همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه به اظهارات سارکوزی و براون در نشست 2 مهر سران شورای امنیت اعتراض کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در بیانیه نمایندگی کشورمان در نیویورک آمده است: ظاهرا این نشست شورای امنیت آن گونه که ادعا شده بود، برای تقویت اجرای تعهدات خلع سلاح هسته‌ای تشکیل شده است.

 کشورهای عضو دائم شورای امنیت، به عنوان کشورهای شناخته شده هسته‌ای، متعهد به امحای سلاح‌های هسته‌ای خود شده‌اند ولی تاکنون گامی در این زمینه برنداشته‌اند و اکنون جهان انتظار آن را دارد که این کشورها به تعهد خود عمل کنند.

در این بیانیه تاکید شده است: اتهامات رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلستان بطور کامل بی اساس و نادرست است.

این بیانیه ضمن تاکید بر این که فعالیت‌های هسته‌ای ایران بطور کامل صلح آمیز و هیچ تهدیدی را ایجاد نمی‌کند، اتهامات رئیس جمهور فرانسه علیه برنامه هسته‌ای ایران را تلاش مذبوحانه برای پوشاندن رعایت نکردن تعهدات آن کشور به خلع سلاح هسته‌ای دانست.

براساس این بیانیه، فرانسه به جای آن که بخواهد شبکه اشاعه وحشت و جعلیات ایجاد کند، باید فورا و به طور کامل به تعهدات خود طبق ماده شش ان پی تی عمل کند.

همین امر در مورد انگلستان نیز مصداق دارد و این کشور تعمدا تعهدات خود را به عنوان یک کشور عضو ان پی تی نادیده گرفته و کوچکترین گامی در جهت امحای تسلیحات هسته‌ای خود برنداشته است.

جامعه بین‌المللی از انگلستان انتظار دارد که فورا همه اقدامات عملی بر اساس مصوبات کنفرانس بازنگری سال 2000 ان پی تی از جمله توقف نوسازی تسلیحات هسته‌ای خود و تلاش برای نوسازی سلاح‌های کشتار جمعی خود را بعمل آورد. بنابراین انگلستان در موقعیتی نیست که بخواهد در مورد عملکرد دیگران به کرسی قضاوت بنشیند.

در ادامه بیانیه نمایندگی کشورمان در نیویورک آمده است: جمهوری اسلامی ایران در عمل به حق قانونی خود برای بهره مندی از فنآوری انرژی هسته‌ای، همواره تاکید داشته است با توجه به افزایش جمعیت و ضرورت تداوم روند توسعه در کشور، نیازمند انرژی هسته‌ای به عنوان منبع جایگزین تامین انرژی است.

در این مسیر دولت جمهوری اسلامی ایران مسئولانه به همه تعهدات خود طبق ان پی تی عمل کرده است و گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره موید صلح آمیز بودن ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان بوده است.

در خاتمه این بیانیه تاکید شده است: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد بر اساس احترام ، عدالت، حفظ حقوق ملت‌ها و تعهدات جمعی و مشترک، مذاکره جدی و سازنده برای یافتن یک چارچوب همکاری با همه طرف‌های ذیربط داشته باشد.

در عین حال، ایران معتقد است لازمه مذاکرات موفقیت آمیز در آینده آن است که خواست‌های نامشروع گذشته که بی حاصل بودن آن ثابت شده است، کنار گذاشته شود.

کد خبر 91162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز