پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی(ع) نماینده عترت الهی و آینه تمام‌نمای صفات الهی است که با رفتار و کردار خویش آیات قرآن را ترجمه کرد

و الگویی برای انسان‌های هم‌عصر و آینده خود شد تا با تأسی بر ایشان، صفات الهی را در خود بروز دهند. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نعمت حسنی استاد دانشگاه شهید عباسپور، در نشست تخصصی «ارتباط شب قدر با حضرت علی(ع) که در بخش دانشگاهی مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به آیه 15 سوره مبارکه حجر که می‌فرماید: «فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِینَ» گفت:

خداوند بذر وجودی خویش را در وجود انسان به امانت گذاشته است تا بشر با بهره‌مندی و پرورش آن به مقام خلیفة‌اللهی دست پیدا کند.

وی در ادامه با تأکید بر این مطلب که خداوند از روح خود در همه انسان‌ها دمیده است به طرح این پرسش پرداخت که پس چگونه است که یکی امام حسین(ع) می‌‌شود و دیگری در جایگاه یزید قرار می‌گیرد؟ و افزود: وجود چنین انسان‌هایی در پهنه گیتی مبین این واقعیت مهم است که خلقت و فطرت انسان‌ها به یک صورت است پس تنها کسانی به مرحله قرب الهی می‌رسند که می‌توانند صفات الهی خود را پرورش داده و آئینه تمام‌نمای جمال الهی باشند.

حسنی با اشاره به مراتب نفس تصریح کرد: نفس انسان هفت نوع است که نفس اماره و مطمئنه مهم‌ترین آنهاست که انسان با تشویق و ترغیب آنها دست به امور خیر و شر می‌زند لذا دست‌یابی به رضای الهی تنها در صورتی ممکن است که ما این سیر را در امتحانات مختلف الهی با موفقیت سپری کنیم و در پایان به لقاء الهی برسیم.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح تقارن چهار مناسبت شب قدر، شهادت حضرت علی(ع)، ماه رمضان و نزول قرآن پرداخت و اظهار کرد: به نظر می‌رسد این چهار واقعیت مهم به دلیل خاصی در کنار هم قرار گرفته‌اند و خداوند از این تقارن هدف خاصی را دنبال می‌کند از همین‌رو ما باید با تدبر در آیات و سور مختلف و رموز این ماه به این راز بزرگ دست پیدا کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: انسان باید با تعلم، تفکر و تعقل در امور هستی به ذات کمال خود برسید اما دستیابی به این درجه منوط به این است که ما بدانیم این مفاهیم چه تفاوتی با هم دارند؛ تعلم به معنای جمع‌آوری معلومات و آشنایی با مبانی یک موضوع است.

حسنی درباره تفکر نیز اظهار کرد: همانطور که قبلا گفتم انسان دارای دو قوه محرکه است که وی را به سوی خوبی و بدی رهنمون می‌کند؛ لذا تصمیم برای آغاز کاری در مرحله تفکر قرار دارد که با تعقل است که فرد راه خیر را انتخاب می‌کند و از امور منفی دوری می‌جوید.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر این مطلب که کسی که تعقل می‌کند به هیچ مصلختی فکر نمی‌کند، بلکه همه رفتارها و افال وی در راستای حق‌مداری است، علی(ع) را مصداق کامل چنین انسانی دانست که برای پایداری حق از جان و مال خویش گذشت و در این راه به شهادت رسید.

حسنی با تأکید بر این مطلب که روزه‌داری کمک زیادی به حرکت انسان به سوی رضای الهی می‌کند، گفت: ریاضت‌های ماه رمضان و قرادت قرآن شرایطی را فراهم می‌کند که انسان از شر ابلیس وجودی خود رها شود و بر اساس تقوای الهی به مقام خلیفه‌اللهی دست یابد.

وی با اشاره به حدیث ثقلین که می‌فرماید: «قرآن و عترت از هم جدا نیستند» افزود: علی(ع) نماینده عترت الهی و آینه تمام نمای صفات الهی است که با رفتار و کردار خویش آیات قرآن را ترجمه کرد و الگویی برای انسان‌های هم‌عصر و آینده خود شد تا با تأسی بر ایشان، صفات الهی را در خود بروز دهند.

استاد دانشگاه شهید عباسپور با اشاره به نیزه کردن قرآن‌ها در جنگ خوارج تصریح کرد: حضرت علی(ع)خطاب به آن افراد غافل خود را قرآن ناطق معرفی کرد و از آنان خوات خدعه دشمنان را نخورند اما آنها با بی‌تفاوتی از اجرای دستور آن حضرت سرپیچی و افراد نابکار را خلیفه مسلمین کردند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به فلسفه مهدویت اظهار کرد: ابناء بشر قدر 11 امام را در قرن‌های مختلف ندانستند و با بدترین برخورد آنها را به شهادت رساندند اینک خداوند با امام غائب خود می‌خواهد ما امام را در باطن خود جستجو کرده و سیره ایشان را در رفتار و کردارمان بروز دهیم تا به سعادت اخروی و دنیوی برسیم. 

کد خبر 90139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز