گروه محیط زیست: سرپرست اداره محیط‌ زیست آستانه گفت: برداشت بی‌رویه از معادن سفیدرود از عوامل تهدیدکننده چرخه بیولوژیکی این رودخانه است

لطیف جواهردشتی با بیان اینکه پارک ملی بوجاق به جهت تنوع زیستگاهی از مهم‌ترین پارک‌های ملی کشور به‌شمار می‌رود، افزود: در حال حاضر 242 گونه از انواع پرندگان و64 گونه آبزیان در این پارک شناسایی شده است که 248 گونه علفی از 164 جنس و 62 تیره معرفی شده که جزء گونه‌های بومی این منطقه محسوب می‌شود واین پارک ملی ازآن برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در تمام کشور 25 گونه پرنده گیلان‌شاه وجود دارد، افزود: 4 گونه از این پرندگان در این پارک ملی وجود دارد که می‌تواند آن را به یک مکان بالقوه برای جذب گردشگر تبدیل کند.

سرپرست اداره محیط‌زیست آستانه تصریح کرد: گونه‌های پرنده آبچلیک، اردک بلوتی، پلیکان خاکستری، خروس کولی شکم سیاه و نیز از گونه‌های پستانداران راسو، خوک خزر، شنگ و شغال را می‌توان از جانوران مهم این زیستگاه نام برد.

جواهردشتی با بیان اینکه این پارک در سال 84 به بالاترین سطح حفاظتی خود ارتقا پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: ‌وسعت این پارک 3 هزار و 267 هکتار از زمین‌های دو طرف سپیدرود تا عمیق 6 متری دریا محسوب می‌شود و نخستین پارک ملی خشکی دریایی کشور به‌شمار می‌رود.

جواهردشتی درخصوص حفاظت از پارک ملی بوجاق با اشاره به اینکه این پارک از گرید حفاظتی بسیار خوبی برخوردار است افزود: هر ساله با کنترل و نظارت درخصوص صید غیرمجاز ماهیان که یکی از مشکلات بارز رودخانه سفیدرود است، با استقرار 2پاسگاه، 18 نفر به‌صورت شبانه‌روزی از 15 اسفند تا 15 اردیبهشت که فصل تخم‌ریزی ماهیان است به‌شدت حفاظت می‌شود.

وی افزود: در 35 آببندان کوچک و بزرگ که زیستگاه مهم پرندگان این منطقه به‌شمار می‌رود توسط 9 تا 12 نفر به‌طور جدی از شکار آنها جلوگیری می‌شود.

جواهر دشتی درخصوص دخل و تصرفات در پارک ملی بوجاق گفت: هیچ ارگان و دستگاهی حق ندارد بدون مجوز از شورای‌عالی محیط‌زیست کشور در پارک‌های ملی تصرف داشته باشد و در این خصوص نظارت و کنترل مستمر صورت می‌گیرد.

سرپرست اداره محیط‌زیست آستانه بابیان اینکه ، کف تراشی، شناسه و برداشت بی‌رویه شن و ماسه و وجود سموم نباتی و پسماندهای شهری و روستایی یکی از بزرگ‌ترین عوامل تهدیدکننده چرخه بیولوژیکی سفیدرود است، تصریح کرد: برای استفاده از منابع این رودخانه دیگر کارد به استخوان رسیده و باهر گونه برداشت و ورود آلودگی به سفیدرود که شاخص دریای خزر است سخت مخالفت خواهیم کرد.

کد خبر 90290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز