همشهری آنلاین: دست کم 5 نفر در پی تظاهرات یک روزه در اورومچی مرکز استان سینگ کیانگ چین کشته شدند.

به گزارش الجزیره، ژانگ هونگ معاون شهردار اورومچی اعلام کرد که کشته شدگان این تظاهرات از قوم "هان" بودند که با اویغورها اختلاف دارند.

این مقام شهر اورومچی در ادامه گفت که معترضان قوم "هان" در تظاهرات خود خواستار مجازات اویغور‌هایی شده بودند که در تظاهرات 5 ژوئیه سال جاری مشارکت داشتند. این تظاهرات در پی مداخله نیرو‌های پلیس به خشونت کشیده شده و حدود 200 کشته برجای گذاشته بود.

ژانگ درباره تلفات تظاهرات اخیر معترضان قوم هان گفت: در تظاهرات روز پنجشنبه(3 سپتامبر) 14 نفر مجروح شده و به بیمارستان انتقال یافتند و پنج نفر از جمله دو فرد بیگناه نیر کشته شدند.

معاون شهردار اورومچی توضیحی در این باره نداد که منظورش از بیگناهان چه افرادی بوده‌اند.

در روز جمعه (4 سپتامبر) نیز معترضان هان به تظاهرات پرداختند و پلیس با گاز اشک اور آنان را متفرق کرد. تظاهرکنندگان هان قصد داشتند در تظاهرات روز جمعه وارد دفاتر دولتی شهر اورومچی شوند.

معترضان هان ادعا دارند که دولت چین در مهار تظاهارات و حملات انجام شده در روز 5 ژوئیه سال جاری موفق نبوده و خواستار مجازات اویغورها شده‌اند.

در مقابل سران اویغورها گفته‌‌اند که افراد متعلق به این نژاد نیز در جریان تظاهرات 5 ژوئیه آسب دیده‌اند.

اعتراضات روز یکشنبه 5 ژوئیه با درخواست معترضان برای بررسی منازعه میان کارگران چینی قوم هان و اویغور‌ها در کارخانه‌ای در جنوب چین آغاز شد. این اعتراض در ابتدا صلح آمیز بود اما خشونت زمانی آغاز شد که معترضان از متفرق شدن امتناع ورزیدند.

ادعا شده است که معترضان که اکثریت آن‌ها از گروه اویغور‌ بودند، ده‌ها خودرو و اتوبوس را در شهر اورومچی در مرکز استان سین کیانگ، به آتش کشیدند.

تنش در میان اویغور‌ها و اکثریت هان‌ همیشه وجود داشته است. اویغور‌ها تا به حال فعالیت‌های جدایی طلبانه زیادی انجام داده‌اند. اکثریت جمعیت ‌٣/٢ میلیون نفری شهر اورومچی متعلق به چینی‌های هان است.

کد خبر 89569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز