شهرداری منطقه ۲۲ و اداره کل «منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران» برای مدیریت حوزه‌های «آبخیزداری شهری» و «توسعه پایدار کانون‌های جمعیتی کشور» و هم‌چنین گسترش «کمربند سبز»، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

سد راه سیلاب

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:   براساس این تفاهمنامه، بوستانی به مساحت ۵۹۲ هکتار در شمال غربی این منطقه به بهره‌برداری خواهد رسید. «مرتضی رحمان‌زاده»، شهردار منطقه ۲۲، احداث این بوستان را دستاوردی مهم و ارزشمند می‌داند که با کمک آن کمبود سرانه‌های این بخش از منطقه جبران خواهد شد. از سوی دیگر باتوجه به شرایط اقلیمی این محدوده، بوستان آبخیزداری «شمشاد» راهکاری برای پیشگیری از مخاطرات طبیعی همچون «سیل» محسوب می‌شود. به بهانه امضای این تفاهمنامه با مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۲۲ گفت‌وگو کردیم تا با استراتژیک و ویژگی‌های پارک آبخیزداری بیشتر آشنا شویم.

در تفاهمنامه شهرداری و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری از این پارک به‌عنوان بوستان شمشاد نام برده شده و قرار است در زمینه آبخیزداری به شهروندان به‌ویژه ساکنان شمال غربی منطقه خدماتی ارائه دهد. رحمانزاده به تفاوت این پارک با دیگر پارک‌های منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «پارک آبخیز برای استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های آبخیز مناظر طبیعی، چشم‌اندازهای آبی و موقعیت دره‌ها در منطقه کوهستانی مشرف به شهر تهران با ایجاد زیرساخت‌های آبخیزداری در راستای کاهش مخاطرات سیل بر سکونتگاه‌ها، ایجاد تفرجگاهی در پیرامون مراکز جمعیتی و توسعه اکوتوریسم ایجاد می‌شود. پارک آبخیز به‌عنوان پل ارتباطی شهروندان با طبیعت، نقش مهمی در آگاهی‌رسانی و آموزش همگانی نسبت به حفظ آب و خاک، پوشش گیاهی و اعتلای منابع طبیعی و آبخیزداری ایفا می‌کند.

شهرداری و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران براساس رویکرد و اهداف شاخصی در غرب تهران قصد دارد این بوستان مهم را در زمینه گردشگری طبیعی ایجاد کنند. این پارک از ویژگی‌های مهمی برخوردار است. چون مشکلات شهرنشینی مانند آلودگی هوا، سرانه پایین فضای سبز، نامناسب بودن یا نبود امکانات زیربنایی برای ایجاد تفرجگاه‌ها، پناهگاه‌ها و نقاط امن برای استفاده در زمان وقوع مخاطرات، توجه ملی به موضوع آبخیزداری نه تنها ضرورت گریزناپذیری است بلکه یک الزام به شمار می‌رود تا در این منطقه بوستانی با محوریت آبخیزداری احداث کند.»

شمـشاد سد راه سیلاب می‌شود
مرتضی رحمان‌زاده/ شهردار منطقه۲۲
  •  تفرجگاه طبیعی در شهر

بوستان شمشاد قرار است به‌عنوان یکی از مناطق تفرجگاهی منطقه همچون بوستان «آبشار»، «لتمال» و جنگل «چیتگر» به‌عنوان پارک شهری در اختیار شهروندان به‌ویژه ساکنان برج‌های مسکونی بخش شمال‌ـ غربی و دامنه جنوبی رشته کوه «البرز» که از داشتن فضای سبز و بوستان محروم هستند، گذاشته می‌شود. شهردار منطقه ۲۲ در ادامه می‌گوید: «این توافقنامه اقدام مهم و ارزشمندی برای منطقه محسوب می‌شود. در واقع این بوستان دستاوردی برای جبران کمبود سرانه‌های این بخش از منطقه است. تقلیل اثرات فعالیت‌های انسانی بر منابع طبیعی و حفظ محیط‌زیست طبیعی، صیانت از اراضی ملی و جلوگیری از تغییر و تبدیل غیرمجاز کاربری اراضی این محدوده، ایمن‌سازی و کاهش مخاطرات طبیعی بر کانون‌های جمعیتی مانند سیل، فرسایش خاک، رانش زمین، حفظ تعادل اکولوژیک و هیدرولوژیک آبخیزهای شهری و ایجاد کمربند سبز در راستای توسعه پایدار شهری از جمله اهداف مهم اجرای این طرح در منطقه ۲۲ هستند.»

  •  حفاظت از منایع طبیعی

در موضوعات و اهداف احداث این پارک به فعالیت‌های مهم آن از جمله پیشگیری از وقوع سیل اشاره شده است. رحمانزاده درباره چگونگی پارک آبخیزداری شمشاد برای جلوگیری از وقوع سیل می‌گوید: «اگر در دامنه این کوه درخت کاشته شود، ریشه درخت، آب را به خود جذب می‌کند و سرعت آب گرفته می‌شود. در نهایت آب درلایه‌های زیرجنگلی ذخیره و از وقوع سیل جلوگیری می‌کند. این اقدام از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و همچون سدی در مقابل سیلاب خواهد بود. در شرایط کنونی حفاظت از منابع طبیعی به‌ویژه در عرصه‌های اطراف محدوده‌های مسکونی به رکنی مهم در توسعه پایدار شهر تبدیل شده است. تغییر اقلیم و تشدید مخاطرات طبیعی از قبیل ورود سیل‌های مخرب به پهنه‌های شهری، معضلات آبگرفتگی معابر، فرسایش خاک، رانش زمین، خشکسالی، فرونشست زمین، بیابان‌زایی و پدیده گرد و غبار از جمله دلایل احداث این پارک محسوب می‌شود.

در همین راستا این بوستان در حوزه‌های آبخیز شهری با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در عرصه‌های مشرف به سکونتگاه‌ها در شمال غرب این منطقه می‌تواند علاوه بر ایمن‌سازی محله‌ها در برابر مخاطرات سیل به بهره‌گیری از فرصت سیلاب، تفرجگاه‌های طبیعی برای شهروندان ایجاد کند. بر این اساس در راستای تحقق اهداف قانونی در حفاظت از منابع طبیعی، مدیریت حوزه‌های آبخیز شهری و توسعه پایدار کانون‌های جمعیتی کشور، این بوستان با مشارکت شهرداری به بهره‌برداری می‌رسد.»

  •  گسترش صنعت طبیعت‌گردی و بهبود شرایط اقتصادی

همچنین از سوی دیگر منطقه ۲۲ قطب گردشگری شهر تهران به شمار می‌رود و علاوه بر این عنوان، بوستان‌های شاخصی همچون چیتگر، جوانمردان و غیره در آن واقع شده که هرکدام از جاذبه‌های گردشگری متعددی برخوردار است. شهردار منطقه می‌گوید: «به دلیل نقاط گردشگری متعدد در این منطقه شهروندان و گردشگران بسیاری به این محدوده رفت‌وآمد می‌کنند. به گفته شهردار منطقه این پارک هم مانند دیگر پارک‌های منطقه، گردش‌پذیر خواهد بود و می‌تواند به اقتصاد منطقه کمک کند.

او درباره این موضوع توضیحات بیشتری ارائه می‌دهد و می‌گوید: «ایجاد پل ارتباطی سکونتگاه‌های انسانی با طبیعت، توسعه تفرجگاه‌های طبیعی در اطراف محل سکونت شهروندان منطقه، گسترش صنعت طبیعت گردی، کارآفرینی و بهبود شرایط اقتصادی از جمله فرصت و چشم‌اندازیی است که با بهره‌برداری از این بوستان، پیش روی منطقه قرار می‌گیرد. در همین راستا طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم در حال بررسی و تدابیری نیز در این زمینه اندیشیده شده است که می‌توان به بسترسازی ورزش همگانی در عرصه‌های طبیعی از قبیل پیاده‌راه سلامت، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری کوهستان، گلایدر سواری و نظایر آن، اشاعه فرهنگ استفاده بهینه از منابع طبیعی و ترویج دانش و آبخیزداری در محیط شهری و محلی در این‌باره اشاره کرد. در واقع احداث پارک آبخیز راهکاری برای بهبود اقتصاد منطقه و کمک به توسعه صنعت طبیعت‌گردی است.»

شورایار محله شهرک شهید باقری:

  • سرانه تفریحی و فرهنگی منطقه افزایش می‌یابد

طبق مقررات طرح تفصیلی کلیه اراضی بزرگ منطقه به دلیل تازه تأسیس بودن آن، می‌بایست ۷۰‌درصد مساحت خود را به شهرداری واگذار می‌کردند تا صرف تأمین کاربری‌های خدماتی شود، اما در سال‌های اخیر برخلاف رونق برج‌سازی در این منطقه، سرانه‌های گوناگون از جمله رفاهی و خدماتی توسعه نیافته است. به اعتقاد «حسن پازدار» شورایار محله شهرک شهید باقری احداث بوستان ششماد می‌توان اغلب نیازهای ساکنان این بخش را مرتفع کند. او در این‌باره می‌گوید: «به دلیل ساکن شدن جمعیت زیادی در برج‌های اغلب محله با کمبود سرانه‌های خدماتی، فضای سبز و آموزشی روبه‌رو است. همچنین با توجه به وجود برج‌های مسکونی بزرگ در این منطقه، تراکم جمعیت با زیرساخت‌های اجتماعی، عمرانی، فرهنگی تناسب ندارد. بهره‌برداری از این بوستان برای ساکنان مجتمع و برج‌های مسکونی همچون عمران، ظفر، بتاجا ارتش، مهسان، آسمان و شهرک شهید باقری مهم و ارزشمند است و می‌تواند برخی از نیازها مرتفع و کمبود سرانه‌های این محدوده را جبران کند.»

کد خبر 619534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha