گروه اقتصادی: صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود ضمن اعلام آغاز دوره بهبود در اقتصاد دنیا، پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی ایران تا پایان سال‌جاری میلادی به 5/1درصد و نرخ تورم به 12درصد کاهش یابد.

براساس گزارش «چشم‌انداز اقتصادی جهان» که روز پنجشنبه هفته گذشته در آستانه اجلاس سالانه مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول منتشر شد، اثرات رکود اقتصاد جهانی، تمامی‌کشورهای دنیا را در سال‌جاری به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و موجب شده که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها منفی شود.

در مورد ایران، برآورد صندوق بین‌المللی پول این است که رشد اقتصادی 5/2درصدی در سال 2008 به 5/1درصد در سال 2009 افول خواهد کرد و در سال 2010 با رفتن آثار رکود، رشد اقتصادی به 2/2درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این گزارش حاکی است 89کشور جهان در سال‌جاری شاهد رشد اقتصادی منفی خواهند بود.

اقتصاد دنیا

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، بازگشت رونق به اقتصاد دنیا آغاز شده اما چالش اصلی، این است که این وضعیت بهبود، ادامه پیدا کند.

البته هنوز زمان بهبود اوضاع اشتغال در جهان فرا نرسیده است ولی جو بازارهای مالی بهبود پیدا کرده، بانک‌ها افزایش سرمایه داده‌اند و بازارهای عمده‌فروشی دوباره رونق گرفته‌اند و ریسک بازارهای اقتصادهای نوظهور کاهش پیدا کرده است.

طبق این گزارش، کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور به‌ویژه کشورهای آسیایی، پیشگام بهبود اقتصادی هستند.  صندوق بین‌المللی پول در عین حال هشدار داده که نباید نسبت به این اوضاع خیلی خوشبین بود؛ چراکه سرعت بهبود اوضاع اقتصادی آنقدر آهسته است که نمی‌تواند موجب کاهش بیکاری در سطح جهان شود.

همچنین میزان فقر در شماری از کشورهای در حال توسعه بسیار رو به افزایش است. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال‌جاری میلادی به منفی 1/1درصد نزول خواهد یافت اما سال آینده به 1/3درصد افزایش پیدا خواهد کرد. رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته منفی 4/3درصد و کشورهای در حال توسعه 7/1درصد خواهد بود.

کاهش نرخ تورم

صندوق بین‌المللی پول از کاهش نرخ تورم در کشورمان خبر داده و اعلام کرده که نرخ تورم 4/25درصدی سال 2007 که به 4/18درصد در سال 2008 کاهش یافته بود، تا پایان سال‌جاری میلادی به 12درصد و در سال آینده به 10درصد کاهش خواهد یافت.

کد خبر 91814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز