یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

آرش نهاوندی: صنعتی‌سازی موجب خواهد شد که بهای تمام شده مسکن کاهش یابد و ساختمان‌ها در برابر زلزله از استحکام لازم برخوردار باشند.

ساختمان سازی

استانداردسازی و بالابردن ایمنی ساختمان‌ها و جلوگیری از هدر رفت انرژی از جمله اهدافی است که در جریان صنعتی‌سازی دنبال می‌شود.

سال‌هاست که در امر ساخت مسکن و شهرسازی با مشکلاتی از قبیل پرت مصالح، استفاده از مصالح نامرغوب و عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز روبه‌رو هستیم.

کشور ما کشوری زلزله خیز است و بنا بر تحقیقات دانشمندان و آنچه در نقشه‌های سازمان‌های زمین‌شناسی ترسیم شده ایران روی کمربند زلزله قرار دارد، از همین رو رعایت استانداردها هنگام ساخت و ساز و به ویژه استفاده از مصالح مرغوب و ساخت ساختمان‌ها تحت نظارت مهندسین ساختمان ضروری به نظر می‌رسد.

استحکام در برابر زلزله

با توجه به این نیازها و مخاطرات طبیعی که کشور ما با آن مواجه است اجرای طرح صنعتی‌سازی در سراسر کشور بهترین گزینه از سوی کارشناسان بخش مسکن ارزیابی شده است. بنا بر آمار و ارقام موجود، صنعتی‌سازی در حال حاضر 2 تا 3 درصد ساخت‌وسازها را در ایران شامل می‌شود.

البته صنعتی‌سازی را نباید تنها منحصر به ساخت‌وسازهای جدید یا احداث شهرهای جدید دانست بلکه می‌توان از صنعتی‌سازی در بازسازی بافت‌های فرسوده به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران استفاده کرد؛ در واقع می‌توان با تخریب خانه‌ها در بافت‌های فرسوده، این خانه‌ها را مجددا طبق استانداردهای روز احداث کرد.

صنعتی‌سازی

سیستم‌ها و فرایند صنعتی‌سازی ساختمان ناظر بر همه فعالیت‌های مرتبط با طراحی، فناوری‌ها، روش‌های ساخت و ساز و تولید کارخانه‌ای قطعات و اجزای ساختمانی است که با رعایت موازین علمی به‌طور انبوه و بر اساس استانداردهای زنجیره‌ای و رعایت الزامات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و موازین توسعه پایدار انجام می‌گیرد.

هدف از صنعتی‌سازی ساختمان، بالا بردن سرعت تولید و افزایش سهم تولیدات کارخانه‌ای و کاهش سهم اجرا و تغییر آن به نصب و مونتاژ است که از نتایج و آثار آن می‌توان به سبک‌سازی، مقاوم سازی، صرفه‌جویی در مصالح، کاهش مصرف انرژی در دوران ساخت و بهره‌برداری، کاهش دوره ساخت و در نتیجه کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز و بهره‌برداری از ساختمان اشاره کرد.
نرخ بالای رشد جمعیت در دهه اول انقلاب و فقدان برنامه‌های مناسب برای تامین مسکن دهک‌های کم‌درآمد جامعه منجر به عدم توان پاسخگویی به تقاضای مورد نیاز شده است.

برای حل این مشکل راه‌حل‌های مختلفی پیشنهاد شده اما از آنجایی که این راه‌حل‌ها مبتنی بر نگاه سنتی به مقوله مسکن است و هیچ تجدیدنظر جدی‌ای در نوع نگاه حاصل نشده، جوابگوی حل مشکلات این عرصه نیز نبوده است. از این رو مهم‌ترین مسئله‌ای که بایستی درخصوص رفع مشکل مسکن به آن پرداخت، مسئله تغییر نگاه نسبت به موضوع و حل آن از منظری دیگر است. درصورت حرکت به سمت صنعتی‌سازی ساختمان نه تنها توانایی پاسخگویی به تقاضای فعلی جامعه وجود خواهد داشت بلکه در سرعت ساخت، کیفیت و قیمت تمام شده ساختمان نیز تاثیرات مثبت جدی خواهد گذاشت. صنعتی‌سازی ساختمان از جمله عوامل مهم در افزایش تولید و برقرارکننده تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار است.

در این راستا حمایت از این صنعت جهت نیل به اهدافی نظیر برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن در کشور، ارتقای کیفیت پایین شیوه‌های سنتی‌سازی و احداث واحدهای مسکونی که در آنها صرفه‌جویی در مصرف و جلوگیری از اتلاف انرژی در راستای کاهش الگوی مصرف در کشور لحاظ شده باشد، پایین‌آوردن قیمت تمام شده مسکن و فراهم آوردن شرایط خرید مسکن توسط اقشار متوسط، افزایش سرعت در احداث ساختمان، افزایش بهره‌وری و جایگزین کردن نیروی کار تحصیل‌کرده، استفاده بهینه از منابع و مصالح کشور و استحکام بخشیدن به منازل در بافت‌های فرسوده به منظور جلوگیری از تخریب ناشی از وقوع زلزله، ضروری به نظر می‌رسد.

 

کد خبر 127012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز