سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: در چند سال اخیر کمبود سرانه دانش‌آموزی و پرداخت نشدن بموقع آن مشکلاتی را برای اولیای مدارس و به تبع آن برای خانواده‌ها به‌وجود آورده ‌است

مشکل سرانه، مدیران مدارس را مجبور می‌کند که برای ادامه فعالیت واحد آموزشی دست به دامان والدین دانش‌آموزان شوند و به‌اصطلاح «کمک داوطلبانه» از آنها بگیرند؛ سرانه‌ای هم که واریز شده خیلی ناچیز بوده و در عین حال با تاخیر چندماهه.

رئیس سازمان آموزش و پرورش تهران دوشنبه شب در نشستی خبری از تعیین سرانه 28 هزار تومانی به ازای هر دانش‌آموز در قالب سال مالی تحصیلی 88 - 87 سخن گفته و مدعی شده که این مبلغ به حساب مدارس واریز شده‌است.

در خبری که ایسنا منتشر کرده، زکریا یازرلو، وعده داده که سرانه دانش‌آموزی امسال(98-88 ) مدارس پایتخت طبق پیش‌بینی‌ها افزایش می‌یابد و با آغاز سال تحصیلی در اختیار تمامی مدارس قرار خواهد گرفت.

سرانه‌ای که به مدارس نمی‌رسد

مدیر یکی از دبیرستان‌های تهران در این‌باره گفت: با 523 هزار تومانی که اوایل شهریور به حساب مدرسه ما واریز شده، در مجموع تا امروز، حداکثر حدود یک میلیون و 800 هزار تومان برای 180 دانش‌آموز سرانه داده‌اند.

براساس آنچه رئیس آموزش و پرورش تهران اعلام کرده، سرانه دانش‌آموزی این دبیرستان با 180 دانش‌آموز، بالغ بر 5 میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که مدیر این واحد آموزشی اعلام کرد: کل گردش مالی دبیرستان به‌مراتب کمتر از 5میلیون تومان است!

تأییدیه معاون وزیر

راز و رمز اینکه مسئولان اعلام می‌کنند به ازای هر دانش‌آموز 28 هزار تومان واریز شده ولی مدیران مدارس می‌گویند چنین مبالغی را دریافت نکرده‌‌اند، چیست؟ معاون آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش در این باره معتقد است که« افزایش سرانه‌ها، مشکلات مدارس را حل نمی‌کند، بلکه باید با پرداخت بموقع آن در حل مشکلات مدارس تلاش کرد.»

عباس رهی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سرانه‌های آموزشی به ازای هر دانش‌آموز از 7 هزار تومان به 18 هزار تومان افزایش یافته، ولی در بیشتر موارد یا این مبلغ به حساب مدارس واریز نمی‌شود یا با پایان سال تحصیلی به مدارس داده می‌شود.

نکته جالب اینکه رئیس آموزش و پرورش تهران در همان نشست اعلام کرد که این سرانه معمولا به اقتضای نیاز مناطق آموزشی و با اولویت مناطق محروم، به‌طور میانگین 18 تا 24 هزار تومان به ازای هر دانش‌آموز تعیین می‌شود.

با توجه به گفته وی، سرانه سال گذشته تحصیلی 28 هزار تومان بوده و قرار است افزایش یابد. آیا سرانه دانش‌آموزی سال تحصیلی 98-88 پس از افزایش 18 تا 24 هزار تومان خواهد شد؟

اظهارات رئیس آموزش و پرورش تهران درباره مبلغ سرانه در حالی است که چندی پیش معاون برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش این مبلغ را در سال گذشته 18 هزار تومان اعلام کرد.

وزیر پیشین آموزش و پرورش نیز تیر‌ماه به ایرنا اعلام کرد که سرانه مدارس در فصل تابستان پرداخت شده‌است و مدارس مشکلی در مسائل مالی نخواهند داشت. به گفته علیرضا علی‌احمدی، «بیشتر مشکلات مالی مدارس و به‌خصوص دریافت شهریه از دانش‌آموزان به‌دلیل تاخیر در پرداخت سرانه مدارس است.»

این در حالی است که هفته پیش نیز معاون پرورشی، سرانه پرورشی دانش‌آموزان در سال تحصیلی پیش رو را 18 هزار تومان اعلام کرد.

کد خبر 90570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز