یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به قاهره سفر کرده است در مذاکرات خود با عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر به بحث درباره مسئله اسرا با رژیم صهیونیستی پرداخت.

روز گذشته تلویزیون دولتی مصر با پخش تصاویر این دیدار به این موضوع اشاره کرد که علاوه بر مذاکره درباره روند آشتی ملی مسئله توافق برای مبادله اسرا با رژیم صهیونیستی یکی از مهم‌ترین محورهای این دیدار حساس بوده است.

مشعل در سفر خود به قاهره قرار است با شماری از مسئولان مصری دیدار کند که این دیدارها بر مسئله آشتی گروه‌های فلسطینی و تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل متمرکز است.

بیش از یک ماه است که مذاکرات برای تبادل اسرا به مرحله جدیدی وارد شده است اما بدون شک سفر مشعل به قاهره یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای تبادل صدها اسیر فلسطینی در مقابل آزادی گلعاد شالیت نظامی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

در اواسط ماه جولای هیاتی از آژانس اطلاعات خارجی آلمان میانجیگری در این رابطه را شروع کرد و مقام‌های حماس تایید کرده‌اند که مقام‌های دولتی این کشور در طول این مدت 11 بار برای مذاکره با مسئولان حماس به غزه سفر کرده‌اند.

به همین خاطر امضای توافقنامه تبادل اسرا قرار است در قاهره انجام شود تا به این صورت رضایت قاهره که به‌دلیل ورود آلمان به خط میانجیگری پس از 3 سال تلاش در این رابطه به خشم آمده بود، جلب شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که براساس این توافق که بسیاری از رسانه‌ها آن را قریب‌الوقوع می‌دانند رژیم صهیونیستی باید در مرحله نخست در مقابل آزادی گلعاد شالیت، نظامی اسرائیلی 450 اسیر فلسطینی را آزاد کند.

هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که اسرای فلسطینی پس از آزادی به چه مقصدی فرستاده می‌شوند. گفته می‌شود مقام‌های حماس به‌دنبال این هستند که این اسرا پس از آزادی به نوار غزه بازگردند و ضمانت‌هایی هم از مصر برای عبور این اسرا از گذرگاه رفح گرفته‌اند.

این در حالی است که برخی منابع گزارش داده‌اند که رژیم صهیونیستی درصدد است این اسرا را به خارج از سرزمین‌های اشغالی و به کشورهایی چون سوریه، سودان و یمن تبعید کند.

یکی از شرط‌های حماس در این توافق آزادی مروان البرغوثی، از رهبران جنبش فتح و احمد سعدات، دبیر کل جبهه‌ مردمی فلسطین در مرحله‌ اول طرح تبادل اسیران است. پنجشنبه هفته گذشته هم رژیم صهیونیستی 9نماینده پارلمان فلسطین را از جنبش حماس آزاد کرده بود که بسیاری عقیده دارند پیش قدمی برای تبادل دیگر اسرای فلسطینی به حساب می‌آید.

رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از انتقادهای مخالفان این توافق، علت آزادی این اسرای فلسطینی را پایان دوره حبس آنها اعلام کرده است و این در حالی است که هزاران اسیر فلسطینی که سال‌هاست دوره بازداشت‌شان به پایان رسیده است همچنان در اسارت این رژیم به سر می‌برند.

این توافق را بسیاری از مقام‌های اسرائیلی نشانه تسلیم شدن این رژیم در مقابل خواست‌های حماس و یک شکست بزرگ می‌دانند و تلاش می‌کنند آن را به‌صورت علنی مطرح نکنند.

ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به تازگی با رد این مسئله اعلام کرده است که اسرائیل قبول توافق تبادل اسرا را «به هر قیمتی» نمی‌پذیرد. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نسبت به نهایی شدن این توافق هشدار داده و اعلام کرده است این مسئله امنیت این رژیم را به خطر می‌اندازد.

همچنین سازمان اطلاعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک)، در راس طرف‌هایی قرار دارد که خواهان عدم‌امضای این توافقنامه‌اند و در تلاش‌های صورت گرفته در دوره‌ ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم مخالفت شدید خود با این موضوع را اعلام کرده است.

سال گذشته مذاکرات برای تبادل اسرا در آخرین مراحل خود بود که رژیم صهیونیستی با ادعای تغییر شرایط از سوی حماس روند آن را متوقف کرد؛ توافقی که بدون شک نهایی شدن آن، پیروزی بزرگ دیگری را در پرونده جنبش حماس ثبت خواهد کرد.

اتحادیه اروپا: شهرک‌سازی اسرائیل مانعی برای صلح است

 وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تداوم شهرک‌سازی‌‌های رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی را محکوم کردند و آن را اقدامی غیرقانونی دانستند.

کارل بیلدت، وزیر امور خارجه سوئد که کشورش ریاست دوره‌‌ای اتحادیه‌ اروپا را بر عهده دارد، پس از پایان نشست‌های 2 روزه‌ وزیران امور خارجه‌ این اتحادیه، در نشستی خبری گفت: شهرک‌سازی‌‌های اسرائیل غیرقانونی است و موجب مانع‌تراشی در فرایند صلح می‌شود.

کد خبر 89754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز