چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

حجت پیری: در همین حوالی شب قدر آنقدر معنا و مفهوم نهفته است که با هر گشت و گذاری می‌توان به آیه‌های جدیدی از عشق و دوست داشتن دست یافت.

 آیه‌هایی که  هر لحظه آدمی را به عمق معانی تازه‌ای می‌رساند. در همین شب قدر هم آن‌قدر معانی بکر و تازه‌ای نهفته است که آدمی را همواره به کنکاش بیشتر فرا می‌خواند.حجت الاسلام  محمد حسن راستگو در بیان تحلیلی از شب قدر و ایام ضربت خوردن و شهادت امیر مومنان، به یک نکته جالب هم اشاره می‌کند و آن این که پیامبر اکرم(ص) نوید شهادت با زبان روزه را به حضرت علی(ع) داده بود.

 برای کنکاش بیشتر در حوالی شب قدر و این ایام مبارک، گفت و گوی همشهری جمعه با این خطیب جوان‌پسند را می‌خوانیم. حجت‌الاسلام راستگو با اشاره به لیالی قدر تصریح کرد: وقتی خداوند می‌فرماید عبادت شب قدر از هزار ماه بیشتر است و سپس می‌افزاید ملائک و روح که گفته می‌شود اعظم ملائک است

 در این شب نازل می‌شوند و همچنین اگر بخواهیم بحث را به صورت کلامی مورد بررسی قرار دهیم و کنکاش کنیم که دنیای امر و جهان مخلوقات چه تفاوتی با هم دارند و سلام خداوند در این شب بر کل بندگانش است، وجهه این شب را نسبت به روزها و شب‌های دیگر استثنایی می‌کند.

وی افزود: هر مجموعه‌ای در سال یک زمانی را برای حسابرسی دارد که در آن مقطع حساب سود و زیان و تفاوت‌های وضعیتی را بررسی کرده و به آن وسیله خود را ارزیابی می‌کند. شب قدر هم همین فرصت را به بندگان می‌دهد که به گذشته خود فکر کرده و در ارتباط نزدیک با خدا برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

 در حقیقت مومنان در این شب به وسیله خدا متوجه می‌شوند که برای آینده خود باید چه کار کنند و خداوند نیز به آنها توان، قدرت، ایمان و صلابت می‌دهد که اراده لازم برای کارها را با عمل خود همراه کرده و زندگی آینده خود را بسازند.

این مبلغ دینی مهمترین بهره شب‌های قدر را تفکر عنوان کرد و گفت: تفکر به فرموده حضرت پیامبر‌(ص) بالاترین عبادت‌هاست. حضرت می‌فرمایند تفکر در سه مقطع کوتاه بالاتر از 70 سال عبادت است. عبادت در این شب‌ها به معنی واقعی برقراری ارتباط صمیمانه با خداوند تبارک و تعالی است که یکی از مصداق‌های آن عبادت‌های مرسوم مثل نماز و روزه است.

وی افزود: یاد و ذکر خدا خود به چند نوع است؛ یاد قلبی، ذکر زبانی و یاد عملی که همه اینها عبادت است و نمی‌توان یکی را بر دیگری ارجحیت داد. خدمت به بندگان خدا عبادت است و اندیشه در گذشته و برای آینده خود جزو بزرگ‌ترین عبادت‌هاست، مضاف بر اینکه ما در شب‌های قدر قرآن را به عنوان عاملی برای نزدیک شدن به خداوند قرار داده و خداوند را به پیامبر(ص) و ائمه قسم می‌دهیم که ما را ببخشاید و بیامرزد و توان لازم را برای بندگیش عنایت بفرماید.

حجت‌الاسلام راستگو در توصیه‌ای به مومنان احیاگر گفت: بعضی افراد فقط حالات شب قدر را در مجالس به دست می‌آورند. خوب به مجالس بروند و این کار را انجام دهند، بعضی‌ها تاریکی را بیشتر دوست داشته و در تاریکی بیشتر به پروردگار خود احساس نزدیکی می‌کنند.

 برخی روشنایی را دوست دارند همه اینها اگر در خلوص و بهتر شدن عبادت تاثیر دارد از همه بهره‌مند شوید و همه را به کار ببرید، هر طور که راحت هستید شب‌های قدر را زنده نگه دارید، ولی زنده نگه دارید و این فرصت را از دست ندهید.

وی با اشاره به تعیین سه شب برای لیالی قدر تصریح کرد: اگر یک شب بود امکان بهره‌مندی همه از آن نبود؛ ولی از آنجایی که 3 شب مقرر شده و مشخص نیست کدام یک از اینها شب قدر است، سه برابر موجودی یک انسان با خداوند راز و نیاز سوز و گدازانه خواهد داشت.

این مبلغ دینی گره خوردن شب‌های قدر با شهادت حضرت علی‌(ع) را یکی از حکمت‌های بلند پروردگار ذکر کرد و گفت: این نکته را برای نخستین بار حضرت از پیامبر اکرم‌(ص) شنیدند. حضرت محمد‌(ص) به امیرالمومنین علی‌(ع) گفتند که یا علی تو در حالت روزه و در شب ماه مبارک رمضان صورتت به خون سرت آغشته خواهد شد که در آنجا حضرت علی‌(ع) یک نکته بسیار عجیبی را بیان می‌کنند.

 وی در ادامه گفت: حضرت خطاب به پیامبر اکرم‌(ص) می‌گویند آیا آن زمان دین من سالم خواهد ماند؟ علی‌(ع) که معصوم، امام، حجت‌الله و قلب عالم امکان است، چنین سوالی را طرح می‌کند؛ یعنی کسی درباره آینده خود نمی‌تواند پیش‌بینی قاطعی داشته باشد.

حجت‌الاسلام راستگو با بیان اینکه ما افراد بسیاری را سراغ داشته‌ایم که در یک غفلت کوتاه زندگیشان دگرگون شده است، اظهار داشت: افرادی نیز بوده‌اند که برعکس در یک لحظه راه رستگاری را پیدا کرده و بدان سمت رفته‌اند؛ مثل شهید بزرگوار حر ریاحی.

وی تصریح کرد: از آنجایی که در این شب‌ها عزیزترین یار خداوند به مهمانی خدا می‌رود، بهترین وسیله برایمان است که این حضرت را به عنوان شفیع خود به خدا معرفی کنیم و با آبروی حضرت به محضر خداوند تبارک و تعالی برویم. علی‌(ع) کسی است که هم در خانه خدا به دنیا آمده و در همان خانه نیز به وصال حق شتافته است.

این مبلغ دینی در ادامه با تاکید بر اینکه علی‌(ع) جز خدا به چیزی دیگر نمی‌اندیشید و چیزی جز خواست خدا را به اجرا نمی‌گذاشت و از همین روست که ولایت علی یعنی حکومت پیامبر و خدا. علی‌(ع) با این وجود که می دانست برحق است برای حفظ اسلام و فقط برای خدا ‌‌25 سال در منزل نشست در حالی که به تعبیر خویش همچون استخوان در گلو و همچون خار در گلویم بود.

وی افزود: حضرت صبر کرد که بعدها کوته نظران نگویند علی آن مرد شمشیر به دست به واسطه زور، قدرت را به دست گرفت. بلکه ببینند که قوی‌ترین مرد آن روز عرب با آن همه دلاوری‌ها ‌25 سال از عمر خود را در ‌خانه نشست و دم بر نیاورد.

خطبه شقشقیه

وی با اشاره به خطبه شقشقیه امام تصریح کرد حتی در زمان ایراد این خطبه که همه شرایط برای بازگو کردن درد دل‌ها مهیا بود به یک باره ایشان خشم خود را فرو خورده و به اصرار یاران به بیان آنچه برایشان گذشته پاسخ ندادند. تنها شاید چاه‌های اطراف شهر و نخلستان‌ها در شبانگاهان می‌توانستند درد‌های علی‌(ع) را بشنوند و در‌یابند.

 این مبلغ دینی با تاکید بر اینکه ما نیز در قبال چنین رفتارهای بزرگان دینی وظیفه‌ای به عهده داریم، گفت: ما نباید تحت‌تاثیر احساسات داغ 4 نفر قرار گرفته و امروز بگوییم مرگ بر فلانی و فردا بگوییم زنده باد آن یکی‌.

گول فریب‌کاری‌ها را به سادگی نخوریم به دنبال حقیقت برویم در حدیث داریم که میزان حق علی‌(ع) است. نیاییم یک کار زمان دیگر امام اول را به زمان خود نسبت بدهیم  یا خودمان را به جای علی(ع) بنشانیم. واقعیت علی را در تاریخ و شرایط آن روز حضرت باید جستجو کرد.

وی در پایان تاکید کرد: حضرت علی‌(ع) همه سکوتش‌، قیامش‌، جنگش‌، صلحش‌، قرآنش، نمازش، عبادتش‌، ولادتش و شهادتش همه برای ما الگو و پیام است  و با در یافت این پیام‌هاست که می‌توانیم به حقیقت دستورات دینی و پروردگار کریم برسیم.

کد خبر 90024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز