سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

گروه ورزشی: افشین قطبی، سرمربی تیم ملی ایران پس از شکست برابر بحرین و تساوی مقابل ازبکستان ترجیح داد روز گذشته در فدراسیون فوتبال پاسخگوی سئوالات خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی باشد.

35 سال است قهرمان جام‌ملت‌ها نشدیم

افشین قطبی در ابتدای صحبت‌های خود ازیک واقعیت تلخ سخن می‌گوید: «باید بپذیریم که 35 سال است نتوانستیم عنوان قهرمانی جام‌ملت‌های آسیا را به دست آوریم. از سوی دیگر فوتبال ایران در تاریخ خود تاکنون سه بار به جام‌جهانی صعود کرده و در 3 دوره فقط یک پیروزی کسب کرده‌ایم. ضمن آنکه در رده‌بندی فیفا نیز در‌حال حاضر رتبه 60 جهان را در اختیار داریم و لیگ برتر فوتبال‌مان در آسیا مقام هفتم را دارد، اینها واقعیت‌هایی است که جایگاه فوتبال ما را به خوبی نشان می‌دهد.»وی با انتقاد تلویحی از خبرنگاران ادامه می‌دهد: «آنها از ما انتظار دارند با هر تیمی که بازی می‌کنیم، نتیجه خوبی بگیریم. دنیا با سرعت در فوتبال پیشرفت کرده اما ما در جا ایستاده‌ایم.»

برنامه‌ریزی طولانی را آغاز کردم

قطبی در ادامه افزود: «من برای ایجاد یک برنامه‌ریزی مطلوب بعد از آنکه نتوانستیم راهی جام‌جهانی 2010 شویم کار خود را آغاز کردم. می‌دانستم کار دشواری را پیش رو دارم، اما سعی می‌کنم نسل‌های جوان و جدیدی را به فوتبال ایران بیاورم تا با آنها شرایط را بهبود بخشیم.»

از بازی‌های تدارکاتی راضی‌ام

سرمربی تیم ملی با توجه به انتقادهای اغلب کارشناسان از دو دیدار تیم ملی و نتایج به دست آمده، از این دو بازی راضی است: «مدتی که در خدمت تیم ملی بودم، بخش‌های حرفه‌ای را در فدراسیون فوتبال تعریف کردم. از سوی دیگر معتقدم بخش بین‌الملل در چند مدت اخیر تلاش زیادی انجام داده و با تمام مشکلاتی که وجود داشته بازی‌های تدارکاتی خوبی را برای ما هماهنگ کرده است.

 باید از او تشکر کنم ضمن آنکه عزیزمحمدی نیز به عنوان رئیس سازمان لیگ همکاری خوبی با ما داشته و در سه بازی اخیر تیم‌ملی با وجود همه مشکلات با ما همکاری کرده است. در سه بازی اخیر از عملکرد بازیکنانم راضی‌ام. در 30 روز اخیر سه بازی مشکل مقابل حریفان برگزار کردیم. من در این 3 دیدار تیم‌مان را با سه ترکیب و دو سیستم مختلف به میدان فرستادم. بوسنی، بحرین و ازبکستان تیم‌هایی هستند که مقابل حریفانشان در خانه قطعا مشکل‌ساز خواهند بود.

از سوی دیگر ما در سخت‌ترین شرایط نتایج خوبی گرفتیم ضمن آنکه به طور مثال در فاصله کمتر از 72 ساعت پیش از دیدار با بحرین بازیکنان را در اختیار گرفتم. به طور مثال بازیکنان ما برای رسیدن به پرواز بحرین بعد از بازی با تیم باشگاهی‌شان 5 ساعت رانندگی کردند، پس از آن به قطر و از آنجا به بحرین رفتند. تمام این موارد، مشکلات ما را برای دیدار با بحرین مضاعف ساخت و باعث شد ما با بازیکنانی خسته به مصاف حریف برویم.»

از بازیکنانی دعوت کردم که روی آنها شناخت داشتم

قطبی در ادامه کنفرانس از فهرست تیمش دفاع می‌کند: «وقتی اسامی تیم‌ملی را اعلام کردم به من خرده گرفتند که چرا بیش از 40 نفر به تمرینات دعوت شدند، اما اعتراف می‌کنم که در فوتبال ایران امکان مخفی نگه‌داشتن یک خبر وجود ندارد. ما اسامی را در 3 قسمت اعلام کردیم چون باید برای ویزای آنها اقدام می‌شد. به همین خاطر در 3 بازی اولی که من در راس کادر فنی تیم‌ملی ایران حضور داشتم از بازیکنانی دعوت کردم که روی آنها شناخت کاملی داشتم.»

اولین مربی هستم که با سرمربیان دیدار کردم

هرچند بعضی از حضور قطبی در تمرین تیم‌های استقلال، پرسپولیس و استیل‌آذین به عنوان مانور تبلیغاتی یاد کرده‌اند اما خودش از این کار دفاع می‌کند: «تعامل با مربیان تیم‌های باشگاهی واجب است، به همین دلیل فکر می‌کنم برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران تنها کسی بودم که با سرمربیان باشگاه‌ها دیدار کردم. در این راستا البته تنظیم برنامه‌ یک‌ساله از سوی سازمان لیگ واقعا به من کمک کرده به همین دلیل هم من از عزیزمحمدی تشکر می‌کنم.»

واکنش به بی‌انضباطی بازیکنان 

قطبی در ادامه این کنفرانس و خطاب به خبرنگاران گفت: «در دیدار مقابل بوسنی، رحمتی و نکونام سعی کردند به درگیری معدنچی پایان دهند، ولی با این وجود من تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرم که بازیکنان در صحنه‌های درگیری  و بی‌انضباطی حاضر شوند. از این پس در صورت تکرار قطعا با نقطه نظر سرپرست تیم برای بازیکنان جریمه در نظر می‌گیریم.»

شایعه‌ها را باور نمی‌کنم

سرمربی تیم ملی افزود: «روز یکشنبه در فدراسیون جلسه کاملا دوستانه‌ای با مسئولان فدراسیون فوتبال داشتم که حرف‌های بسیار خوبی در این جلسه رد و بدل شد، اما در این جلسه بیشتر در مورد مسائل تمرینی صحبت کردیم و من نمی‌دانم چطور شایعه شده که از شرایط تیم ملی در این جلسه ابراز نگرانی شده است.»

اگر برکنارم کنند می‌روم و به زندگی‌ام می‌رسم

سرمربی تیم ملی با ابراز دلخوری از شایعه برکناری‌اش و با لحنی نسبتا تند در این خصوص واکنش نشان می‌دهد:‌ «نمی‌دانم این شایعات از کجا می‌آید. شاهد هستم که چند ماه است قصد برکناری کفاشیان را دارند و تمرکز این مدیر را به هم ریخته‌اند اما این اتفاق نیفتاده است. باید  حرف‌هایی که می‌زنیم، منطقی باشد، ایجاد این فضا اصلا به سود ورزش و فوتبال ما نیست. من 8 بازی سرمربی تیم ملی بودم و مردم در مورد عملکرد ما قضاوت می‌کنند. اگر واقعا شایعه شده که قصد دارند مربی خارجی بیاورند و من را برکنار کنند می‌پذیرم و می‌روم و به زندگی خود می‌رسم.»

کد خبر 89878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز