چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

بررسی‌های اخیر محققان و دانشمندان حاکی از آن است که فعالیت‌های صنعتی انسان‌ها تنها علت و دلیل بروز تغییرات جوی ناشی از افزایش دمای هوا نیست.

براساس یافته‌های دانشمندان مرکز ملی تحقیقات جوی در «کلورادو» در آمریکا،  فعالیت‌های صنعتی انسان‌ها طی چند قرن گذشته تنها عامل بروز افزایش دمای هوا و تغییرات جوی نبوده است.

در گزارشی که به‌تازگی از سوی این محققان منتشر شده آمده است: انتشار گازهای گلخانه‌ای یک پدیده طبیعی است به‌گونه‌ای که در 2هزار سال گذشته که اصلا فعالیت صنعتی به وقوع نپیوسته این گازها در جو وجود داشته و همین امر باعث ذوب تدریجی یخ‌ها و یخچال‌های قطبی شده است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که اگرچه گازهای گلخانه‌ای در 2 هزار سال گذشته در جو وجود داشته‌اند اما فعالیت‌های صنعتی و رشد صنعت در جهان طی چند قرن گذشته نیز از عوامل مهم و مؤثر در افزایش انتشار این گازها در جو محسوب می‌شوند.

دیوید اشنایدر، یکی از محققان این گروه پژوهشی خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات صورت‌گرفته، این موضوع مشخص شد که طی 7هزار سال اخیر و با تغییر در زمان چرخش و نزدیک‌شدن زمین به خورشید از ماه‌های سپتامبر تا ژانویه، نوع تابش نور خورشید به‌شدت تغییر یافته و همین امر باعث شده است تا دمای هوا در اکثر نقاط دنیا 36 /0 سانتی‌گراد افزایش یابد.

همچنین این فرایند در هر هزاره صورت می‌گیرد اما اگر این روند ادامه یابد مدت زمان این تغییرات به کمتر از یک‌هزار سال می‌رسد.

کد خبر 90622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز