گروه اقتصادی: بروز علائم مثبت از اقتصاد جهانی در هفته‌های اخیر، موجب شده که علاوه بر نهادهای مالی و پولی کشورهای درگیر در رکود اقتصادی، سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی البته با احتیاط بیشتر گزارش‌هایی از بهبود شرایط اقتصادی و آغاز دوران گذار از بزرگ‌ترین رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم منتشر کنند.

به گزارش خبرنگار ما، پس از صندوق بین‌المللی پول سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) نیز گزارشی در این زمینه منتشر کرد.

این سازمان اقتصادی در گزارش خود اعلام کرده که رکود اقتصادی جهان زودتر از پیش‌بینی‌ها برطرف می‌شود.  به گزارش ایسنا، این سازمان ضمن بررسی اطلاعات مربوط به 30 کشور صنعتی پیشرفته جهان گفت که درصد انقباض در رشد اقتصادی کشورهای عمده این گروه، شامل آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن که کشورهای گروه 7 را تشکیل می‌دهند، امسال به 7/3 درصد می‌رسد که از 1/4درصد پیش‌بینی شده در ماه ژوئن کمتر است.

با این حال مقامات سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی هشدار می‌دهند که بیکاری رو به افزایش و بازار ضعیف مسکن کماکان یک تهدید محسوب می‌شود.  مقامات ارشد در اروپا و آمریکا نیز در این زمینه نظراتی مشابه ارائه داده‌اند؛ به‌طوری‌که آلیستر دارلینگ - وزیر خزانه‌داری انگلیس - به روزنامه ایندیپندنت گفت که دولت‌ها در سراسر جهان باید به خرج کردن و اختصاص پول در برنامه‌های رونق بخشی به اقتصاد ادامه دهند.

در همین حال تیموتی گایتنر - وزیر خزانه‌داری آمریکا – اعلام کرد که اقتصاد جهان خود را از لبه پرتگاه بیرون کشیده است اما هنوز تا رسیدن به مرحله بهبود راهی طولانی در پیش است.

در عین حال رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام پایان بحران مالی را زودهنگام دانسته است.
ژان کلود تریشه با اعلام اینکه هنوز برای اعلام پایان بحران مالی زود است، تاکید کرده است: تدابیر ویژه اقتصادی این بانک همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

یک روز پس از آنکه بانک مرکزی اروپا از تغییر نیافتن نرخ بهره این بانک در رقم بی‌سابقه یک درصد خبر داد، وی در جمع تحلیلگران در فرانکفورت اعلام کرد هنوز زمان اعلام پایان بحران مالی فرا نرسیده است و نهادهای مالی باید در نهایت بتوانند به‌تنهایی از عهده مشکلات خود برآیند.

کد خبر 89508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز