هفتمین قرار خدمت ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران با حضور اعضای آن، مسئولان آتش‌نشانی و هلال‌احمر، شهردار ناحیه و... در ساختمان شهرداری منطقه ۲۲ برگزار شد؛‌ناحیه‌ای که ۴۵ هزار خانوار در آن سکونت دارند و جزء کم تراکم‌ترین محدوده‌های منطقه ۲۲ به شمار می‌آید.

برج ها

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور:   اما به گفته مسئولانش اگر حادثه بزرگی در شهر رخ بدهد با توجه به قرار داشتن در مسیر شریان‌های اصلی نه تنها این ناحیه بلکه منطقه در معرض خطر قرار می‌گیرد. چون بزرگراه‌ها با توجه به انبوه ساخت‌وسازها در منطقه ۲۲ پاسخگوی شهروندان نیست؛ مگر اینکه چاره‌ای اندیشیده شود.

  • افزایش ساخت و ساز

کمی بعد از میدان المپیک، داخل خیابان شهرکرد ساختمان شهرداری ناحیه یک قرار دارد؛ مکانی که اعضای ستاد مدیریت بحران شهر تهران و منطقه و شهردار ناحیه یک گرد هم آماده‌اند تا فعالیت‌های اجرایی را بررسی و در ادامه نیازهای منطقه را بررسی کنند. در این میان «عزیزالله سلیمی طاری» رئیس اداره آمادگی مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید: «منطقه ۲۲ هم گرچه تازه تأسیس است و جزو مناطق کم خطر به شمار می‌آید اما پتانسیل‌های خطرپذیری‌اش کم نیست. زیرا در این محدوده از شهر تهران با افزایش ساخت‌وسازها و عبور شریان‌های اصلی و بزرگراهی احتمال خطر وجود دارد و این موضوع امدادرسانی در بحران را سخت می‌کند.»

خطر در کمین منطقه نوساز

  • منطقه موفق در جذب گروه دوام

سلیمی طاری در ادامه با توجه به حضور داوطلبان واکنش اضطراری محله(دوام)، موفقیت‌های منطقه را در جذب گروه‌های مردمی قابل توجه می‌داند و می‌گوید: «در هیچ کشوری کار بدون ظرفیت‌های مردمی پیش نمی‌رود و تجهیزات فقط بخشی از نیاز ما را پاسخگوست. در زمینه برپایی مانورها باید توجه کرد که موضوعات مرتبط با نوع خطرات احتمالی در منطقه باشد. به‌عنوان مثال اگر در منطقه ۲۲ احتمال بروز سیل نیست، مانور سیل برگزار نشود و در مقابل مانورهای اطفای حریق افزایش یاید.»

  • ۷۷۸ حادثه در ۹ ماه

حرف از حریق و آتش‌سوزی که می‌شود «محمد دیبا» مدیر منطقه ۲ آتش‌نشانی از ۷۷۸ مورد حادثه آتش‌سوزی که طی امسال در منطقه ۲۲ رخ داده است می‌گوید: «ما در مواردی مانند حریق و حوادث مشکل فرماندهی واحد داریم. به‌عنوان مثال در حادثه انفجار شهران ۴۵ دقیقه طول کشید تا آتش‌نشانی محل عبور شریان‌های اصلی مانند گاز و آب را شناسایی کند. بنابراین نیازمند مدیریت واحد هستیم.»  ۱۹ ایستگاه در مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ تحت پوشش منطقه ۲ وجود دارد که به گفته دیبا از این تعداد ۹ ایستگاه در منطقه ۲۲ واقع شده‌اند. او می‌افزاید: «جانمایی ایستگاه‌ها خوب بوده و حداقل در ۴ دقیقه با توجه به وجود شبکه بزرگراهی مأموران در محل حادثه حضور دارند اما با ساخت‌وسازهای جدید در آینده نیازمند ایستگاه‌های دیگری خواهیم بود. به همین دلیل پیش‌بینی شده ایستگاه جدید ساخته شود که در صورت اجرا تجهیزات از ایستگاه پونک به این مکان انتقال می‌یابد.»

خطر در کمین منطقه نوساز

  • ۱۱۰ ساختمان پرخطر

۱۱۰ ساختمان پرخطر، ۹۷۹ ساختمان میان خطر و ۵۷۰ ساختمان جمله محل‌هایی هستند که توسط آتش‌نشانی شناسایی شده و برای این موارد هم این نهاد هزار و ۹۸۰ اخطار صادر کرده است. در این‌باره دیبا می‌گوید: «علاوه بر موارد فعلی، متأسفانه مکان‌هایی در حال بهره‌برداری هستند که اصول ایمنی در آن رعایت نشده و برای هزار و ۲۴۸ مورد دستورالعمل ایمنی صادر کرده‌ایم و حتی برای ۸۴۹ مورد ارجاعی به مقام قضایی داشته‌ایم.»

خطر در کمین منطقه نوساز

  • آموزش‌هایی از جنس بحران

ادامه برنامه هفتمین قرار خدمت در حوزه بحران در پایگاه مدیریت بحران محله کوهک برپا می‌شود؛ مکانی که اعضای گروه‌های دوام میزبان شهردار تهران هم هستند و با به نمایش گذاشتن امکاناتشان در زمینه مدرسه آماده و انباری که با تجهیزات مختلف پر شده، نشان از آمادگی منطقه ۲۲ برای مواقع بحرانی می‌دهد. «مژگان درستی» از ساکنان دهکده المپیک از سال ۱۳۸۹ به عضویت گروه دوام درآمده می‌گوید: «در محله دهکده المپیک، بیش از ۷۰۰ خانوار سکونت دارند. املاک این محدوده با توجه به اینکه برای بازی‌های آسیایی در دهه ۵۰ ساخته شدند، از نظر استحکام استانداردهای لازم را دارند اما ساختمان‌ها از داشتن پله‌های فرار محروم هستند و با توجه به اینکه بیشتر ساکنان را سالمندان تشکیل می‌دهند، تنها نگرانی ما رفتار خانواده‌ها هنگام بحران‌هایی مانند زلزله وآتش‌سوزی است. به‌ویژه آنکه عرض معابر کم است و امکان ورود و خروج نیروهای امدادی هم وجود ندارد. به همین دلیل در چنین شرایطی بهترین راهکار را آموزش دانستیم.»

خطر در کمین منطقه نوساز

  • پیگیری طرحی برای رسیدن به شهر ایمن

در بازدید از پایگاه چیتگر «اسماعیل سلیمی» معاون آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل شهر تهران می‌گوید: «برای اسکان اضطراری شهروندان هنگام وقوع بلایای بزرگ براساس پیش‌بینی‌ها شهرداری باید تاکنون برای یک و نیم میلیون نفر مکان آماده می‌کرد اما فقط برای ۹ هزار نفر فضا آماده شده است و تا رسیدن به شهر ایمن ایده‌آل یک و نیم میلیونی راه زیادی داریم. به همین دلیل باید فضاهای جدیدی مانند باغ گیاه‌شناسی، بوستان‌های جوانمردان، آبشار، لتمال کن و... در منطقه ۲۲ برای اسکان شهروندان در زمان بحران آماده شوند.

خطر در کمین منطقه نوساز

  • برج‌هایی که محله را تهدید می‌کند

«زهرا احمدی» ساکن محله شریف از سال ۱۳۹۰ به عضویت گروه دوام درآمده و اکنون مسئول گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محله‌اش است. او می‌گوید: «محله شریف تا چند سال پیش محدوده‌ای با وسعت کم اما ایمن بود و با داشتن سوله‌الزهرا(س) و تجهیز آن به وسایل مورد نیاز در زمان بحران و آموزش ساکنان نگرانی چندانی نداشتیم اما با افزایش ساخت‌وسازها و برج‌ها و شهرک‌های مسکونی، ایمنی کاهش یافت. برخی از این برج‌ها حتی پله فرار برای مواقع بحرانی ندارند. امیدواریم نظارت بیشتری بر این موارد شود. چون اگر حادثه‌ای پیش بیاید، ‌کاری نمی‌توان انجام داد.»

کد خبر 648576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha