پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

جورج دبلیو بوش، کاندولیزا رایس و دونالد رامسفلد؛ اینها شما را به یاد چه می‌اندازند؟

پاسخ، مطمئنا صلح و جهانی بهتر برای انسان‌ها نیست. این سه را می‌توان برنامه‌ریزان اصلی درگیری آمریکا در افعانستان و عراق دانست اما این مثلث قدرت را حالا دیگر می‌توان در سراشیبی سقوط نظاره کرد.

پس‌لرزه‌های انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا جورج بوش را مجبور کرد رامسفلد را از این مثلث بیرون کند و کس دیگری را جای او وارد بازی با آتشی کند که همه می‌خواهند خاموش شود. اما این نفر چهارم کیست؟ می‌تواند همچون رامسفلد پا به پای بوش سنگ مردم عراق را به سینه بزند و دموکراسی از نوع آمریکایی را به ارمغان بیاورد؟

شاید تاریخ- رشته‌ای که نفر چهارم این داستان در آن صاحب‌نام است- پاسخ این سوالات را بدهد.رابرت مایکل گیتس که هفته گذشته به عنوان وزیر دفاع آمریکا جایگزین دونالد رامسفلد شد، با خانواده بوش غریبه نیست؛ او در دوران ریاست بوش پدر بر آمریکا، رئیس سازمان سیا بوده است.

گیتس، 27سال در سازمان سیا خدمت کرده و پله‌های ترقی را یکی‌یکی طی کرده است اما پیش از آن‌که به عنوان وزیر دفاع آمریکا انتخاب شود، در جای متفاوتی مشغول به کار بود. او پس از ترک سیا، به عنوان رئیس دانشگاه «ای.اند.ام» تگزاس مشغول به کار شد و تا هفته گذشته که  وزارت دفاع به او سپرده شد، در همین پست باقی ماند؛ البته به همراه عضویت در کمیته‌ها و گروه‌های مختلف مثل گروه مطالعاتی عراق.

گیتس هنگامی که به عنوان وزیر دفاع آمریکا از سوی بوش معرفی شد، در نامه‌ای به دانشجویانش نوشت که تا پایان پروسه قانونی انتخاب او به عنوان وزیر دفاع، بر ریاست خود بر دانشگاه «ای.اند.ام» ادامه خواهد داد. تحصیلات گیتس  در رشته تاریخ است. او ابتدا تاریخ اروپا را در دانشگاه «ویلیام اند مری» خواند وسپس در دانشگاه «ایندیانا» تحصیلات تکمیلی را پشت سر گذاشت. و بالاخره دکترای خود را از دانشگاه «جرج‌تاون» در رشته تاریخ اتحاد جماهیر شوروی گرفت. گیتس متولد 25دسامبر1943 در ویکیتای کانزاس است.

کد خبر 9048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز