مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

سرانجام کلنگ احداث پیاده روهای سراسری در خیابان خراسان هم به زمین زده شد

این پروژه در ادامه برنامه پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های 15خرداد، ناظم‌الاطبا، بهشت، ناصرخسرو و خیام و زیر نظر معاونت فنی و عمرانی شهرداری انجام می‌شود. هفته گذشته شورایاران محله قیام قدردانی کسبه و اهالی این محدوده را به گوش مدیران شهری رساندند. این بازتاب‌ها باعث حساس‌تر شدن مدیران در اجرای پروژه‌ها می‌شود و شاید یکی از دلایلی که قائم‌مقام، معاونان، شهردار ناحیه و مدیران مختلف را برای بازدید به این خیابان کشاند،حساسیت شهروندان نسبت به محیط کسب و کار و زندگی‌شان باشد.

معاون فنی و عمرانی منطقه که این روزها حسابی سرش شلوغ است،به سوالات ما درباره این طرح  پاسخ داد. «شهریار مهرافشار» این پروژه را مهم قلمداد کرد و از تسریع در روند اجرای پیاده‌راه‌سازی در منطقه خبر داد. 

  • از ابتدای سال گذشته تاکنون صدها متر پیاده‌راه در خیابان‌های اصلی و پرتردد منطقه به بهره‌بردرای رسیده است. اجرای این طرح‌ها چقدر ضرورت دارد که مدیران شهری بیش از پروژه‌های دیگر در تسریع روند آن اصرار دارند؟

اینکه پیاده‌ها بر سواره‌ها غالب شوند و اولویت داشته باشند یکی از سیاست‌هایی است که در منطقه باید دنبال شود. وجود جمعیت شناور 2میلیون‌نفری در روز، جلوگیری از آلودگی هوا، حفظ و نگهداری از بافت‌های تاریخی تهران قدیم، جلوگیری از آلودگی صوتی و گسترش و توسعه وسایل حمل و نقل عمومی در استفاده بیشتر شهروندان از آن مواردی است که برای احداث چنین پیاده‌روهایی ضرورت ایجاب می‌کند. 

  • شهروندان مایلند بدانند پیاده‌راه‌سازی در خیابان خراسان هم با کیفیت اجرای این پروژه در خیابان 15 خرداد یا خیابان بهشت انجام می‌شود یا اینکه برای خیابان‌های حاشیه‌ای‌تر اعتبار کمتری در نظر گرفته می‌شود؟

قرار ما این است که همه پروژه‌ را جوری انجام دهیم که ماندگاری زیادی داشته باشد و از ما هم میراثی برای آیندگان باقی بماند. به شهروندان و کسبه محله قیام این اطمینان را می دهم که در اجرای این پروژه هم مانند خیابان‌های مشهور منطقه از بهترین مصالح استفاده می‌شود. 

  • آقای مهندس، شنیده‌ایم در اجرای این پروژه کارگران 24ساعته کار می کنند. این کیفیت کار را پایین نمی‌آورد؟

کارگران زیر نظر پیمانکاران خبره و متخصص به صورت 3 شیفته این پروژه را پیش می‌برند. با توجه به تردد زیادی که در خیابان‌های منطقه حاکم است در روز با محدودیت‌های مختلفی روبرو هستیم و قسمت بیشتر پروژه‌های عمرانی در شب انجام می‌شوند اما این باعث نمی‌شود کیفیت کار پایین بیاید. مهندسان ناظر با توجه به حساسیت مدیران شهری در این زمینه کارشان را به خوبی انجام می‌دهند تا رضایت شهروندان به اجرای این پروژه پیوست شود.

  • پیاده‌راه‌ خیابان خراسان الان در چه مرحله‌ای است؟

با توجه به سرعت اجرای این پروژه فاز ابتدایی آن تا ابتدای خیابان لُرزاده تا عید سعید فطر به پایان رسید.باقی قسمت‌ها هم با همین سرعت پیش می‌رود و بزودی شاهد اتمام و بهره‌برداری از این پروژه خواهیم بود.الان ضلع شمالی میدان دارای پیاده‌راهی مناسب و در شأن شهروندان است. 2 محور اصلی شرقی و غربی خیابان خراسان هم بزودی سنگفرش می‌شود.

  • برای جلوگیری از تخریب مجدد این پیاده‌راه‌ها که در بیشتر موارد برای دسترسی به تأسیسات زیرزمینی انجام می‌شود چه تدابیری در نظرگرفته شده است؟

همان‌طور که اشاره شد برای احداث این پیاده‌روها از بهترین مصالح استفاده می‌شود. اگر پس از مدتی هر کدام از سازمان‌های آب، برق و مخابرات بخواهند برای دسترسی و تعمیر این امکانات دست به تخریب پیاده‌راه بزنند،متوجه ضرر و زیان زیادی خواهیم شد. خوشبختانه احداث پیاده‌راه‌ها به صورت حرفه‌ای و زیربنایی انجام می‌شود.

یعنی الان محل تأسیسات کاملاً بر روی نقشه‌هایی مشخص است و درپوش‌هایی وجود دارد که دسترسی به  آنها را بدون تخریب پیاده‌راه میسر می‌کند. پیش از احداث چنین پیاده‌راه‌هایی شاهد بودیم که برای تعمیر چنین تأسیساتی زمین کنده می‌شد و شاید گاهی هفته‌ها طول می‌کشید که دوباره به شکل مطلوب خود برگردد ،ولی شهروندان دیگر چنین صحنه‌هایی را در خیابان‌های اصلی منطقه نمی‌بینند. 

  • با احداث پیاده‌راه در خیابان‌های مختلف اجرای آبیاری قطره‌ای در حال گسترش است. از این پس درخت‌های خیابان خراسان هم به این روش آبیاری می‌شوند؟

 بله. این یکی از ویژگی‌های تفکیک‌ناپذیر احداث پیاده‌رو است. به این ترتیب دیگر از تانکرهای آب که آلودگی صوتی زیادی داشتند و گاهی باعث سدمعبر در خیابان‌ها می‌شدند،استفاده نخواهد شد . درختان هم از طریق لوله‌های زیرزمینی در زمان‌های معین آبیاری می‌شوند. 

معاون امور شهری و فضای سبز: 

محله قیام صاحب 2 بوستان جدید می‌شود

فقر فضای سبز معضل تمامی محله‌های قدیمی با بافت پیچیده و فرسوده است.در این میان محله قیام با جمعیتی بیش از 5 هزار نفر تنها یک بوستان دارد که آن هم بیشتر به کار ساکنان خیابان ری می‌آید. این روزها بوستان کوثر دیگر پاسخگوی نیاز شهروندان این محله‌ها نیست و ضرورت ایجاد فضای سبز بیش از پیش پررنگ شده است.الان نخستین خواسته شورایاران از معاونت امور شهری و فضای سبز رفع این کمبود است.

 «پیمان محسنی» با اعلام خبر احداث 2 بوستان جدید در این محله قدیمی می گوید: «منطقه 12 ویژگی‌هایی دارد که مانند مناطق دیگر براحتی نمی‌توان در آن اقدام به احداث فضای سبز کرد.بهای بالای زمین به دلیل وجود بازار و بافت پیچیده و فرسوده محله این اقدام را با کندی مواجه می‌کند.فقر فضای سبز در تمامی محله‌های منطقه به چشم می‌خورد و این مسئولان را بر آن داشته تا تدابیری اتخاذ کنند تا اهالی هر محله صاحب فضای سبزی هر چند کوچک در محله‌هایشان شود.»

معاون امور شهری و فضای سبز متراژ بوستان‌های تازه‌ای که برای محله قیام در نظرگرفته شده را پاسخگوی بخشی از نیاز شهروندان این محله به فضای سبز و پاتوقی محلی می‌داند: «برای احداث این بوستان‌ها فضایی وجود نداشت.شهرداری منطقه 2 ملک با متراژهای هزار و 800 و 2 هزار و 500متر را تملک کرد تا در این فضاها نیاز شهروندان برای فضای سبز مرتفع شود.

با اینکه این بوستان‌ها از متراژ بالایی برخوردار نیستند،اما با احداث وسایل بازی و ورزشی پیش‌بینی می‌شود این فضاها تبدیل به پاتوقی محلی برای اهالی شوند.» «محسنی» امنیت بیشتر و استفاده راحت‌تر خانواده را از ویژگی‌های بوستان‌های کوچک محلی می داند و از گسترش این نوع فضای سبز در محله‌های دیگر خبر می دهد:

«متأسفانه در بوستان‌های بزرگ و جنوبی منطقه آسیب‌های اجتماعی مختلفی دیده می‌شود. بوستان‌های محلی به دلیل کوچک بودن، مکان امنی برای خلافکاران نیست. این باعث می‌شود خانواده‌ها و کودکان صاحب اصلی این بوستان‌ها شوند و با استقرار ایستگاه‌های ورزش و تندرستی این بوستان‌ها از امنیت کامل برخوردار خواهند شد.»  

 مسئول امور شورایاری‌های منطقه: 

 بازدیدها نتایج مثبتی دارند

هفته گذشته بازدید از محله قیام توسط مدیران شهری در راستای رسیدگی به وضعیت زیست‌محیطی این محدوده انجام شد. احداث پیاده‌راه خیابان خراسان، فقر فضای سبز و بازدید از وضعیت معضل‌هایی که در جلسه‌های پیشین شورایاران با مدیران شهری از آنها صحبت به میان آمده بود،پای قائم‌مقام، معاونان، شهردار ناحیه و مسئولان دیگر را دوباره به این منطقه قدیمی باز کرد.

مسئول امور شورایاری‌های منطقه نتایج این بازدیدها را مثبت اعلام می کند: «آنچه در بازدیدها رخ می‌دهد با آنچه در جلسه‌های روزهای چهارشنبه که مربوط به مشکلات محله‌هاست مطرح می‌شود،تفاوت‌های زیادی دارد. دیدار مسئولان معاونت‌های مختلف با کسبه و اهالی محله‌ها باعث می‌شود از نزدیک مشکلاتشان را درک کنند و برای رفع  آن‌ها خیلی سریع‌تر اقدام‌های لازم را انجام دهند.»

«علیرضا زینی‌وند» با اشاره به موقعیت محله قیام به بیان خواسته‌های شورایاران آن می‌پردازد: «قیام یکی از قدیمی‌ترین محله‌های ناحیه 5 است که از شمال به بزرگراه شهید محلاتی، از جنوب به خیابان خراسان، از شرق به خیابان 17 شهریور و از غرب به خیابان ری می‌رسد.

شهروندان این محله خواسته‌های پیچیده‌ای از مدیران شهری ندارند. این محله از مدت‌ها پیش با مشکل نبود فضای سبز مواجه بوده و در این بازدید باز هم به این کمبود اشاره شد.در جلسه ای با حضور معاون امور شهری و فضای سبز قرار بر این شد که بزودی شاهد احداث فضای سبزی هر چند کوچک در این محله‌ها باشیم.از طریق این بازدید بود که اهالی و کسبه قدردانی‌شان را برای احداث پیاده‌راه خیابان خراسان که اجرای آن با اعتبار زیادی همراه بوده است به گوش مسئولان رساندند.»

وجود بافت فرسوده، اصلاح هندسی برخی معابر، رسیدن به کیفیت بهتری برای بهداشت و نظافت در این محله از مواردی است که شورایاران این محله بر آن تأکید دارند: «در بیشتر موارد وقتی مدیران شهری مشکلات مربوط به حوزه‌شان را در محله‌ای می‌بینند،همان جا برای رفع آن مواردی مطرح می‌شود که در جلسه‌های بعدی جزو نتایج هر بازدید به حساب می‌آید.

یعنی در طول 2 جلسه مسئولان باید گزارشی برای رفع این معضل‌ها به قائم‌مقام و شورایاران ارائه دهند. این روش پیگیری باعث شد نقش شورایاران به عنوان پلی ارتباطی بین اهالی محله‌ها و مدیران شهری پررنگ‌تر شود. از طرفی دیگر خواسته‌های شهروندان هم زودتر اجرایی می شوند.»

همشهری محله - 12

کد خبر 91697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز