پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آمریکا قصد دارد طرح‌هایش را برای استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی به حال تعلیق در آورد.

پایگاه خبری n-tv.de گزارش داد، بنا بر اطلاعاتی که "وال استریت ژورنال" کسب کرده، این تصمیم بر اساس ارزیابی‌هایی دال بر آن اتخاذ شده که اطلاعات دولت پیشین آمریکا درباره برنامه موشکی ایران نادرست بوده است. پس از تغییر قدرت در کاخ سفید در ابتدای سال جاری میلادی، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا دستور بازنگری در این پروژه را داد.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی ان ان، یک سخنگوی وزارت دفاع لهستان نیز کنار گذاشته شدن سپر موشکی را تایید کرد. اما یکی از کارکنان سفارت آمریکا در لهستان گفت این تصمیم هنوز قطعی نشده است.

قرار بود برای این سپر موشکی یک تاسیسات راداری آمریکا در جمهوری چک و 10 موشک رهگیر در لهستان مستقر شوند.

تماس تلفنی با پراگ
اوباما چهارشنبه شب با یان فیشر، نخست‌وزیر چک تلفنی گفت‌وگو کرد و "موضع جدید دولت آمریکا" را به وی گفت. این را سخنگوی دولت پراگ اعلام کرد، اما به جزییات بیشتری اشاره نکرد. ظهر چهارشنبه هم ملاقاتی میان مقامات آمریکایی و لهستان در ورشو برگزار شد.

روسیه این پروژه را تهدیدی علیه خود تلقی و بارها به اتخاذ تدابیر نظامی متقابل تهدید کرده بود. در مسکو گزارش‌هایی محتاطانه درباره تغییر مشی روسیه منتشر شده است. یکی از کارکنان وزارت امور خارجه روسیه که نامش فاش نشد در مسکو به خبرگزاری اینترفکس گفت: "این خبر خوبی برای روسیه خواهد بود."

کد خبر 90702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز