مراسم شصتمین سالگرد به‌قدرت رسیدن کمونیست‌ها در چین تحت شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شد

به گزارش رویترز، ده‌ها هزار نیروی امنیتی چین برای پیشگیری از هرگونه رویدادی در سراسر پکن، پایتخت این کشور مستقر شده‌اند. بسیاری از غیرنظامیان چینی هم برای تامین امنیت این روزهای چین به‌طور داوطلبانه به نیروهای نظامی این کشور پیوسته‌اند.

در میان این افراد تعداد زیادی زن سالمند هم دیده می‌شود. انفجار کپسول گاز در رستورانی در پایتخت چین که چند کشته برجای گذاشت گمانه‌زنی‌هایی جدی درباره ماهیت تروریستی این اقدام ایجاد کرده و اسباب نگرانی مردم این کشور از تکرار چنین ماجرایی را فراهم آورده است.

به گفته برخی منابع امنیتی چین وجود مناطق بحرانی چون تبت و سین کیانگ نشان از بالقوه بودن تهدیدات تروریستی در این کشور دارد. دیروز همچنین یک مقام بلندپایه چینی، ثبات ملی، وحدت قومی و پایداری اجتماعی را 3 عنصر اطمینان‌بخش برای پیشرفت چین عنوان کرد.

رژه سالانه ارتش چین هم امروز برگزار خواهد شد. در این رژه توانمندی‌های نظامی چین از جمله جدیدترین تجهیزات و ادوات نظامی ساخت این کشور به نمایش درخواهد آمد. امسال با آنچه در سین کیانگ به‌وجود آمد، ترس دولت چین از اتفاقات ناگوار در طول سالگرد پیروزی کمونیست‌ها در این کشور، چند برابر شده است.

شصتمین سالگرد حاکمیت کمونیست‌ها در چین در حالی برگزار شد که یک دیپلمات کهنه‌کار چینی از افزایش تنش‌ها میان چین و آمریکا در خاورمیانه بر سر منابع این منطقه به‌خصوص نفت خبر داد.

سان بیگان در یادداشتی در این باره نوشت: تلاش اوباما برای نزدیک شدن به کشورهای اسلامی خاورمیانه و بهبود روابط واشنگتن با آنها تنها یک تاکتیک ریاکارانه است و به همین دلیل مناقشات چین و آمریکا در آینده در خاورمیانه بیشتر خواهد شد.

چین به منابع عظیم انرژی برای پیشبرد چرخ‌های صنعت خود نیازمند است و طبیعی است که حجم گسترده‌ای از این انرژی باید از خاورمیانه تامین شود. این در حالی است که هم‌اکنون بخش نه‌چندان قابل توجهی از انرژی مورد نیاز چینی‌ها از این منطقه تامین می‌شود.

دیپلمات کهنه‌کار چینی به دولت پکن توصیه کرده که به کشورهای عربی و اسلامی خاورمیانه بیشتر نزدیک شود و از این طریق با آمریکا به رقابت بپردازد.

کد خبر 91727

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز