مهدی کشوریان: هر فصلی نوبرانه‌های خود را دارد‌ و پاییز را هم‌ با میوه‌های نوبرانه‌ای هم‌چون انار و پرتقال شروع می‌کنیم‌.

سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران مسئولیت توزیع و عرضه این نوبرانه‌ها را بر‌عهده دارد. گزارش‌ همشهری‌زندگی مربوط به برنامه‌های سازمان میادین در فصل پاییز است که بخشی از آن به توزیع میوه‌های این فصل مربوط می‌شود.

پاییز فصل زرد شدن و ریختن برگ درختان است. پاییز، فصل نوبرانه‌هایی هم‌چون‌ انار، پرتقال و خرمالو است؛ میوه‌هایی که قبل از خواب زمستانی درختان حاصل می‌شوند. انار، سمبل میوه‌های این فصل است که احادیثی درباره آن از پیامبر اکرم(ص) روایت شده‌است. پرتقال، ثمره روزهای آخر درختان محسوب می‌شود که به میوه جوانی مشهور است.

در آستانه فصل پاییز قرار داریم و پیش‌روی‌مان میوه‌هایی هستند که تنها در این فصل می‌توان آن‌ها را یافت. سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران که مسئولیت توزیع این میوه‌ها را بر‌عهده دارد، برای توزیع هرچه بهتر نوبرانه‌های پاییزی برنامه‌ ویژه‌ای در‌نظر گرفته‌است.

پیش از هر چیز، تهیه میوه‌های پاییزی برای توزیع در تمامی بازارهای میوه‌و‌تره‌بار شهر، مهم‌ترین بخش فعالیت‌های این سازمان محسوب می‌شود. هنوز میوه‌های نوبرانه پاییزی از راه نرسیده‌اند و به جهت این‌که بازار برای ورود آن‌ها بر‌اساس برنامه پیش برود، اقداماتی در این خصوص در سازمان میادین صورت گرفته‌است.

 انبارهای سازمان برای جمع‌آوری میوه‌هایی هم‌چون انار آماده شده‌اند و به محض ورود میوه‌‌ها به بازار، انبارها مملو از نوبرانه‌های پاییزی می‌شود. سال گذشته به‌دلیل سرمای زیاد هوا، بسیاری از باغ‌های انار در کشور نابود شد و به‌ناچار این میوه را از کشورهای همسایه به ایران وارد کردند.

این مسأله موجب شد تا قیمت انار نیز در بازار تحت‌‌تاثیر این موضوع قرار گیرد. افزایش 20 تا ‌30درصدی قیمت انار در بازار به‌دلیل همین مشکلات صورت گرفت،  اما در سال‌جاری با اقداماتی که در سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار صورت گرفته، این مشکلات تا حد زیادی کاهش یافته تا شهروندان بتوانند میوه تازه و با قیمت مناسب را خریداری کنند.

جشنواره انار
یکی از اقداماتی که سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران در ماه مبارک رمضان انجام داد، برگزاری جشنواره خرما متناسب با تقاضای بازار این محصول در ماه‌رمضان بود. در فصل پاییز نیز یکی از برنامه‌های سازمان میادین برگزاری جشنواره‌ای با عنوان انار است. جشنواره انار با هدف معرفی این میوه با ارزش و فواید آن به مردم برپا می‌شود و در حین برگزاری این جشنواره نیز شهروندان می‌توانند تازه‌ترین انار بازار را تهیه کنند.

طبق محاسبات صورت‌گرفته، این جشنواره در ‌3بازار برگزار می‌شود که به‌ترتیب بازار جلال آل‌احمد، بازار صادقیه و شهید‌‌لواسانی خواهند‌بود. البته به قول فوتبالی‌ها شرایط میزبانی بازار شهیدلواسانی هنوز تایید نهایی  نشده است. عفتی، مدیر روابط عمومی سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار در این خصوص می‌گوید:

 «‌با هماهنگی‌هایی که با مسئولان بازارچه‌های میادین داشته‌ایم، این جشنواره را برگزار می‌کنیم که البته تاریخ آن هنوز مشخص نشده و قرار است به‌زودی و با توجه به ورود انار به بازار آن را برگزار کنیم».

جشنواره برنج
یکی دیگر از اقداماتی که سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار در فصل پاییز انجام خواهد‌داد، برگزاری جشنواره برنج است. این جشنواره پیش از جشنواره انار برگزار می‌شود که نحوه برگزاری آن نیز متفاوت خواهد‌بود. با درو کردن برنج در فصل تابستان، بهترین زمان برای توزیع آن فصل پاییز است و به‌همین‌خاطر در این فصل جشنواره برنج با همکاری سازمان میادین و نهادهای دیگر برگزار خواهد‌شد.

مدیر روابط عمومی سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری در این باره هم به همشهری‌زندگی می‌گوید: «‌برای برگزاری جشنواره برنج برنامه‌های خاصی در‌نظر گرفته‌ایم که یکی از این برنامه‌ها برپایی کلاس‌های آموزشی خواهد بود. طی تعاملاتی که با انجمن برنج ایران داشته‌ایم، این برنامه‌ها تنظیم شده ‌است. هم‌چنین سازمان تعاون روستایی در این جشنواره در کنار ما خواهد بود. سازمان فرهنگی‌-هنری شهرداری تهران نیز در اجرای برنامه‌های فرهنگی در این جشنواره به ما کمک می‌کند».

غرفه توزیع نوشت افزار
توزیع میوه و سبزیجات مهم‌ترین مسئولیت سازمان میادین میوه‌و‌‌تره‌بار است که با توجه به هر فصل برنامه‌هایی در این راستا به اجرا درمی‌آید. این سازمان در فصل پاییز برای توزیع میوه‌های پاییزی که هنوز به بازار عرضه نشده، برنامه‌هایی را مدنظر قرار داده که در این بین اقدامات دیگری نیز صورت گرفته است.

هم‌چنین فصل پاییز، فصل بازگشایی مدارس است و زمانی که دانش‌آموزان خود را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کنند. در این فصل نیاز دانش‌آموزان به وسایل کمک‌درسی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. از این رو سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار برای این‌که به دانش‌آموزان نیز در این مدت خدمات‌رسانی کرده باشد، غرفه‌ای را در برخی از بازارهای خود به توزیع  نوشت افزار اختصاص داده است.

این غرفه با هدف کاهش هزینه‌های سفرهای درون‌شهری افرادی است که از میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری مایحتاج خود را تهیه می‌کنند. این غرفه‌هادر طول فصل به مردم خدمات ارایه می‌دهند و شاید به غرفه‌هایی ثابت در این بازارها تبدیل شوند.

همشهری زندگی

 

کد خبر 90985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز