چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

خیابان‌ها و کوچه پسکوچه‌های منطقه ما در میان دیگر مناطق تهران بیشترین تابلوهای مراکز زیبایی، جراحی و لیزر را دارد

شاید باورنکردنی باشد، اما در همین خیابان جردن بیش از ده‌ها مطب می‌بینیم که در کنار تخصص‌های گوناگون خود، کلمه «زیبایی» را هم به کار برده‌اند، کلمه‌ای که شاید تعریف واضح و مشخصی نداشته باشد و مسلماً هرکس آن را به گونه‌ای متفاوت می‌شناسد. از خیابان‌های منطقه‌مان که بگذریم، از تبلیغات روزنامه‌ها و مجله‌ها نمی‌توان غافل شد، نوشته‌هایی وسوسه‌انگیز، آن هم برای بیشتر خانم‌هایی که دنبال زیبایی ظاهری‌اند.

در این میان، شنیدن حرف‌های اولین زن دارنده مدرک فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ایران که در منطقه ما حضور دارد و بیشترین جراحی‌های خود را در یکی از کلینیک‌های منطقه انجام می‌دهد خالی از لطف نبود. سراغ دکتر «سارا قربانی» رفتیم و درباره جراحی زیبایی با او گپ زدیم.

  • عمل زیبایی چه نقشی در زندگی افراد دارد؟

باید دید که عمل زیبایی روی چه نقطه‌ای از بدن انجام می‌شود. مثلاً بینی نقش مهمی در صورت افراد دارد. در صورتی که عیوب عمده مثلاً تغییر شکل و فرم ظاهری به خاطر صدمات قبلی یا انحرافات بینی وجود داشته باشد، افراد می‌توانند برای تصمیم‌گیری در مورد این عمل با جراح مشاوره کنند، اما این به معنای قطعی شدن عمل نیست. 

  • مشاوره با پزشک چه نقشی در تصمیم‌گیری فرد دارد؟

اول باید انگیزه بیمار از تصمیم به این عمل مشخص باشد. خیلی‌ها با این فکر که جراحی بینی زندگی‌شان را تغییر می‌دهد یا منجر به تضمین آینده‌شان می‌شود دست به این کار می‌زنند و بعد از مدتی که این اهداف حاصل نمی‌شود سرخورده می‌شود. اگر بیمار انگیزه منطقی و واقع‌بینانه داشته باشد عمل هم به دست جراح پلاستیک آگاه انجام بگیرد، معمولاً آثار مثبتی به همراه دارد.

  • عمل‌هایی با عوارض گوناگون آیا می‌توانند آثار مثبتی داشته باشند؟

در مورد عوارض باید بگویم در افراد مختلف به شکل‌های گوناگون است. گاهی عمل‌های بسیاری با موفقیت همراه است که هیچ عوارضی هم ندارد. ببینید، عمل زیبایی بینی عمل واجب و لازمی نیست، اما اگر بجا و به موقع انجام شود، به بهبود کیفیت زندگی افراد بویژه خانم‌ها و حتی بعضی آقایان کمک می‌کند. 

  • چرا جراحی زیبایی در کشور ما این قدر رواج پیدا کرده؟ بجاست؟

باید بگویم که علت توجه به این نوع عمل تبلیغات است که در گذشت وجود نداشت، ولی همیشه از وجود جراحان زیبایی و پلاستیک بهره‌مند بودیم. حالا با گسترش فرهنگ و ازدیاد آگاهی مردم بر اثر ارتباطات، آنها با این نوع عمل‌های جراحی بیشتر آشنا شده‌اند و طبعاً تقاضاهایشان هم افزایش پیدا کرده.

  • آیا مردم هم باید به تبلیغات توجه نشان دهند؟

 بهتر است مردم به تبلیغات خیلی توجه نکنند یا حداقل سعی کنند از آنها مطمئن شوند و بعد از مشاوره و تصمیم به عمل جراحی، به جراحانی مراجعه کنند که تجربه کافی و دانش در این زمینه دارند.

  • شما اصلاً بیمار آقا هم دارید؟

بله، البته کار ما در زمینه‌های ترمیمی بیماران شامل آقایان هم می‌شود که نسبتش تقریباً برابر است. اما در زمینه‌های جراحی زیبایی تقریباً 98 درصد بیماران خانمند. 

  • این روزها داشتن اندامی زیبا و متناسب دغدغه بسیاری از خانم‌ها شده کمی در این باره توضیح دهید.

عمل جراحی شامل خارج کردن چربی زیرجلدی با استفاده «کانولا»ی متصل به پمپ تخلیه کننده است. کانولا میله کوچک حاوی سوراخ‌های متعددی است که از طریق برش‌های کوچک 5ـ6 میلی‌متری وارد فضای زیرپوست می‌شود. در این روش، عروق خونی و عصب‌رسانی به پوست محل عمل حفظ می‌شود. با کاهش حجم چربی، پوست رویی به مرور به بافت عضلانی زیرین نزدیک‌تر و جمع می‌شود و درنهایت، منجر به اصلاح کانتور بدن می‌شود.

  • به آن ساکشن یا لیپوساکشن هم می‌گویند؟

 بله.

  • معمولاً جراحی لیپوساکشن را به چه افرادی توصیه می‌کنید؟

بیماران براساس وزن و قد به 4 گروه تقسیم می‌شوند. وزن طبیعی، وزن زیاد، چاق و چاقی شدید. افراد مناسب برای لیپوساکشن از گروه دومند. برای مثال، افرادی با قد 175 سانتی‌متر و وزن 75 تا 78 کیلوگرم در گروه اول، با وزن 78 تا 92 کیلوگرم در گروه دوم، از 93 تا 120 کیلوگرم در گروه سوم و بیشتر از آن در گروه چهارم قرار می‌گیرند. 

  • بنابراین، بیمار مناسب برای عمل با قد 175 باید وزن حداکثر 92 تا 93 کیلوگرم داشته باشد.

بیمارانی که در گروه‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرند ابتدا باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند و بعد از کاهش وزن و قرار گرفتن در طیف وزنی مناسب جراحی شوند.

  • کمی از فعالیت‌های خودتان در این زمینه بگویید و اینکه چطور به این رشته علاقه‌مند شدید؟

بعد از اینکه به عنوان متخصص جراحی عمومی فارغ‌التحصیل شدم برای کار به شهرستان رفتم. آنجا بعد از مدتی، متوجه شدم که بیماران نیاز به کارهای جراحی ترمیمی و زیبایی دارند. خیلی از آنها خانم‌هایی بودند که تمایل داشتند پزشک زن آنها را عمل کند.

از طرفی، خود من هم به ادامه تحصیل علاقه‌مند بودم و به عنوان اولین خانم در امتحان ورودی فوق‌تخصص شرکت کردم و پس از کسب رتبه بالا در این امتحان قبول شدم. از سال 82 مشغول خدمت به هموطنان هستم و حدود 10 سال است که جراحی زیبایی انجام می‌دهم. 

  • به عنوان اولین خانم فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و پیشرو در این عرصه چه مشکلاتی را پشت سر گذاشتید؟

خوشبختانه، در حال حاضر، شرایط طوری است که خانم‌ها می‌توانند در تمام عرصه‌ها رشد کنند. خوب است که برنامه‌ریزی برای استفاده از توانایی‌هایشان وجود داشته باشد و به حال خودشان رها نشوند. مثلاً خود من با اینکه تنها جراح پلاستیک خانم کشورمان هستم پس از حدود3 سال و نیم خدمت در محروم‌ترین نقطه کشور هنوز جایگاه مشخصی ندارم.

متأسفانه، گرفتار تبعیض‌های زیادی شدم و حساسیت‌های آزاردهنده‌ای پشت‌سر گذاشتم.  بعد از پشت سرگذاشتن همه این مشکلات، این روزها مشغول چه کارهایی هستید؟ شاید لازم باشد مژده تأسیس یک مرکز درمانی ـ تخصصی پلاستیک را به همشهریان بدهم. در شرف انجام کارهای متعددی برای پیدا کردن جایی مناسب برای این کار به اتفاق یک سری از همکاران هستیم و حتماً خبر آن را به شما می‌دهیم.

همشهری محله - 3

کد خبر 91679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز