همشهری آنلاین: چندین شرکت داروسازی به شدت در حال تلاش هستند تا بیش از یک میلیارد دوز واکسن برای جمعیت‌های نگران در سراسر جهان را که منتظر موج دوم شیوع بیماری هستند،‌ فراهم آورند.

اما سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که حتی اگر همه چیز به درستی پیش برود،‌ میزان تولیدشده واکسن ممکن است برای رفع تقاضای کشورهای نیمکره شمالی در پاییز و زمستان کفایت نکند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مارگرت چان روز جمعه 21 آگوست (30 مرداد) گفت:‌‌ "ما می‌دانیم که منابع واکسن ما برای چند ماه آینده بسیار محدود است."

 تخمین‌‌های ابتدایی این بود که شرکت‌های داروسازی بزرگ می‌توانند از هفته اول ماه اکتبر (مهرماه)‌، هفته‌ای 94 میلیون دوز واکسن تولید کنند، اما این رقم ممکن است به خاطر ضعف در تولید ویروس لازم به دست آمده از گونه‌های "ویروس بذر" تولیدشده بوسیله سازمان جهانی بهداشت، 50 تا 75 درصد کاهش یابد.

در حال حاضر 25 شرکت دارویی در جهان قصد خود را برای ساختن واکسن اعلام کرده‌اند.
پنج تا از این شرکت‌ها که 80 درصد تولید واکسن را انجام می‌دهند شامل اینها هستند: سانوفی پاستور در فرانسه، آسترازنکا و گلاسکواسمیت کلاین یا GSK در انگلیس، و باکستر در آمریکا و گروه نوروتراتیس در سوئیس.

به گفته مقامات بهداشتی جهانی شمار قابل‌توجهی واکسن از از پنج تا شش هفته دیگر باید در دسترس قرار گیرد.

 شرکت باکستر- که تنها سفارش 80 میلیون دوز واکسن را دریافت کرده است- پیش از این تولید چندین محموله از واکسن تولیدی روی کشت‌های سلولی‌اش، با نام Celvapan را به پایان رسانده است، اعلام کرد  به محض تاییدیه مقامات بهداشتی ملی تحویل آنها را آغاز خواهد کرد.

 GSK محموله‌های واکسنش را در اواخر سپتامبر (شهریور) شروع می‌کند،‌ و نوارتریس گفته است در پاییز واکسن‌هایش را تحویل خواهد داد. سانوفی پاستور نیز ماه‌های نوامبر و دسامبر (آبان و آذر)‌ را برای ارائه واکسن‌هایش تیین کرده است.

 هیچگاه در تاریخ، چنین تلاشی برای واکسینه کردن این شمار فراوان افراد در مدتی کوتاهی از زمان انجام نشده است.

در سال 1918،‌ هنگامی که اولین پاندمی آنفلوآنزا بوسیله یکی از نیاکان مرگبارتر ویروس H1N1 در قرن بیستم رخ داد،‌ و به مرگ حداکثر 40 میلیون نفر انجامید، هیچ داروی تقویت‌کننده ایمنی در دسترس نبود.

 و در دو پاندمی بعدی در قرن بیستم در سال‌های 1957و 1968، واکسن‌ها موقعی آماده شدند که دیگر برای استفاده از آنها دیر شده بود.

 اما مقامات بهداشتی می‌گویند ممکن است این وضعیت در هفته‌های آینده بهتر شود.

مشخص‌شده است گونه‌های ویروسی جدید در حال تولید در دو آزمایشگاه همکار سازمان جهانی بهداشت - کالج پزشکی نیویورک و موسسه ملی استانداردهای بیولوژیک در انگلیس- بی‌خطر و در عین حال کارآمدتر نسبت به گونه‌های قبلی برای تولید واکسن هستند. این گونه‌ه ای جدید ویروسی را با اندکی تاخیر می‌توان وارد روند تولید واکسن کرد.

 دو شرکت بزرگ داروسازی، باکستر و نوارتریس تاییدیه لازم برای به بازار فرستادن واکسن‌های به دست آمده از کشت سلولی را به دست آورده‌‌اند. این شیوه نسبت روش سنتی تکثیر ویروس‌ها در تخم‌مرغ‌‌ راندمان بیشتری دارد.

 سینوواک، یک شرکت چینی، هفته گذشته اعلام کرد که کارآزمایی‌های بالینی نشان داده‌اند که واکسن جدیدش با یک دوز منفرد در ایجاد ایمنی لازم موثر است. این اعلام پیشرفت مهمی به حساب می‌آید، چرا که اغلب کارشناسان تصور می‌کردند دو دوز واکسن برای ایمن کردن هر فرد لازم است.

 ترکیباتی به نام ادجوان (adjuvant) که این امکان را فراهم می‌کنند، مقدار کمتری از ماده فعال را در هر واکسن به کار برد،‌ بدون اینکه در کارآیی آن تاثیری ایجاد کند، قبلا در اروپا به طور گسترده‌‌ای مورد بررسی بوده‌اند،‌ و سازمان غذا و داروی آمریکا نیز استفاده از آن تحت بررسی دارد.

 اما این شتاب برای وارد کردن سریع واکسن به بازار،‌ که با کارآزمایی‌های بالینی سریع‌السیر برای گونه‌های ویروسی و تکنیک‌های جدید همراه بوده‌اند،‌ هشدار برخی از کارشناسان را برانگیخته‌اند.

 آنها  به طور خاص به شیوع آنفلوآنزای خوکی H1N1 در سال 1976 در یک پایگاه نظامی آمریکایی در ایالت نیوجرسی اشاره می‌کنند که به مرگ 13 سرباز انجامید. دولت آمریکا در آن سال از ترس شیوع پاندمی آنفلوآنزا مانند پاندمی 1918 یک واکسن به سرعت ساخته‌شده را به این سربازان تلقیح کرد.

 دیوید میلر،‌ متخصص اپیدمیولوژی در موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا در این باره می‌گوید:‌ "آنفلوآنزای خوکی در میان سربازان در آن زمان،‌ هرگز آنچنانکه تصور می‌رفت،‌ مرگبار نبود. در عوض موارد سندروم گیلن- باره - یک اختلال نورولوژیک که به فلج پاها می‌انجامد و ممکن است  به عوارض ریوی شدید ایجاد کند- ناشی از تلقیح واکسن به سربازان به مرگ آنها انجامید."

کد خبر 88593
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز