همشهری آنلاین: ربیا کادیر رهبر در تبعیدی اویغور‌ها، گفت که تقریبا 10 هزار تن در جریان ناآرامی‌های قومی در شهر ارومچی استان شینجیانگ یک شبه ناپدیده شده‌اند.

به گزارش ایسنا، رابیا کادیر رهبر در تبعید اویغورها( که مسلمان هستند)، طی سخنانی در ژاپن اظهار داشت: نزدیک به 10 هزار تن یک شبه در شهر ارومچی ناپدید شدند. این افراد به کجا رفته‌اند؟

کادیر 62 ساله، رئیس کنگره جهانی اویغور (مستقر در آمریکا) گفت: دولت چین سعی دارد تا مردم اویغور را نابود کند. من می‌خواهم به جامعه بین‌المللی درباره وضعیت‌مان حرف بزنم.

وی با استناد به منابع محلی که با آن‌ها در تماس بوده اظهار داشت: در جریان ناآرامی‌هایی که از پنج ژوئیه آغاز شد، پلیس چین پس از قطع برق و در تاریکی به طور اتفاقی به سوی مردم تیراندازی می‌کرده و صبح روز بعد مردم باید به دنبال بسیاری از اویغور‌های ناپدید شده می‌گشته‌اند.

پکن، کادیر را یک جنایتکار می‌داند که درگیری بین اویغور‌ها و "هان چینی‌ها" -اکثریت در چین- در منطقه شینجیانگ را تحریک کرده است؛ درگیری‌هایی که به گفته دولت 197 کشته برجای گذاشته است.

وی طی یک کنفرانس خبری گفت: من در درگیری‌ها نقشی نداشته‌ام. اگر چین می‌گوید که من این کار را کرده‌ام، می‌خواهم مدرک نشان دهد. اگر جامعه بین‌المللی آنرا به عنوان مدرک بپذیرد، من هم آن را خواهم پذیرفت.

کادیر در عوض مقامات چینی را که یک تظاهرات مسالمت آمیز را به یک شورش خشونت آمیز تبدیل کردند، به دروغ‌گویی متهم کرد.

وی گفت: برای اویغور‌ها شرکت در تظاهرات مثل خودکشی است.

وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه مراتب نارضایتی شدید خود را از ژاپن به خاطر دادن اجازه ورود کادیر به ژاپن اعلام کرد. وی قبل از آزادی در سال 2005 حدود شش سال در چین در حبس بود.

تاکئو کاوامورا، سخنگوی اصلی دولت ژاپن، روز سه‌شنبه گفت که سفر کادیر از سوی گروه‌های مدنی ترتیب داده شده و یک رخداد دولتی نبوده است.

کاوامورا طی یک کنفرانس خبری گفت: ما سفر کادیر به ژاپن را دارای تبعات منفی بر روابط ژاپن و چین نمی‌دانیم.

پکن هم‌چنین برای عدم ورود کادیر به دیگر کشور‌ها تلاش کرده است. کادیر به علاوه گفت که از پاسخ آمریکا به ناآرامی‌های ارومچی در ماه جاری "متحیر و مایوس" شده است. وی گفت: پاسخ آمریکا به نوعی سرد بود.

وانگ گوانگ یا، معاون وزیر امور خارجه‌ چین، روز سه‌شنبه در واشنگتن گفت که از آمریکا خواسته که از استفاده همگان از خاک آمریکا برای انجام فعالیت‌های جدایی طلبانه علیه چین کنترل و جلوگیری کند.

کادیر گفت: پاسخ آمریکا سرد بود. من متحیر و مایوس شدم. من معتقد نیستم که آمریکا ساکت بنشیند. من معتقدم که آمریکا به روش مناسبی پاسخ خواهد داد

کد خبر 86565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز