همشهری آنلاین: رییس جمهور با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه روابط با سایر کشورها برپایه عدالت و احترام متقابل است گفت: دولت‌های غربی باید رفتارهای خود را در برابر ملت بزرگ ایران اصلاح کنند

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی نژاد پس از دریافت استوارنامه «سایمون گس» سفیر جدید انگلیس با بیان اینکه ملت ایران از رابطه با دولت انگلستان خاطرات منفی زیادی در ذهن دارند، اظهارداشت: البته در مسیر توسعه روابط نگاه ما به آینده است و امیدواریم دولت انگلیس از گذشته خود تجربه خوبی گرفته باشد و در مسیر اصلاح رفتارهای گذشته خود گام بردارد. از این رو مهمترین ماموریت شما به عنوان یک سفیر این است که این خاطرات منفی را به خاطره مثبت تبدیل کنید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه قصد ندارد رفتارهای اشتباه انگلیس در رابطه با ملت ایران یادآور شود تصریح کرد: ملت ایران به هیچ کس اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهد و امیدواریم دولت انگلیس بتواند اشتباهات خود را جبران کند.

رئیس جمهور همچنین درباره موضوع هسته‌ای کشورمان با تاکید براینکه موضوع هسته‌ای از نظر ملت ایران تمام شده است، گفت: داشتن فناوری صلح آمیز هسته‌ای حق قانونی و قطعی ملت ایران است و ملت ایران درباره حقوق مسلم خود با کسی مذاکره نمی‌کند، البته آمادگی داریم درباره همکاری‌های بین‌المللی، حل مشکلات اقتصادی و امنیتی جهان گفتگو کنیم و معتقدیم این موضوعات بدون مشارکت همگانی قابل حل نیست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات منطقه خاورمیانه راه حل نظامی جوابگو نیست، تصریح کرد: روش انگلیس و آمریکا را در منطقه اشتباه می‌دانیم و امیدواریم آنرا اصلاح کنند. رویکرد نظامی اگر چه به ملت‌های منطقه آسیب می‌رساند اما در این میان بیشترین آسیب را خود دولت‌های انگلیس و آمریکا متحمل شده‌اند.

رئیس جمهور اظهار داشت: ایران علاقه‌مند به داشتن روابط دوستانه با همه کشورها است. متاسفانه کشورهای اروپایی در30 سال گذشته و بخصوص در سالهای اخیر رفتارهایی علیه ملت ایران داشتند. البته باید ببینند که نتیجه رفتارهای آنها چه سودی برایشان داشته است.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: امیدوارم برخی کشورهای اروپایی رفتار خود را در رابطه با ایران اصلاح کنند و بدانند که با چنین رفتارهایی ملت ایران به هیچ عنوان متضرر نمی‌شود و ملت ایران می‌داند که چگونه از خود و منافع کشورش دفاع کند.

سفیر جدید انگلیس نیز در این دیدار با بیان اینکه انگلیس به آنچه در گذشته بین دو کشور اتفاق افتاده است به هیچ عنوان افتخار نمی‌کند، گفت: انگلیس خواهان ایجاد مناسبات مدرن و توسعه روابط بر اساس احترام متقابل با جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به زمینه‌های مشترک ارتقای همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بین ایران و انگلستان گفت: شرایط کنونی فرصت مناسبی به وجود آورده است که روابط خود را بهبود بخشیم و با این اظهارات نیز کاملا موافقم که در توسعه روابط باید به آینده نگاه کنیم.

کد خبر 90366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز