیه می‌کنند و در وجود سردار شوشتری تبلور داشت. سردار محمدزاده فرمانده سپاه سیستان و بلوچستان و همین‌طور آقای مرادی فرمانده تیپ استان کرمان و دیگر عزیزانی که در این عملیات انتحاری به شهادت رسیدند نیز همین روحیه‌ بسیجی را داشتند و به همین دلیل در حین ورود به سالن مورد این عملیات وحشیانه قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اثرات این عملیات تروریستی اظهار کرد: این نشان می‌دهد که سپاه پاسداران امروز بعد از گذشت 30 سال از عمر انقلاب همچنان در حال دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی است و تلاش و جهاد برای برقراری امنیت در گوشه و کنار کشور است. خون شهدای ما برای دشمنانی که به خصوص این روزها همه‌ تلاش خود را برای خدشه‌ وارد کردن به اعتبار سپاه و ایجاد شبهه در این سازمان عظیم به کار بسته‌اند، ثابت کرد که سپاه مثل گذشته آماده جانفشانی برای جمهوری اسلامی و امنیت کشور است.

فرمانده کل سپاه با بیان این‌که " سپاه یک سازمان گسترده است و همه ماموریت‌های آن برخورد فیزیکی با دشمنان نیست" تصریح کرد: البته بخش قابل توجهی از سپاه مامور مقابله با تهدیدات سخت و نیمه‌سخت امنیتی است. این امر، مقابله فیزیکی با دشمن را می‌طلبد که نتیجه‌ آن شهادت و پیروزی در این صحنه است. حضور و پایداری در صحنه‌های جنگ فیزیکی و نیز صحنه‌های جنگ نرم نیاز به تلاش، همت و سیرت و نگاه عمیق‌تر به ماموریت‌های سپاه را لازم دارد.

به گزارش ایسنا فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم‌چنین از کشف مدارک جدیدی که نشان می‌دهد گروه عبدالمالک ریگی تحت پوشش و حمایت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و پاکستان هستند خبر داد.

جعفری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: امروز مدرکی از طرف دستگاه‌های امنیتی کشور ارایه شد که نشان می‌دهد گروه خبیث مالک ریگی ارتباط مستقیم با سازمان اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و متاسفانه پاکستان دارند و شخص این فرد و برنامه‌های او بدون تردید تحت پوشش و حمایت این سازمان‌هاست.

وی همچنین از سفر قریب‌الوقوع هیاتی از طرف ایران به پاکستان برای اعلام این خبر و بررسی‌های مربوط به آن خبر داد و گفت: به زودی هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان سفر می‌کند که این مدارک و اسناد جدید را به دولت آن کشور نشان بدهد و ابراز کند که ایران از این مساله خبر دارد و همچنین وی (عبدالمالک ریگی) را از دولت پاکستان مطالبه کند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که برای تنبیه عوامل اصلی اقدام تروریستی روز گذشته در سیستان و بلوچستان چه راهکاری را اندیشیده‌اید؟ پاسخ داد: پشت این صحنه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسراییل هستند و برای تنبیه آن‌ها باید اقدامات تلافی‌جویانه انجام شود که ان‌شاءالله امیدواریم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

فرمانده کل سپاه در ادامه با تاکید بر " استمرار فعالیت‌های سپاه در تامین امنیت مناطق مرزی کشور" تصریح کرد: چه فرماندهان و چه تک تک پاسداران حاضر در سپاه و نیز بسیجیانی که در کنار این مجموعه مشغول به کار هستند، آماده جانفشانی برای دفاع از انقلاب اسلامی و آرمان شهدا و امام(ره) هستند. استکبار جهانی باید بداند که با این اقدامات راهی از پیش نمی‌برد و به قول امام(ره) هرچه از ما بکشند، ملت ما به ویژه سپاه و بسیج مصمم‌تر در صحنه حاضر خواهند بود.

وی دلسوزی برای نظام و مردم را از ویژگی‌های بارز شهید شوشتری عنوان کرد و با بیان این‌که " هر کجا ناامنی وجود داشت سردار شوشتری نیز برای مقابله با آن حضور داشت" افزود: راهی که شهید شوشتری می‌رفت در مسیر مردمی کردن امنیت در جنوب شرق کشور بود و عشایر و قبایل آن منطقه نیز بسیار از این مسئله استقبال کردند؛ چراکه امنیت آن منطقه باید به دست مردم همان منطقه انجام بگیرد. ما به سمت امنیت پایدار در سیستان و بلوچستان می‌رویم و این راه ادامه دارد و فرماندهان بعدی نیز همین کار را ادامه خواهند داد.

وی در ادامه‌ سخنان خود از حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسین طائب در سمت فرماندهی نیروی مقاومت بسیج طی چند سال گذشته قدردانی کرد و گفت: ضرورت حضور آقای طائب در معاونت اطلاعات سپاه موجب شد که به این تصمیم برسیم که ایشان ماموریت معاونت اطلاعات سپاه را به عهده بگیرد. این معاونت جایگاه بسیار مهمی را داراست؛ چراکه نظام امروز انتظارات زیادی در زمینه کارهای اطلاعاتی از سپاه دارد.

وی همچنین به حضور سردار نقدی به عنوان فرمانده جدید سازمان بسیج مستضعفین اشاره کرد و افزود: ویژگی بارز سردار نقدی بسیجی بودن ایشان است و من اخیرا نیز متوجه شدم که دل ایشان هم از گذشته با بسیج بوده است و راضی نبوده‌اند که مسوولیت آماد و پشتیبانی ستادکل و یا مسوولیت حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی را به عهده بگیرد. ایشان دو استعداد عمده دارند؛ یکی در زمینه‌ کارهای فرهنگی و دیگری در زمینه کارهای اطلاعاتی. نگاه ایشان نگاه فرهنگی است و در رابطه با بسیج نیز همواره نظرات مختلفی داشته‌اند.

جعفری با اشاره به متن حکم مقام معظم رهبری خطاب به سردار نقدی، اظهار کرد: نکته‌ برجسته‌ حکمی که مقام معظم رهبری به سردار نقدی داده‌اند این است که فرموده‌اند که همت و تلاش خود را برای حضور قوی‌تر و سازمان‌یافته‌تر مردم به ویژه جوانان در صحنه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی قرار دهید. این یعنی استفاده دقیق، علمی و عملی از توان عظیم بسیج برای حضور در صحنه‌های دفاعی از انقلاب اسلامی، اتفاقی که در سپاه افتاده است و دیروز سازمان نهایی و قطعی آن به تصویب مقام معظم رهبری رسید.

پیش از سخنان سردار جعفری، سردار همدانی جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین و پس از آن نیز حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی نماینده‌ ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین و رییس جدید سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز سخنان کوتاهی را ایراد کردند.

کد خبر 93183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز