چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران در مرداد ماه امسال با یک رشد بی‌سابقه بیش از هزار واحد افزایش یافت.

به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران که از نیمه دوم سال گذشته تاکنون به‌دلیل بحران مالی جهان با کاهش زیادی مواجه شده بود از ابتدای امسال تاکنون بنای صعود را گذاشت و در مرداد ماه امسال با ثبت یک رکورد کم سابقه بیشتر از هزار واحد افزایش یافت.

هر چند نحوه محاسبه شاخص از آذر ماه سال گذشته تاکنون تغییر کرده اما با درنظر گرفتن مبنای محاسباتی جدید، این شاخص توانسته از ابتدای امسال تاکنون بیشتر از 2هزار و 588 واحد رشد کند.

کارشناسان اعتقاد دارند بهبود اقتصاد جهانی و به‌دنبال آن افزایش بهای جهانی محصولاتی مانند فلزات،  مواد معدنی و همچنین نفت از دلایل رشد شاخص بورس تهران بوده است؛ چرا که همزمان با وقوع بحران جهانی درآمد شرکت‌های تولید‌کننده مواد معدنی، فولاد و همچنین شرکت‌های پتروشیمی با کاهش مواجه شد.

این شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های گروه معادن وفلزات بخش عمده‌ای از بازار سهام را در اختیار دارندو هر گونه نوسان درقیمت سهام این شرکت‌ها شاخص‌های بورس تهران را دچار تغییرات اساسی می‌کند.

برهمین اساس کاهش قیمت محصولات صادراتی این شرکت‌ها در بازار‌های جهانی باعث کاهش درآمد این شرکت‌ها و نهایتا کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها در بورس شد. اما درطول چند ماه گذشته به‌دلیل بهبود نسبی قیمت‌ها در بازار‌های جهانی، رفته رفته ارزش سهام این شرکت‌ها رشد کرد و به‌دنبال آن شاخص‌های بورس تهران نیز رشد کردند.

این موضوع باعث شده است تا میزان بازدهی بورس تهران به مرز 32درصد برسد.
فعالان بازار امیدوارند با عبور شاخص بورس از مرز 11هزارو 500 واحد، این شاخص طی ماه‌های آینده از مرز 12هزار و300واحد نیز عبور کند.

دادو ستد سهامداران در مرداد ماه باعث شد تا شاخص بورس که در پایان تیر ماه روی عدد9هزار و 522 واحد قرار داشت با هزارو 33واحد افزایش به 10 هزارو 555 واحد برسد. این شاخص ابتدای سال روی عدد 7 هزارو 966 واحد قرار داشت.

سهامداران بورس تهران در مرداد ماه امسال در مجموع 6/3میلیارد سهم به ارزش 6/6هزار میلیارد ریال خریداری کرده‌اند.تعداد خریداران سهام در این ماه با 86درصد رشد نسبت به ما ه گذشته به 75 هزار و 515نفر رسید. این آمار در تیر ماه امسال 40هزارو 530نفر برآورد شده بود.

در این ماه شاخص گروه‌های فلزات اساسی، محصولات چوبی و شرکت‌های چند رشته‌ای نسبت به دیگر گروه‌ها با رشد بیشتری به کار خود پایان دادند.

کد خبر 89420

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز