شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم ملی فوتبال ایران که هفته گذشته با ارائه یک بازی ضعیف شکست سنگینی را مقابل تیم ملی بحرین پذیرا شد، در یک بازی تدارکاتی دیگر عصر امروز به مصاف ازبکستان خواهد رفت.

 پس از باخت به بحرین در منامه، انتقادها از افشین قطبی و بازی ضعیف تیم ملی به اوج رسید و حالا قطبی در تلاش است که با شکست دادن ازبکستان در تاشکند فشار انتقادها را نسبت به تیم ملی و البته خودش کمتر کند.

ازبکستان و ایران در شرایطی مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند که تا به امروز دو بار با هم بازی کرده‌اند و نکته قابل توجه این است که ازبک‌ها در این دو مسابقه موفق به شکست ایران نشده‌اند. این دو تیم از زمان استقلال ازبکستان در سال 1990 تاکنون فقط دو بار در مسابقات رسمی با هم روبه‌رو شده‌اند که در هر دو بازی ایران به پیروزی رسیده است.

اولین رویارویی دو تیم در بازی‌های آسیایی 1998 بود که ایران با نتیجه 4 بر صفر ازبکستان را شکست داد. دومین بازی هم به جام‌ملت‌های آسیا در سال 2007 برمی‌گردد که ملی‌پوشان کشورمان با نتیجه 2 بر یک ازبک‌ها را از پیش‌رو برداشتند. سومین بازی
 دو تیم اما در غالب یک دیدار دوستانه عصر امروز در ورزشگاه اختصاصی پاختاکور در شهر تاشکند برگزار خواهد شد و نکته قابل توجه این است که تیم‌های ایرانی معمولا در این شهر مقابل ازبک‌ها نتایج چندان خوبی نگرفته‌اند.

در مسابقات باشگاهی آسیا تیم‌های ایرانی هفت بار در تاشکند به میدان رفتند که در همه بازی‌ها شکست خورده‌اند. پرسپولیس، سایپا، ذوب‌آهن، فولاد، صبا و سپاهان هرگز در تاشکند رنگ برد را ندیدند و مقابل ازبک‌ها متحمل شکست شدند. تنها پیروزی ایرانی‌ها در تاشکند برد تیم امید ایران در مسابقات مقدماتی المپیک 2004 بود، البته سپاهان هم یک بار در شهر فرقانه موفق به شکست نفتچی ازبکستان شد.

 چرخش قطبی به 3-3-4

قطبی در تمرینات چند روز اخیر شادابی همیشگی‌اش را نداشت و کاملا مشخص بود که شکست سنگین مقابل بحرین و به اوج رسیدن انتقادها از تیم ملی، شرایط روحی او را تا حدودی عوض کرده است. البته سرمربی تیم ملی در جریان تمرینات سعی داشت با فریادهای خود به بازیکنان روحیه بدهد.

شاداب‌نبودن قطبی برای خبرنگارانی که پای ثابت تمرینات تیم ملی هستند موضوع تعجب‌آوری است اما تغییر تفکرات او شاید اتفاق مثبت و خوشایندی باشد چراکه سرمربی تیم ملی در تمرینات روزهای اخیر از سیستم مورد علاقه‌اش یعنی 1-3-2-4 فاصله گرفت تا این بار سیستم 3-3-4 را مورد آزمایش قرار دهد. یکی از مهم‌ترین ضعف‌های تیم ملی در سیستم 1-3-2-4 به فضای خالی بین دو هافبک دفاعی و مدافعان میانی مربوط می‌شود که در این سیستم یک مسئولیت تعریف‌شده برای بازیکنی که به عنوان هافبک دفاعی وظیفه تخریب بازی حریف را برعهده بگیرد وجود ندارد و همین موضوع نقطه ضعف بزرگی را از تیم ملی در اختیار حریفان قرار می‌دهد.

در سیستم 3-3-4 اما فقط یک بازیکن به عنوان هافبک دفاعی در ترکیب قرار خواهد گرفت تا همه چیز در مورد تخریب بازی حریف و انتقال توپ و جریان بازی از دفاع به حمله به او خلاصه شود.قطبی قبل از سفر تیم ملی به تاشکند با عبور از سیستم 1-3-2-4  استفاده از سیستم 3-3-4 را مورد آزمایش قرار داد و به احتمال فراوان ایران با این ترکیب مقابل ازبکستان قرار خواهد گرفت. پس از نمایش ضعیف وحید طالب‌لو مقابل بحرین، سیدمهدی رحمتی باز هم به چارچوب دروازه باز خواهد گشت و هادی عقیلی، محمد نصرتی، علیرضا محمد و احسان حاج‌صفی خط دفاعی تیم ملی را تشکیل خواهند داد.

جواد نکونام به عنوان تنها هافبک دفاعی ایران بازی خواهد کرد و در سمت راست و چپ او ایمان مبعلی و فریدون زندی حضور خواهند داشت. خسرو حیدری و مهرزاد معدنچی مهاجم راست و چپ خواهند بود و مسعود شجاعی هم به عنوان مهاجم نوک بازی خواهد کرد. نکته قابل توجه در این سیستم نیمکت‌نشینی پژمان نوری و آرش برهانی خواهد بود هر چند که دور از ذهن نیست قطبی به دلیل علاقه خاصی که به سبک بازی نوری دارد در آخرین لحظات او را در ترکیب ثابت قرار دهد.

اعطای نشان به دروازه‌بان ازبکستان

در آستانه بازی با ایران، ایگاناتی‌نستروف دروازه‌بان شماره یک تیم ملی ازبکستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور به دریافت نشان افتخار قهرمان ملی ورزشی ازبکستان نائل شد. نستروف 26 ساله که عضو باشگاه بنیادکار است از سال 2002 دروازه‌بان تیم ملی ازبکستان است و 39 بازی ملی در کارنامه دارد. البته او با پاختاکور و بنیادکار مقام‌‌های متعدد قهرمانی را هم به دست آورده است. دریافت نشان افتخار برای این بازیکن آن هم در آستانه بازی با تیم ملی ایران باعث افزایش انگیزه‌های نستروف شده است.

 قطبی مخالف پیروانی

ماجرای انتخاب دستیار ایرانی قطبی همچنان در حالتی مبهم پیش می‌رود و این مربی برای انتخاب مربی ایرانی تیم ملی تصمیم نهایی‌اش را نگرفته است. مدتی پیش بحث حضور افشین پیروانی که در پرسپولیس دستیار قطبی بود، مطرح شد ولی به نظر می‌رسد که سرمربی تیم ملی از پیروانی هم عبور کرده و در حال بررسی چند گزینه دیگر است. اصغر حاجیلو، سرپرست جدید تیم ملی در این مورد می‌گوید: «قرار بود پیروانی به عنوان دستیار قطبی در تیم ملی مشغول به کار شود اما پس از صحبت‌های پنهانی که با هم داشتند، نظر قطبی مثبت نبود.» حاجیلو تاکید می‌کند: «فدراسیون فوتبال در یک ماه گذشته اصرار داشته که قطبی هر چه زودتر دستیار ایرانی خود را انتخاب کند اما او تا به امروز زیر بار نرفته و تصور می‌کنم تا اوایل هفته آینده در نهایت این انتخاب انجام شود.»

تیم ملی امشب باز می‌گردد

تیم ملی در شرایطی راهی ازبکستان شد که فدراسیون فوتبال با پرواز اختصاصی ملی‌پوشان را به تاشکند فرستاد. فدراسیون این تصمیم را به این دلیل گرفت که بازی‌های لیگ برتر روز دوشنبه برگزار خواهد شد و برای رضایت باشگاه‌ها، بازیکنان تیم ملی بعد از بازی امروز بلافاصله تاشکند را به مقصد تهران ترک خواهند کرد تا حداقل یک روز در اردوی تیم‌های باشگاهی خود باشند. تیم ملی روز گذشته یک تمرین سبک را در ورزشگاهی که قرار است امروز مقابل ازبکستان قرار گیرد انجام داد و افشین قطبی و میرجلال کاسیموف سرمربی ازبکستان پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شدند.

کد خبر 89529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز