مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

مدیریت شهری پس از روی کار آمدن شورایاری‌ها، با هدفمند کردن سیاست‌های خود تلاش کرد تا مطالبات، نیازها و همه خواسته‌های معقول شهروندان از شهرداری را به صورت منطقی پاسخ داده و نیازمندی هر یک از محله‌ها را با توجه به سرانه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی موجود و با اتکا به توان بومی آنها برآورده کند.

 

 به بیان دیگر تأکید بر ورود نخبگان و معتمدان به عرصه شهری باعث شد تا مدیریت شهری نگاه محله‌ای را در برنامه‌های خود اشاعه دهد و به موازات آن طرح‌های پایداری از جمله ناحیه‌محوری و محله‌محوری را اجرایی کند. به همین منظور و برای رشد کمی و کیفی زندگی در محله‌ها بحث شناخت نقاط قوت، ضعف و نیز برنامه‌ریزی برای افزایش سرانه‌های مختلف در غالب سند توسعه محله تدوین شد.

 به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه شهری سند توسعه محله می‌تواند با شناخت آسیب‌ها و اولویت‌های اجرایی هر یک از محله‌ها بهترین چارچوب اجرایی را پیش روی مدیران شهری و مردم قرار دهد. «محمد آذری» کارشناس مدیریت و برنامه‌ریزی شهری در این باره می‌گوید:

«با اجرای برنامه‌های سند توسعه محله‌ها، در قدم اول همه محله‌ها به میانگین سرانه‌های مختلف می‌رسند و در بلندمدت این سرانه‌ها به استانداردهای جهانی نزدیک می‌شود.» او با اشاره به شاخصه‌های کلیدی این سند می‌افزاید: «برنامه‌ریزی و شناخت نیازهای محله‌ها شامل 2 دسته کیفی و کمی است که اهداف کیفی تابع اهداف کلی شهرداری و براساس تصمیمات و همکاری جمعی و هم‌اندیشی با شورایاران و ائمه‌جماعات و مدیران ارشد میانی و اقدامات کارشناسی به دست می‌آید.»

شمال تهران قلب پایتخت

 منطقه شمیران، به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان ویترین پایتخت شناخته شده و از این رو تلاش می‌شود تا حدمعقولی از امکانات و اقدامات مدیریتی در این منطقه مورد اجرا گذاشته شود، چرا که در صورت تحقق آن سایر مناطق شهر نیز به عنوان یک الگوی موفق از برنامه‌ها و اقدامات شمیران استفاده می‌کنند.

فعالیت‌هایی که به صورت برجسته ارتباط مستقیمی با شهروندان منطقه پیدا می‌کند در جریان سند توسعه محله قرار گرفته و درخواست‌های هر یک از شهروندان با انعکاس به شورای مشورتی که متشکل از مسئولان، معتمدان محلی و نمایندگان سازمان‌های شهری است مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد.

 در این خصوص پیش‌بینی شده است بیش از 50 درصد نیازهای منطقه در حوزه‌های عمرانی، فضای‌سبز و زیباسازی، خدمات شهری و بازیافت، حمل و نقل و ترافیک و اقدامات اجتماعی و فرهنگی از این طریق پاسخ داده شود.

در انتظار آبادانی

هم اینک سند توسعه محله‌های شمال تهران ارائه شده و نیازسنجی‌های لازم به منظور اجرای پروژه‌های مختلف اجرایی، خدماتی و فرهنگی صورت گرفته است. «محمد احمدی بافنده» شهردار منطقه یک در این باره می‌گوید: «کلیه پروژه‌های شهری شمال تهران با تأکید بر نیازهای محلی و درخواست‌های شورایاران و شهروندان، در سال جاری برنامه‌ریزی شده و درحال اجرا است.»

به هر ترتیب سند توسعه محله‌های شمال تهران می‌تواند ظرفیت‌های اجرایی و اجتماعی منطقه را افزایش داده و به توانمندسازی و مشارکت بیشتر شهروندان منجر شود اما با این حال مطالبات شهری از جانب مردم همچنان وجود دارد و باید برای پاسخگویی به آنها برنامه‌ریزی دقیق‌تری اعمال شود.

همشهری محله - 1

کد خبر 91894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز