پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مقام سازمان جهانی بهداشت می گوید کشورها بسته به توانایی‌شان در پرداخت هزینه‌ها ممکن است 2.5 تا 20 دلار برای هر دوز واکسن آنفلوآنزا بپردازند

 به گزارش خبرگزاری فرانسه ماری- پل کینی، رئیس بخش پژوهش واکسن در سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه 2 سپتامبر (11 شهریور) همچنین اعلام کرد ممکن است واکسن کافی برای جمعیت جهان در اختیار قرار نگیرد و مردم نباید برای پیشگیری از بیماری صرفا بر واکسن اتکا کنند.

 بلکه باید سایر اقدامات پیشگیری در مقابل ویروس آنفلوآنزای آ (H1N1) از جمله اجتناب از گردهمایی‌های بزرگ، بستن مدارس و دقت در بهداشت شخصی مورد نظر قرار گیرد.

 کینی که در مصاحبه‌ای با بولتن سازمان جهانی بهداشت سخن می‌گفت، افزود‌: "همه جمعیت را نمی‌توان با واکسیناسیون پوشش داد و این امر به کشورهای درحال توسعه محدود نمی‌شود. اما نباید اقدامات‌مان برای پیشگیری را به واکسن محدود کنیم."

او گفت:‌"راه‌های دیگری مانند فاصله‌گیری اجتماعی، بستن مدارس، اجتناب از گردهمایی‌ های بزرگ، آنتی‌بیوتیک‌ها و بهداشت‌شخصی هم وجود دارند. ویروس آنفلوآنزا آ مانند ویروس هاری نیست که 100 درصد افراد مبتلاشده را بکشد: ما در مورد بیماری صحبت می‌کنیم که اغلب افراد از آن بهبودی کامل پیدا می‌کنند."

 کینی اعلام کرد که سازمان جهانی بهداشت به کشورها کمک خواهد کرد تا بیشترین مقدار واکسن را به دست آورند؛ و ثروتمندترین کشورها ممکن است مجبور شوند تا حداکثر 20 دلار به ازای هر دوز واکسن بپردازند."

 او گفت:‌‌ "صنعت واکسن‌سازی یک نظام چندسطحی قیمت‌گذاری استفاده می‌کند، به طوری که کشورهای پردرآمد باید بین 10 تا 20 دلار به ازای هر دوز واکسن بپردازند، اما کشورهای با درآمد متوسط ممکن است نیمی از این مقدار و کشور کم‌درآمد دوباره نصف مقدار قبلی را خواهند پرداخت.

 انگلیس و فرانسه اولین محموله‌های و اکسن آنفلوآنزا در اواخر ماه آگوست (مرداد ماه)‌دریافت کردند،‌ و دولت‌ها خود را آماده دومین موج پاندمی بیماری می‌کنند که در زمستان نیمکره شمالی رخ خواهد داد.

دست کم 2185 نفر تا به حال در جهان به علت ابتلا به ویروس آنفلوآنزای خوک درگذشته‌اند و این ویروس به شایع‌ترین ویروس آنفلوآنزای بدل شده است.                                                                                                 

کد خبر 89459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز