پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

مهدی کشوریان: حذف واسطه‌ها برای کاهش هزینه‌ها موضوعی است که امروزه در فعالیت‌های خدماتی عام المنفعه به‌طور جدی به آن توجه می‌شود

سازمان میادین میوه‌وتره‌بار پیشگام حذف واسطه‌ها در توزیع محصولات کشاورزی است و با این اقدام تاثیر زیادی در بازار محصولات کشاورزی داشته است. این ادعا زمانی اثبات می‌شود که قیمت‌ها و کیفیت بازار آزاد و میادین میوه و تره‌بار را با یکدیگر مقایسه کنید.
با فرارسیدن فصل پاییز میوه فروشی‌ها مملو از میوه‌هایی هم‌چون پرتقال، نارنگی ، انار و میوه‌های نوبرانه این فصل شده‌اند؛

هرچند که امسال پرتقال حضوری همیشگی و چهارفصل در ویترین میوه‌فروشی‌ها و میادین میوه و تره‌بار داشت. البته طبیعی است که میوه‌ها تا زمانی که هنوز نوبرانه هستند و وارد مرحله عرضه انبوه نشده‌اند، با قیمت‌هایی گزاف به فروش برسند. اگر سری به میوه‌فروشی‌های نزدیک منزل‌تان بزنید متوجه قیمت‌های سرسام‌آور نوبرانه‌ها می‌شوید.

با این قیمت‌ها بسیاری از مردم برای تهیه میوه نوبرانه کمی ‌صبر می‌کنند تا نوبرانه‌ها عادی شوند و تقریبا با یک ماه تاخیر اقدام به تهیه آن‌ها می‌کنند.جدا از بحث نوبرانه بودن، مصرف هر میوه‌ای خاصیت‌های خود را دارد و به‌وجود آمدن آن‌ها در هر فصلی نیز دارای فلسفه‌ای خاص است؛

به‌طور مثال، مصرف یک عدد انار در روز تا 40 درصد نیاز  به ویتامین «سی» را تامین می‌کند. از این‌رو در فصل پاییز که نیاز بدن انسان به این ویتامین افزایش می‌یابد، مصرف انار نیز اهمیت پیدا می‌کند.

 البته در این گزارش قصد داریم به قیمت میوه‌های پاییزی بپردازیم که در بازار آزاد عرضه می‌شوند و از آن‌جا که انار سمبل میوه‌های این فصل محسوب می‌شود بیش از دیگر میوه‌ها درخصوص آن صحبت کردیم.

در حال حاضر میوه‌های پاییزی در بازار آزاد موجود هستند، اما به دلیل کمبود آن‌ها در سال گذشته، امسال استقبال بیشتری از این میوه به‌عمل آمده است. سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران برای این‌که قیمت این محصولات در بازار سرشکن شوند، اقداماتی جهت توزیع آن‌ها صوررت داده‌است.

میوه‌های پاییزی

پاییز میوه‌های متنوعی دارد که اکثر آن‌ها درصد بالایی از ویتامین «سی» را دار هستند. در این فصل میوه‌هایی هم‌چون پرتقال، لیمو، انار، نارنگی، انجیر، گریپ‌فروت، خرمالو، هندوانه و انگور به بازار می‌آید. البته برخی از این میوه‌ها به صورت گلخانه‌ای پرورش می‌یابند و در تمام فصل یافت می‌شوند، اما بسیاری از آن‌ها هنوز به صورت فصلی یافت می‌شوند. هر یک از این میوه‌ها خواصی دارند که به شرح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

خواص میوه‌های پاییزی

مطالعه روی جوامع سراسر دنیا نشان داده است که رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین C، به حفاظت  از  قلب کمک می‌کند. از این‌رو مصرف میوه‌هایی هم‌چون پرتقال و انار برای مصون ماندن از بیماری‌ها توصیه می‌شود. گریپ‌فروت نیز سرشار از ویتامین C و پتاسیم است.

 منبعی غنی از فولاد، آهن، کلسیم و سایر موادمعدنی و انواع سرخ و صورتی آن سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامینA تبدیل می‌سازد. خرمالو سرشار از ویتامینA و بتاکاروتن است و دارای مقدار قابل‌توجهی ویتامین‌هایB1 ، B2 ، B3 و C   است. در ضمن این میوه خوش‌رنگ و خوش‌طعم دارای موادمعدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن و  فسفر را تامین می‌کند. 

قیمت بازار آزاد

با این‌که این میوه‌ها دارای خواص دارویی نیز هستند و مصرف آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، اما قیمت‌شان در بازار آزاد به‌گونه‌ای است که قشر اندکی از جامعه قادر به تهیه آن‌ها هستند. این موضوع را با مراجعه به یکی از میوه‌فروشی‌های شهر تهران به وضوع دریافتیم. ابتدا قصد داشتیم به یکی از میوه‌فروشی‌های بالای شهر مراجعه کنیم، اما برای این‌که قیمت متعادل‌تری بیابیم به میوه‌فروشی در مرکز شهر بسنده کردیم.

در این فروشگاه، قیمت هر کیلو انار دانه قرمز 3300تومان عرضه می‌شد. قیمت پرتقال تامسون کیلویی 3000 تومان و قیمت نارنگی هر کیلو 3500 تومان بود. هم‌چنین قیمت نارنگی خارجی نارنجی رنگ به مبلغ 3900تومان قیمت‌گذاری شده بود. با نگاهی سطحی به این مبالغ می‌توان دریافت دلایل استقبال کم مردم از این میوه‌ها چیست؟

قیمت در بازارهای میادین

سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران دارای وب‌سایتی است که قیمت میوه‌های موجود در بازارهای این سازمان را به صورت روزانه در اختیار مردم قرار می‌دهد. این نرخ‌نامه در تمامی ‌بازارهای سازمان اعمال می‌شود و شهروندان می‌توانند در هر بازاری با قیمتی یکسان مایحتاج خود را تهیه کنند. قیمت کالای موجود در این نرخ‌نامه به شرح زیر است؛ انار پیش‌رس: 1300تومان، پرتقال وارداتی: 1300تومان، گریپ‌فروت سرخ: 750تومان و لیمو شیرین درجه یک 700تومان. با نگاهی به قیمت و کیفیت میوه‌های این بازارها می‌توان برای خرید تصمیم‌گیری کرد.

تغییر ساعات کار

در این بین بد نیست به تغییر ساعت کار بازارهای سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران  در نیمه دوم سال نگاهی کنیم.که با تغییراتی روبه‌رو خواهد شد.  دکتر علی عفتی، مدیر روابط عمومی ‌و بین‌الملل سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران در این‌باره گفت: «با آغاز فصل پاییز، میادین و بازارهای میوه‌و‌تره‌بار صبح‌ها از ساعت8 الی 13 و بعدازظهرها ازساعت 14ونیم الی 19 فعال هستند. هم‌چنین ساعت کار میادین و بازارهای تحت پوشش سازمان در روزهای جمعه و تعطیل، در نیمه دوم سال نیز همانند نیمه اول از ساعت 8 صبح الی 13 خواهد بود».

همشهری زندگی

کد خبر 91571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز