شعله‌های آتش زبانه می‌کشند، آتش همه چیز را می‌بلعد و خاکستر می‌کند،

حرارت وخطر حتی صاحبخانه را که خانه‌اش در آتش می‌سوزد، تاب آتش را ندارد و تنها نظاره‌گر باقی می‌ماند. اما این مردان شجاع  هستند که به دل آتش می‌زنند، آتش‌نشانان با لباس‌های زرد و قرمز در میان دود و آتش به مصاف خطر می‌روند.

مردانی که باید آنها را ایثارگران امروز دانست، به مناسبت 7 مهر ماه روز «آتش‌نشان» به سراغ رئیس ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه 22 رفتیم تا با دنیای پرخطر این مردان آشنا شویم. سیدتقی رضوانی حرف‌های بسیاری دارد. 

  • در منطقه 22 چه تعداد ایستگاه فعال وجود دارد و شما در شمال غرب تهران چه مناطقی از شهرداری تهران را پوشش می‌دهید؟

در منطقه 22، 5 ایستگاه فعال آتش‌نشانی داریم و محدوده فعالیت‌ ما شامل مناطق 22، 21، 5، 2 و قسمتی از محلات منطقه 10 است.  

  • آتش‌نشانان باید تحصیلات ویژه‌ای داشته باشند؟

آنقدر که تجربه در این کار اهمیت دارد، تحصیلات چندان مهم نیست. درست است که بحث تحصیلات آکادمیک می‌تواند به آتش‌نشان در برخی مأموریت‌ها کمک کند، اما در این کار تجربه حرف اول را می‌زند. 

  • امکانات ایستگاه‌های آتش‌نشانی که در منطقه 22 قرار دارد، در چه سطحی است و چقدر به استانداردها نزدیک است؟

در تمام ایستگاه‌های منطقه، هم نیروهای ویژه کنترل حریق و هم نیروهای ویژه نجات مستقر هستند. افزون بر این، ایستگاه‌های آتش‌نشانی ما محیطی هم برای اسکان نیروهای پشتیبانی خواهند داشت که بزودی با همکاری شهرداری منطقه 22 احداث می‌شود. گروه پشتیبانی به فراخور نوع مأموریت‌ها وسایل مجهزتری در اختیار دارند. این گروه در مواقع بحرانی با تمام تجهیزات وارد عمل می‌شود.

  • از زمان تشکیل کمیته جامعه ایمن در منطقه 22 بحث تعامل مرکز مدیریت بحران با سازمان آتش‌نشانی نیز مطرح شده، میزان و چگونگی ارتباط آتش‌نشانان با کمیته جامعه ایمن چگونه است؟

در منطقه 22 ارتباط تنگاتنگی میان آتش‌نشانی و کمیته جامعه ایمن وجود دارد.  منطقه 22 که برای اولین بار در تهران این تجربه را پشت سر می‌گذارد و ما در تمامی جلسات این کمیته شرکت می‌کنیم وخیلی خوشحال هستیم این کمیته در محدوده فعالیت ما شکل گرفته است،

چرا که بسیاری از حوادث با پیاده شدن این طرح کاهش پیدا کرده است. افزون بر این، هر اتفاقی که در حوزه ما رخ بدهد. آتش‌نشانی خیلی زود نظر کارشناسی خود و گزارش دقیق را در اختیار کمیته جامعه ایمن قرار می‌دهد حتی در مواردی هم این کمیته امکانات بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهد.

  • اهمیت حضور ایستگاه‌های آتش‌نشانی در هر منطقه‌ای تا چه اندازه است؟

در واقع هر کاری که هیچ ارگان و سازمانی قادر به انجام آن نباشد به آتش‌نشانی مربوط می‌شود، نزدیک به 100 زیرشاخه برای آتش‌نشانی تعریف شده است. در واقع یک آتش‌نشان هم باید روان‌شناس باشد و هم با کمک‌های اولیه آشنا باشد، برای نمونه آتش‌نشان باید با چگونگی قطع برق و گاز و ... آشنا باشد یا حتی غواص خوبی باشد. به هر حال یک آتش‌نشان باید همه کاره باشد و از پس هر کاری بر بیاید. 

  • برای شناسایی محل حادثه و حضور به موقع بر سر صحنه حادثه چه برنامه‌هایی دارید؟

نیروهایی که در یک ایستگاه مستقر هستند باید محله را خوب بشناسند.  آنها در زمان ورود به ایستگاه، دوره‌های محله‌شناسی دارند و کل محله را در گشت‌های گوناگون می‌شناسند و با نام خیابان‌ها آشنا می‌شوند.

این کار سبب می‌شود در زمان حادثه سرعت عمل بالاتری داشته باشند. آتش‌نشان‌ها هیچ وقت دیر نمی‌رسند مگر آنکه نشانی اشتباه به آنها داده شود یا کوچه‌ها و خیابان‌ها تشابه اسمی داشته باشند یا در ترافیک گرفتار شوند. به همین دلیل شهروندان دقت کنند که با این سهل‌انگاری‌ها سبب کاهش سرعت مأموران آتش‌نشانی نشوند. 

  • گاهی وقت‌ها در هنگام کار برای خود آتش‌نشان هم مشکلاتی پیش می‌آید، دلیل این اتفاق‌ها چیست؟

گاهی در برخی از حوادث اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که احتمالش را نمی‌دهیم و دلیل دیگرش هم این است که ما قرار است جان دیگران را نجات دهیم و این میسر نیست مگر آنکه از جان خودمان بگذریم.

  • با توجه به گستردگی منطقه 22، زمان رسیدن به محل حریق یا حادثه در دورترین نقطه از محدود، استحفاظی ایستگاه‌ها چقدر طول می‌کشد؟

چیزی نزدیک 5 تا 6 دقیقه، البته با همکاری شهرداری منطقه 22 و کمیته جامعه ایمن در آینده با سرعت بیشتری به شهروندان در زمان حادثه رسیدگی می‌کنیم. اما ما در منطقه 22 خدمات‌رسانی خوبی را انجام می‌دهیم و باید بیشتر به فکر پیشگیری باشیم. افزون بر این نزدیک به 300 شیر در محله‌ها و میدان‌های این منطقه با همکاری مستقیم شهرداری منطقه در حال اجرا و نصب است تا در مواقع بروز حوادث از این شیرها استفاده شود.

در این منطقه، تعداد زیادی برج و ساختمان‌های مرتفع وجود دارد، اما متأسفانه بیشتر آنها سیستم  ایمنی و آتش‌نشانی مناسب ندارند، اما با طرح آتش‌نشان داوطلب و آموزش شهروندان و تجهیز ایستگاه‌ها تعامل بیشتری با شهروندان برقرار خواهیم کرد و این کار زمانی محقق می‌شود که توصیه‌ها و پیشنهادهای ما از سوی شهروندان جدی گرفته شود.  

  • در محدوده استحفاظی شما تفرجگاه‌های بزرگی مانند بوستان جنگلی چیتگر و لتمال‌کن و همچنین مجموعه ورزشی آزادی وجود دارد. ایمنی این تفرجگاه‌ها را چطور تأمین می‌کنید؟

خوشبختانه در این محیط‌ها ایستگاه‌هایی با تجهیزات به روز و نیروی انسانی کارآمد و فعال ساماندهی کرده‌ایم. تصور کنید که در یک مسابقه فوتبال معمولی نزدیک به 70 تا 80 هزار نفر به ورزشگاه آزادی می‌آ‌یند و در تمام این مدت نیروهای ما به شکل آماده باش در این محیط‌ها حضور دارند، همچنین در بوستان جنگلی چیتگر که بیشتر در 2 روز آخر هفته تعدادی زیادی از شهروندان به آن مراجعه می‌کنند و حتی خیلی از آنها آتش هم برپا می‌کنند که مأموران ایستگاه چیتگر باید نکات پیشگیری بیشتری را انجام دهند و در کنار آن به شکل آماده باش حاضر باشند.

جدای از این، ما در هر 5 ایستگاه 3 دستگاه وسیله نقلیه آتش خاموش‌کن داریم. در این میان از این تعداد تنها در ایستگاه شهید باقری است که بجای 3 دستگاه 2 دستگاه فعال است و یک دستگاه دیگر هم تا چند هفته آینده به ایستگاه اضافه می‌شود که در مجموع  در منطقه 22، 15 دستگاه خودرو آتش‌نشانی فعال هستند.

همچنین به دلیل وجود برج‌ها و ساختمان‌های بلند در منطقه 22 ایستگاه شهید باقری خودرو بالابر 32 متری مستقر شده است.   بیشترین حوادث در منطقه ما چیست؟ به دلیل حضور بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها در این منطقه بیشتر حوادث رانندگی اتفاق می‌افتد.شهروندان باید بدانند که صرف هزینه برای ایمنی، در واقع، یک نوع سرمایه‌گذاری برای حفظ سلامتی و سرمایه است.

لازم می‌دانم بار دیگر یادآور شوم که تمام تلاش ما این است که شهروندان با نکات ایمنی آشنا شوند تا افزون بر پیشگیری از وقوع حوادث و آتش، هنگام روبرو شدن با این موارد بتوانند عکس‌العمل مناسبی از خود نشان دهند و کمتر دچار خسارات مالی و جانی شوند.

همشهری محله - 22

کد خبر 91471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز