مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: شهروندان تهرانی همواره با شنیدن نام منطقه‌یک شهرداری تهران با این ذهنیت روبه‌رو می‌شوند که با منطقه‌ای سرشار از امکانات و خدمات شهری بی‌نظیر سروکار دارند،

اما به‌رغم وجود این ذهنیت باید توجه داشت که سرانه ورزشی نقاط جنوبی تهران به‌مراتب فراتر از شمالی‌ترین منطقه آن است. منطقه ‌یک با برخورداری از تفرجگاه‌‌های طبیعی چشمگیر از نظر سرانه فضاهای ورزشی به‌پای مناطق جنوبی پایتخت نمی‌رسد و نیاز این محدوده به افزایش سرانه ورزشی کاملا محسوس و آشکار است.

منطقه‌ای که نزد عده‌ای از شهروندان به محدوده مرفه و بی‌درد پایتخت شهرت دارد، تاکنون از درد پایین بودن سرانه ورزشی می‌نالیده است. شهرداری منطقه‌یک تهران طرح احداث اولین شهر ورزشی پایتخت را در دستور‌کار قرار داده  تا با عملی شدن این پروژه امکانات و سرانه ورزشی این منطقه نیز همپای مناطق جنوبی پایتخت بالا برود. شهردار منطقه‌یک تهران در گپ‌و‌گفت این شماره همشهری‌مسافر به جزییات بیشتر پروژه احداث اولین شهر ورزشی پایتخت و مشخصات جامع این طرح پرداخته است.

سلامتی خود را بیمه کنید

مهندس محمد احمدی‌بافنده، شهردار منطقه یک مجموعه «شهر ورزشی» را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های منطقه‌یک عنوان کرد که قرار است در پارک جنگلی سوهانک احداث شود: «این مکان شامل یک‌مجموعه کامل ورزشی دارای مجموعه پارک آبی در کنار پارک ویژه بانوان است.

به گفته شهردار منطقه‌یک، در این مجموعه زمین‌ها و امکاناتی برای پرداختن به انواع رشته‌های ورزشی نظیر تیراندازی، اسب‌سواری، شنا و... احداث شده و هم‌چنین یک پیست بزرگ و مجهز دوچرخه‌سواری نیز ویژه خانواده‌ها در آن راه‌اندازی خواهد‌شد. ضمن این‌که در‌نظر داریم تا با ساخت یک‌هتل ورزشی در این مجموعه هیچ کم‌و‌کاستی باقی نگذاریم».

مهندس احمدی‌بافنده به اعتبارات این پروژه اشاره کرد و گفت: «فاز اول این طرح در زمینی به وسعت 20‌هکتار و با هزینه‌ای معادل 20‌میلیارد تومان ساخته می‌شود که امیدواریم این پروژه در عرض 3‌سال احداث و به بهره‌برداری برسد. شهردار منطقه‌یک در ادامه اعلام کرد که با هدف تقویت روحیه نشاط و شادابی در جامعه‌، توسعه اماکن فرهنگی‌، ورزشی‌، تفریحی و... در اولویت برنامه‌های مدیریت شهری شمال‌تهران قرار دارد.

ضمن آن‌که در سال‌جاری 10‌سامانه نشاط نیز در بوستان‌های منطقه فعال شده که با اجرای برنامه‌های شاد و تفریحی، اوقات فراغت مناسبی را برای خانواده‌ها  فراهم کرده است‌. خوشبختانه در شمال تهران 70‌بوستان محلی و منطقه‌ای قرار دارد که فضایی مطلوب را برای استفاده شهروندان به‌وجود آورده و احداث هر ماه یک‌بوستان را در دستور‌کار قرار دادیم».

وی در خصوص ساخت مجموعه‌های چند‌منظوره فرهنگی‌-ورزشی در محلات منطقه نیز خاطر‌نشان کرد: «از ابتدای سال‌جاری تاکنون 4‌مجموعه فرهنگی‌-ورزشی در شمال تهران به بهره‌برداری رسیده که در تلاش هستیم در هر محله یک مجموعه ورزشی برای استفاده جوانان همان محدوده احداث و راه‌اندازی شود».

افق روشن ورزش‌ منطقه‌یک

شهردار منطقه‌یک در زمینه افزایش سرانه ورزشی به اظهارات معاونت فرهنگی‌-اجتماعى منطقه اشاره می‌کند و معتقد است: «توجه به ورزش در رأس برنامه‌های شهردارى که یک نهاد اجتماعى است باعث شده تا همواره شاهد رشد و گسترش ورزش در سطح محلات شهرى تهران باشیم.

بر این اساس، تلاش ما این بوده تا در هر محله یک فضاى ورزشى ایجاد کنیم تا علاوه‌بر فضاهاى موجود، خانواده‌ها به‌راحتى بتوانند در حد امکان به ورزشى که دوست دارند، بپردازند. منطقه‌یک 26‌محله دارد و با کمک شورایارى‌ها تلاش شده تا در تمامى محله‌ها‌، فضاى ورزشى مجهز و مناسبی وجود داشته‌باشد. همان‌طور که می‌دانید بعد از دین و مذهب، این ورزش است که موجب وحدت و انسجام ملى و همبستگى می‌شود.

از این رو مدیریت شهرى باید در جهت سامان‌دهى و استفاده از تمام پتانسیل‌های موجود منطقه حرکت کرده و با محوریت ورزش شهروندان را به همبستگى و وحدت ملى برساند. باید این واقعیت  را باور  داشت که شهروند سالم یعنی محله سالم و این محله سالم  است که خانواده سالم را پرورش می‌دهد. طبق آمار معاونت فرهنگی‌-اجتماعی شهرداری منطقه‌یک تا چندی پیش تنها سه‌مکان ورزشى در منطقه وجود داشت، اما در‌حال‌حاضر هفت‌مجموعه ورزشى دیگر به بهر‌ه‌بردارى رسیده که امیدواریم در آینده تعداد دیگری نیز به بهره‌بردارى برسد.

علاوه‌بر این احداث 20‌زمین چمن مصنوعى در محلات مختلف منطقه با امکان استفاده رایگان شهروندان از این امکانات نیز تاسیس شده است. شهرداری منطقه‌یک در بحث عمرانى حدود 15‌میلیارد تومان و در بخش اجرایى نزدیک به 5‌میلیارد تومان در عرصه ورزش در سال‌جارى هزینه کرده تا گام موثری در زمینه ورزش محلات و هم‌چنین ورزش کارکنان بردارد».

 فاصله طبقاتی را از بین می‌بریم

شهرداری منطقه‌یک  در ارایه برنامه‌های ورزشی خود در ایستگاه‌های تندرستی منطقه با دو‌قشر خانواده مواجه است. قشر اول خانواده‌های مرفه به حساب می‌آیند که از وضعیت اقتصادی بسیار‌خوبی برخوردارند و قشر دیگر خانواده‌های پایین‌دست  هستند و  برخلاف گروه اول از اوضاع مالی خوبی بهره‌مند نیستند.

بنابراین مسئولین شهرداری این منطقه تلاش می‌کنند تا با احداث فضاهای ورزشی و هم‌چنین ارایه برنامه‌های مختلف، این فاصله طبقاتی را به‌حداقل برسانند. در همین راستا احداث چند‌مجموعه ورزشی در دستور‌کار قرار دارد که امیدواریم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد. از بین این مجموعه‌ها می‌توان به مجموعه‌های ورزشی الزهرا(س) در بوستان مهر با امکانات سالن آمفی‌تئاتر، مرکز فعالیت‌های فرهنگی‌-ورزشی جهت بانوان و مجموعه‌های ورزشی بانوان ولنجک، اوین و شهید‌سلیمانی در محله حکمت اشاره کرد.

 هم‌چنین معاونت امور اجتماعی‌‌-‌فرهنگی منطقه چندی پیش به‌منظور ارتقای سطح سلامت جامعه 40‌ایستگاه تندرستی در 40‌بوستان منطقه را راه‌اندازی و در بخشی دیگر 60‌‌بوستان از مجموع 91‌بوستان منطقه را مجهز به وسایل بدنسازی کرد. البته مهندس احمدی‌بافنده تمام توجه شهرداری منطقه را معطوف  به اماکن ورزشی ندانست و در خصوص پروژه‌های مختلف فرهنگی نیز به همشهری‌مسافر گفت:

«در این منطقه به‌زودی 10‌سرای محله ساخته می‌شود که در همین زمینه تا‌کنون 45‌پروژه فرهنگی توسط معاونت اجتماعی‌-‌فرهنگی منطقه احداث و راه‌اندازی شده است. ضمن این‌که اجرای طرح دفترچه سلامت نیز از دیگر طرح‌های منطقه است که از سوی شهرداری منطقه توجه زیادی به آن می‌شود.

با توجه به شعار داشتن شهری سالم، چکا‌پ‌های دوره‌ای شهروندان این منطقه به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی مد‌نظر قرار گرفته است. هم‌چنین طی جلسات متعدد با پزشکان، تهیه دفترچه‌های سلامت شهروندان مطرح و مورد‌موافقت قرار گرفت تا با معاینه‌های پزشکی، بسیاری از بیماری‌ها کنترل شود».

همشهری مسافر

کد خبر 92114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز