یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: مباحث مطرح شده در زمینه غیراستاندارد بودن برنج‌های وارداتی موجب شده است تا این روزها قیمت برنج داخلی در بازار افزایش یابد.

این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که تا چندی پیش به‌دلیل واردات بی‌رویه، قیمت ارزان و تبلیغ زیاد برنج‌های وارداتی، مصرف‌کنندگان ایرانی به‌ویژه اقشار کم‌درآمد گرایش بیشتری به مصرف برنج‌های وارداتی پیدا کرده‌بودند.

با این روند، قیمت هر کیلو برنج هاشمی در برخی استان‌های شمالی کشور از کیلویی هزار و 800 تا 2هزار تومان به 2هزارو 100 تا 2هزار و 700 تومان و برنج صدری از کیلویی 2هزار تومان به 2هزار و 200 تا 2هزار و 600 تومان افزایش یافته است.

همچنین قیمت برخی برنج‌های وارداتی در برخی شهرهای استان‌های مذکور از 2هزارو 400 به کمتر از هزارو 700 تومان کاهش یافته است. قیمت‌ها در استان تهران نیز به قیمت‌های مذکور نزدیک شده است.

از سوی دیگر گرچه واردات بی‌رویه برنج‌های خارجی در چند ماه گذشته تاثیر چندانی بر کاهش قیمت برنج‌های تولید داخل و وارداتی نداشت اما به‌نظر می‌رسد مباحث مطرح در زمینه آلودگی برنج‌های وارداتی به فلزات سنگین، بیش از افزایش چندین برابری واردات در کاهش قیمت‌ها مؤثر بوده است.

با وجود این، برخی مسئولان وزارت بازرگانی افزایش اخیر قیمت برنج‌های ایرانی را عادی قلمداد می‌کنند. رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی به ایسنا، گفت: این افزایش قیمت به‌دلیل کاهش تقاضا برای برنج‌های هندی طبیعی است چرا که تقاضای بازار برای برنج‌های ایرانی بیشتر می‌شود.

حسن رادمرد با اشاره به مسائل اخیر در مورد برنج‌های وارداتی هندی، بخشی از این مباحث را حاشیه‌ای قلمداد کرده و افزود: احتمال دارد روند پیش‌آمده در مورد برنج‌های خارجی تاثیر منفی بر قیمت این نوع برنج در بازار داشته باشد. همچنین هنوز تصمیمی در مورد افزایش قیمت‌ برنج‌های داخلی گرفته نشده و احتمالا طی هفته جاری در حوزه بازرگانی تدابیری برای افزایش نیافتن قیمت‌ها اتخاذ خواهد شد.

سازمان استاندارد عقب نشست

گرچه مسئولان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در 2هفته اخیر پذیرفته بودند که 13 نوع برنج وارداتی غیراستاندارد و غیرقابل مصرف هستند اما رویکرد اخیر این مسئولان حاکی از عقب نشینی از مواضع قبلی است.

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با عقب نشینی از موضع قبلی مسئولان این سازمان، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که انواع برنج وارداتی از لحاظ استاندارد اجباری تحت کنترل و نظارت بوده و جای نگرانی برای مصرف‌کنندگان نیست.

این سازمان در اطلاعیه خود افزوده است: در مورد اخبار منتشر شده در روزهای گذشته در زمینه چند نوع محدود برنج غیراستاندارد که اداره کل استاندارد استان تهران با آن روبه‌رو شده بود نیز این موضوع به‌طور غیرمنطقی به همه واردات برنج نیز تعمیم داده شد و مصرف‌کنندگان را نگران کرد که این اقدام دور از انتظار بود.

در این اطلاعیه آمده است: گزارش‌های سازمان استاندارد از سراسر کشور درباره کنترل واردات برنج طبق استاندارد مربوط حاکی است که هیچ مشکلی از لحاظ کنترل استاندارد اجباری (مطابق استاندارد 127) نبوده و خوشبختانه نتایج حاصل از آزمایش‌های اخیر استاندارد استان تهران نیز در این خصوص مؤید این موضوع است.

اما برای رفع هر گونه نگرانی، تیم‌های بررسی و ارزیابی به استان‌های مختلف کشور جهت کنترل و نظارت بیشتر بر برنج‌های وارداتی مأمور شده تا چندین نمونه از برنج‌های موصوف در استان تهران و سایر استان‌های دیگر مورد آزمایش قرار گیرد که تاکنون در نتایج آزمایش‌ها، گزارشی مغایر با استاندارد ملی تعریف شده دریافت نشده است.

کد خبر 91390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز