همشهری آنلاین: رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند: در درگیری‌های خشونت آمیز منطقه سین کیانگ در غرب چین، دست کم ‌١٤٠ تن کشته و ‌٨٢٨ تن زخمی شدند

به گزارش ایسنا، این درگیری‌ها روز یکشنبه در شهر ارومغی درپی آن به وقوع پیوست که تظاهرات مسالمت آمیز معترضان که خواستار بررسی منازعه میان کارگران اویغور و هان در کارخانه‌ای در جنوب چین بودند، به خشونت کشیده شد.

گروه‌های تبعیدی اویغور اعلام کردند که این خشونت پس از آن ایجاد شد که پلیس شروع به سرکوب تظاهرات آرام معترضان کرد.

معترضان که اکثریت آنها از گروه اویغور‌ بودند، دهها خودرو و اتوبوس را در شهر ارومغی در مرکز استان سین کیانگ، به آتش کشیدند.

تنش در میان اویغور‌ها و اکثریت هان‌ها همیشه وجود داشته است. از طرفی اویغور‌ها تا به حال فعالیت‌های گسترده جدایی طلبانه انجام داده‌اند. اکثریت جمعیت ‌٣/٢ میلیون نفری شهر ارومغی متعلق به چینی‌های هان است.

چینی‌های هان‌ بیش از ‌٩٢ درصد جمعیت چین را تشکیل می‌دهند و در واقع اکثریت بومی چین هستند.

تلویزیون دولتی چین معترضانی را نشان داد که به عابران پیاده نیز حمله می‌کنند و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

اعتراضات روز یکشنبه با درخواست معترضان برای بررسی منازعه میان کارگران چینی هان واویغور‌ها در کارخانه‌ای در جنوب چین آغاز شد. این اعتراض در ابتدا صلح آمیز بود اما خشونت زمانی آغاز شد که معترضان از متفرق شدن امتناع ورزیدند.

برخی شاهدان اظهار داشتند که در طول درگیری‌ها صدای چندین انفجار را نیز شنیده‌اند.

خبرگزاری شینهوا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: شرایط در اوایل صبح دوشنبه تحت کنترل است و پلیس در برخی از مناطق شهر، ایست بازرسی برقرار کرده است.

دولت محلی سین کیانگ، ربیعه قدیر، رهبر تبعیدی اویغور‌ها را متهم به سازمان دهی شورش از طریق تماس‌های تلفنی خود و اینترنت کرد. کادیر هم اکنون در آمریکا زندگی می‌کند.

در بیانیه دولت محلی سین کیانگ که از سوی خبرگزاری شینهوا منتشر شد، آمده است: درگیری‌های روز یکشنبه آشوب‌های سازمان یافته بود که از خارج از کشور هدایت می‌شد و توسط قانون شکنان در داخل کشور انجام گرفت.

سخنگوی ربیعه قدیر در واشنگتن، اتهامات وارده را بی‌پایه و اساس خواند و آنها را تکذیب نمود.

وی اظهار داشت: این مساله تبدیل به امری معمول برای دولت چین شده که قدیر را برای هر ناآرامی در ترکستان شرقی و دالایی لاما را برای هر آشوب در تبت مورد اتهام قرار می‌دهد.

کد خبر 84928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز