مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

رها شمس: نگاهی به امکانات ویژه پارک «هزار شهید»

محله‌های این منطقه خانواده‌های بسیاری در دل خود جای داده که هر کدام فرزند یا پدری را تقدیم وطن کرده‌اند. اما گویی بریانک سهم بیشتری از دیگر محله‌ها دارد. همین سهم بیشتر ایثارگری موجب شد، مسئولان زیباسازی به فکر ساخت پارکی به نام شهدا و زنده کردن یاد آنها بیفتند.

 زمینی به وسعت 16 هزار متر در خیابان عرب خریداری و پارکی بزرگ در آن احداث شد. طراحان پارک بنا را بر آن گذاشتند تا علاوه بر ایجاد بهترین امکانات، مانند آبنمای موزیکال، ساخت و نصب تندیس شهدای صاحب‌نام منطقه را در پارک طراحی کنند. نخستین تندیس، سال گذشته از چهره «شهید آوینی» نصب شد و بزودی تندیس‌های دیگر طراحی و ساخته خواهند شد.

برای حفظ یاد شهدا، نام «هزار شهید» به تنهایی کافی نبود، پس نصب تندیس‌هایی از چهره شهیدان نام‌آشنای محل به همراه زندگینامه مختصر آنها در پارک در دستور کار قرار گرفت. برای شروع تندیس «شهید آوینی» که در زمان حیاتش مدتی ساکن این محله بوده، ساخته  در محل در ورودی پارک نصب شد.

طراحی و ساخت تعدادی دیگر از تندیس‌ها آغاز شده و تا پایان سال 88 برای نصب آماده می‌شود.پارک «هزار شهید» علاوه بر زنده کردن نام این ایثارگران جاویدان، دفاع مقدس، با زیبایی‌ها و امکانات ویژه برای اهالی این محله تجهیز شده است.در این گزارش با طراحی‌ها و امکانات ویژه این پارک آشنا خواهید شد.بوستانی که بهمن سال گذشته با حضور دکتر قالیباف شهردارتهران افتتاح شد و فضای بریانک را دگرگون کرد.

در پارک «هزار شهید» چه می‌بینید؟

آلاچیق و آبخوری لاله

دو آلاچیق در پارک برای استراحت در سایه نصب شده است. این آلاچیق‌های فلزی و زرشکی رنگ، فضای راحت‌تری برای گفت‌و‌گو را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که به پارک می‌آیند. برای رفع تشنگی در پارک نیز آبخوری‌های زیبایی به فرم لاله و رنگ آبی متالیک طراحی شده که دو شیر با ارتفاع متفاوت دارد. این اختلاف ارتفاع شیرها، خوردن آب را به تنهایی برای کودکان فراهم کرده است.

 آبنمای موزیکال

بزرگ‌ترین آبنمای موزیکال در غرب تهران، در پارک هزار شهید قرار دارد. ساخت و نصب آن را مهندسان ایرانی «شرکت شاره» به عهده داشته‌اند و آبنما با بهره‌گیری از نواحی چند موسیقی محلی و ملی از اسفند سال گذشته تاکنون، عموم شب‌ها برای اهالی، رقص نور و آب و موسیقی را به نمایش می‌گذارد. ساعت کار آبنما در 6 ماه اول سال 20:30 و 22:30 و در 6 ماه دوم 19:30 و 20:30 هر بار به مدت 30 دقیقه است. 

 پوشش‌های گیاهی

پوشش گیاهی پارک شامل سه دسته است: 1 درخت‌ها: اقاقیا، سرو شیراز، چنار توت.2 گل‌ها: خانواده رزها، نسترن، نازآفتابی، مارگریت و انواع گل‌های فصلی.3 گیاهان سبز: برگ نوابلق، نازگوشتی، شیر خشت، پیچ امین‌الدوله، ابرنقره‌ای، شمشاد طلایی، لیز ماکیا، گازانیا، تیراکانتا، بربریس، درختچه لارسون و درختچه کامیس پاریس.

بدنسازی و بازی کودکان

با توجه به وسعت پارک، دو نوع از وسایل مخصوص بدنسازی، در قسمت شمالی و جنوبی پارک نصب شده است. در قسمت جنوبی پارک پوشش‌های متنوعی از گل‌های رز به رنگ‌ها و گونه‌های مختلف کاشته شده و استفاده از وسایل بدن‌سازی در میان این گل‌ها طراوت خاصی به ورزشکاران می‌بخشد. همین‌طور در قسمت شمالی تعدادی تاب و سرسره به همراه وسایل بازی مدرن برای کودکان، در زمینی با کفپوش محافظت کننده در اختیار بچه‌های محل قرار دارد. 

تندیس شهید آوینی

تندیس شهید آوینی با ارتفاع 105 سانتی‌متر  برای پایه و 80 سانتی‌متر برای مجسمه در ورودی پارک نصب شده است. جنس مجسمه فایبرگلاس با نمای برنز و جنس پایه کامپوزیت پلیمری با نمای سنگ با دبر سفید و پر شده با بتون است. سازنده این تندیش «عبدالله حسام» است.در پایه تندیس مختصری از زندگی آن شهید به این شرح نوشته شده است: «در شهریور سال 1326 در شهرری متولد شد و سال 1370 همکاری خود را با مؤسسه فرهنگی روایت فتح آغاز کرد.»

 روشنایی پارک

روشنایی پارک در شب به وسیله دو منبع تأمین می‌شود. یکی تیرهای چراغ اصلی بسیار بلند که از بالا، تمام محوطه را نور می‌دهند. تعداد این تیرها، سه پایه است. چراغ‌های دیگر، با پایه پایخی کوتاه در تمام محوطه هستند که علاوه بر روشنایی، به دلیل داشتن نورهای رنگی قسمت پایه، شب‌ها جلوه زیبایی به فضای پارک می‌بخشند. 

بهداشت پارک‌ها و فضای‌سبز

لازمه زندگی سالم شهری، همزیستی شهروندان با طبیعت است. هر جا و هر زمان این همزیستی در معرض مخاطره و آسیب قرار گیرد، زندگی شهروندان نیز با ناباسامانی روبرو می‌شود. توسعه فیزیکی شهرها و دوری از طبیعت موجب قطع رابطه ساکنان شهر با محیط‌زیست طبیعی شده است.

تنها پارک‌ها و فضای‌سبز شهری حلقه واسطی بین شهرنشینان و طبیعت هستند.فضای‌سبز نقش عمده‌ای در تلطیف هوا، مناسب‌سازی محیط‌زیست و ایجاد مناظر زیبا در شهرها ایفا می‌کند. پارک‌های شهری با مدیریت صحیح، ضمن حفظ منابع طبیعی در محیط شهر، می‌تواند تا حدی پاسخگوی تلطیف روانی و عاطفی شهروندان باشد. در این میان توجه به مسائل زیست‌محیطی، بهداشتی و ایمنی در ساخت پارک‌ها بسیار ضروری است.

با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد جامعه با موقعیت‌های متفاوت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی به  این مکان‌ها مراجعه و تردد می‌کنند، امکان انتقال و انتشار بیماری‌ها در این فضاها بیشتر است. به همین منظور شهرداری برنامه «بهداشت و ایمنی ساختار عمومی و تجهیزات خدمات شهری پارک‌ها و فضای‌سبز شهر» را در دستور کار خود قرار داده است.

ضوابط برنامه طی بازدید کارشناسان مرکز بهداشت شهرداری کنترل می‌شود. در این بازدیدها میزان تطابق وضعیت بهداشت و ایمنی در دو بخش تجهیزات و خدمات شهری، شامل آب‌نما، احجام تزیینی، منابع روشنایی، نیمکت‌های عمومی، سطل زباله و سرویس‌های بهداشتی و ساختار عمومی پارک شامل تابلوی نام پارک و علائم راهنما، جدول‌های واقع در مرز پیاده‌رو و فضای‌سبز و مسیرهای تردد عابران با ضوابط تعیین شده بررسی می‌شود. در آینده به صورت مشروح در همشهری محله به این موضوع خواهیم پرداخت و نقش مردم و شهرداری را در بهداشت پارک‌ها بررسی می‌کنیم. 

همشهری محله - 10

کد خبر 91453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز