همشهری آنلاین: بحران مالی سال گذشته دارایی‌های مالی جهان را به ارزش 12 میلیارد دلار نیست و نابود کرد

و به همین خاطر تعداد میلیونرها را یک پنجم کاهش داد.

ولت آنلاین گزارش داد، به این ترتیب دارایی‌های جهانی 11.7 درصد کاهش یافت که این امر برای اولین بار است پس از سال 2001 رخ می‌دهد.

آمریکای شمالی بیشترین ضربه را از ناحیه سقوط بازارهای بورس خورد، به طوری که در آنجا در سال 2008 حدود 22 درصد دارایی‌ها کاهش یافتند. در اروپا این رقم 5.3 درصد بود. اینها نتیجه تحقیق گروه مشاوره بوستون (BCG) است که با عنوان "ثروت جهانی 2009" منتشر شده است.

مولفان این تحقیق انتظار دارند تا سال 2013 طول بکشد تا دارایی‌ها در سراسر جهان دوباره به ارزش خود در ابتدای سال 2008 برسند. مسوولیت این زیان به طور ویژه متوجه سقوط آزاد بورس‌هاست و به همین خاطر کشورهایی که اشخاص خصوصی سرمایه‌گذاری زیادی در بورس کرده بودند، بیشتر زیان دیدند.

به خاطر زیان قابل توجه در آمریکا و کانادا تسهیم دارایی‌ها در سراسر جهان تغییر کرد، به طوری که ارزش دارایی‌های خصوصی در اروپا و روسیه در پایان سال گذشته میلادی به 32.7 میلیارد دلار رسید. به همین خاطر این قاره به منطقه‌ای تبدیل شد که بیشترین دارایی‌های مالی را در اختیار دارد. میزان دارایی‌ها در آمریکای شمالی به 29.3 میلیارد دلار رسید. دارایی‌های مالی در گردش در سراسر جهان به 92.4 میلیارد دلار بالغ می‌شود. آمریکای جنوبی تنها منطقه‌ای بود که در سال گذشته میلادی میزان دارایی‌های آن سه درصد افزایش یافت.

در محاسبه دارایی‌ها فقط دارایی‌های مالی از حساب‌های بانکی گرفته تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار می‌گیرند. دیگر دارایی‌ها همچون دارایی شرکت‌ها، اموال منقول، اشیای زینتی یا هنری به حساب نمی‌آیند.

با توجه به میزان دارایی‌ها، می‌توان نتیجه‌گیری کرد شمار میلیونرها در سال گذشته به شدت کاهش یافته است. ابتدای 2008 در سراسر جهان 11 میلیون خانوار بودند که بیش از یک میلیون دلار دارایی داشتند؛ تا پایان سال فقط 9 میلیون خانوار از این تعداد باقی می‌ماند.

در انگلیس کاهش این تعداد به ویژه شدید بود، در این کشور شمار میلیونرها در طول امسال تقریبا نصف می‌شود. در ایالات متحده در سال 2008 حدود چهار میلیون میلیونر وجود داشت. بدین ترتیب ایالات متحده کشوری است که بیشترین تعداد میلیونر را دارد و پس از آن ژاپن، چین، آلمان و انگلیس قرار گرفته‌اند.

در آلمان تا پایان 2008 حدود 375 هزار خانوار بیش از یک میلیون یورو دارایی مالی داشتند که 14 درصد کمتر از آغاز آن سال بود. بیشترین انباشتگی تعداد میلیونر را سنگاپور داشت که تقریبا یک دهم خانوارها از این طبقه خارج شدند. پس از آن سوییس بود که 6.6 خانوارهای میلیونرش را از دست داد و در رتبه بعدی کویت با از دست دادن 5.3 میلیونرهایش قرار داشت.

گرچه خانوارهای پولدار در سال گذشته پول زیادی از دست دادند و خانوارهای دارای دارایی‌های اندک، ارزش دارایی‌های‌شان دستکم دو درصد افزایش یافت، اما تسهیم دارایی‌های مالی تقریبا دست نخورد. فقط 0.6 درصد همه خانوارها در سراسر جهان از دسته‌بندی میلیونرها خارج شدند، اما آنها 35.6 درصد کل دارایی‌های مالی خصوصی را در اختیار خود دارند.

کد خبر 90550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز