مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

حمید هیدارن: وروودی‌ها و خروجی‌های یک شهر به عبارتی شناسنامه آن شهر برای مسافران و گردشگران به حساب می‌آید.

بنابراین هرچه این اماکن زیباتر و شکیل‌تر باشند، خاطره‌ بهتری هم در ذهن مراجعه‌کنندگان بر جای خواهد ماند. از طرفی کارهای انجام شده در شرق تهران این نوید را می‌دهد که به مرور زمان، بافت فرسوده و قدیمی این بخش از پایتخت اصلاح شده و شکلی امروزی‌تر به خود بگیرد. هدف اصلی متولیان امور شهری نیز کم‌کردن فاصله امکانات شرق با غرب و شمال با جنوب است تا همه شهروندان تهرانی به یک نسبت متعادل از تسهیلات موجود بهره‌مند شوند.

 این هدف البته کار طولانی‌مدت و پرمشقتی را طلب می‌کند.چندی پیش پروژه تعریض بزرگراه آبعلی با حضور دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران افتتاح و به بهره‌برداری رسید. این پروژه حدفاصل ترمینال شرق تا تقاطع بزرگراه شهید‌بابایی در ضلع شمال‌شرق پایتخت به صورت تردد شرق به غرب خودروها و بالعکس داشته و در قسمتی از مسیر دارای باند کندرو جهت دسترسی به ده خجیر، سازمان هوا و فضا، کارگاه‌ها و کارخانجات حاشیه بزرگراه است.

ازجمله اهداف پروژه می‌توان به سامان‌دهی تنها ورودی شهر تهران از شمال‌شرق، دسترسی به ترمینال شرق، سه‌راه آزمایش، بزرگراه شهید‌بابایی و نیز اصلاح قسمتی از کمربندی شرق تهران اشاره کرد. ضمن این‌که جمع‌آوری آب‌های سطحی و فصلی با احداث ادامه کانال سرخه‌حصار، دسترسی به ده خجیر، پارک سرخه‌حصار و سازمان هوا و فضا را می‌توان از دیگر فواید طرح مذکور دانست.

 البته بخش‌های اصلی پروژه شامل اجرای باند شمالی و جنوبی بزرگراه تهران–آبعلی و نیز کانال سرخه‌حصار است. پروژه تعریض بزرگراه آبعلی دارای 2باند 4خطه تندرو شمالی و جنوبی هریک به طول 2808متر، رفیوژمیانی به عرض 4متر و یک باند کندرو به عرض 8متر جهت دسترسی محلی در ضلع جنوب آن است، اما اگر مشکل رفع معارضین این طرح به طول نمی‌انجامید، پروژه یک سال زودتر افتتاح می‌شد. هزینه رفع معارضین تاسیساتی 376میلیون ریال و هزینه رفع معارضین ملکی 40میلیارد ریال بود. هم چنین درمجموع هزینه‌های اجرای طرح 55میلیارد ریال برآورد شده است.

تاثیرات ترافیکی
 در مورد تاثیرات ترافیکی تعریض بزرگراه آبعلی می‌توان به تسریع در عبورومرور ماشین‌آلات در شمال‌شرق تهران، تخلیه بار ترافیکی منتهی به سه‌‌راه آزمایش، اتصال بزرگراه شهیدیاسینی به بزرگراه شهید‌بابایی و کاهش تصادفات جاده‌ای در مسیر جاده دماوند اشاره کرد.

 کارهای انجام شده
تخریب آسفالت، خاکبرداری و خاکریزی، اجرای اساس و زیر اساس، اجرای جداول و جوی‌های آب‌رو، اجرای گاردریل و علایم، اجرای آسفالت و اجرای کانال سرخه‌حصار شامل حوضچه‌ها و قسمت ذوزنقه‌ای آن از عمده کارهای انجام شده در باندهای شمالی و جنوبی و سایر قسمت‌های بزرگراه آبعلی است.

 600متر از کانال دارای مقطع مستطیل شکل و بتونی بوده، 1100متر آن دارای ساختار سنگی با مقطع ذوزنقه‌ای است. ضمن این‌که باید به عملیاتی چون قالب‌بندی، آرماتوربندی و بتون‌ریزی هم اشاره کرد که حجم گسترده‌ای از پروژه را به خود اختصاص داده‌اند،.

 اما همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد وجود معارضین تاسیساتی شامل تیرهای برق، لوله‌های گاز، فیبرهای نوری به همراه معارضین ترافیکی مسیر موجود در قسمت شرق به غرب جاده دماوند را باید مدنظر قرار داد تا متوجه شد این مشکلات به انضمام تغییرات شدید آب و هوایی و معارضین ملکی چه‌قدر شرایط کار را سخت کرده بود.

 انتقال بار ترافیکی
با  توجه  به این‌که بار ترافیکی جاده دماوند(مسیر در حال تردد قدیمی-شرق به غرب) معارض با  باند تندرو  شمالی بزرگراه به باند تندرو جنوبی جدیدالحداث در مورخ 4شهریور87  انتقال داده شد، لذا عملیات اجرایی پروژه در باند شمالی بزرگراه از تاریخ 4شهریور87آغاز شده و  زیرسازی پروژه(زیراساس-اساس) در مورخ 31تیر88 به اتمام رسید و عملیات اجرای آسفالت نیز در مورخ 5مرداد88 پایان یافت.

   شایان ذکر است، در مورخ 31فروردین87 ترافیک موجود در باند جنوبی جاده دماوند(مسیر تردد غرب به شرق) به باند کندرو چندمنظوره جدیدالاحداث انتقال یافت و ادامه عملیات در باند تندرو جنوبی تکمیل شده و به اتمام رسید.

زمان شروع پایان پروژه 
تاریخ شروع کار، تاریخ نخستین صورت‌جلسه تحویل کارگاه (30آبان85)بوده لذا براساس مدت اولیه پیمان (12ماه) زمان پایان قرارداد تاریخ 30آبان86 بوده، اما  به دلیل شرایط بد جوی(بارش باران وبرف ویخبندان) و اضافه شدن عملیات اجرایی کندرو چندمنظوره و آغاز اجرای عملیات لوله‌گذاری خط گاز 36اینچ مربوط به شرکت گاز، پروژه با تأخیر مواجه و عملیات احداث بزرگراه تهران–آبعلی تابستان امسال به پایان رسید.

برنامه زمان‌بندی
مطابق صورت‌جلسه راهبردی شماره29 مورخ 7خرداد87 مقرر شد کلیه عملیات مربوط به بزرگراه پروژه تهران-آبعلی تا مورخ 31آذر87 و کلیه عملیات مربوط به کانال سرخه‌حصار واقع در پروژه تهران-آبعلی تا مورخ 30اسفند87 به پایان برسد، لذا پیمانکار براساس برنامه زمان‌بندی پروژه در تاریخ‌های تعیین شده،  عملیات مربوط به پروژه بزرگراه تهران–آبعلی را به علت فرار رسیدن فصل سرما و برودت هوا و بارندگی و کاهش راندمان به اتمام نرساند

و در جلسه های مورخ 25دی87 و 8بهمن87 مقرر شد پیمانکار برنامه زمان‌بندی به‌روز شده براساس عملیات باقی‌مانده بزرگراه تهران–آبعلی توسط پیمانکار به مشاور را جهت بررسی ارایه دهد و عملیات احداث کامل بزرگراه پروژه آبعلی تا مورخ 31شهریور88 و عملیات مربوط به کانال سرخه‌حصار واقع در پروژه تهران-آبعلی تا مورخ 30اسفند88 به پایان برسد.

 معارضات ملکی
در طول مسیر بزرگراه تهران-آبعلی در باند شمالی هیچ‌گونه معارض ملکی وجود نداشته و در باند جنوب، تنها معارض ملکی واقع در مسیر بزرگراه مربوط به قرارداد موسسه صالحین در باند جنوب حدفاصل کیلومتر586+1  الی 618+1  به مساحت 564و6دهم‌مترمربع بود که قسمتی از آن در تندرو و قسمتی دیگر در کندرو قرار داشت. رفع  این معارض ملکی که  دارای کاربری مسکونی بود،  از طریق اداره‌کل هماهنگی و  شهرداری منطقه 13و پیگیری‌های لازم از سوی نظارت و کارفرما  انجام شد و درنهایت مورخ 9آبان86 به‌طور کامل معارض مذکور رفع شد.

در باند شمالی بزرگراه تهران–آبعلی معارض ملکی وجود نداشته ولی تنها معارض، ورودی پادگان ارتش شهرام‌فر در کیلومتر 980+3 الی 057+4 بود که مانع اجرای کامل باند تندرو شمالی مطابق با طرح اصلی شده  و لذا در محدوده ذکر شده باند تندرو شمالی به صورت مسیر انحرافی اجرا شد.

 معارضات تأسیساتی
معارض تأسیساتی  به تفکیک باند شمالی و جنوبی به‌شرح ذیل است:

الف)باند جنوبی
 معارض تأسیساتی در باند جنوبی تیر برق  20کیلوولت بوده که در محدوده کیلومتر 250+1  الی 260+2  بوده که درخصوص رفع معارض  پیگیری‌های مکرر انجام شده و نهایتاً در مورخ 17مرداد86 تیرهای برق مذکور توسط اداره برق منطقه پس از کابل‌کشی در زیر زمین در عرض بزرگراه، رفع معارض شد .

هم‌چنین تأسیسات برق و  فیبر نوری مربوط به منطقه نظامی هوافضا در کیلومتر 800+1  الی  920+1  واقع شده بودکه با هماهنگی به‌عمل آمده با ارگان‌های ذی‌ربط رفع معارض یاد شده به این شرح انجام شد؛ برای جابه‌جایی فیبر نوری مذکور  هماهنگی لازم  با مخابرات منطقه7 انجام شد و کابل فیبر نوری موقتاً از کانال بتونی جدیدالاحداث عبور نموده و الباقی آن در زیر خاک تحت نظارت اداره مخابرات منطقه7 مدفون شد.

برای جابه‌جایی کابل برق 20کیلوولت طی هماهنگی انجام شده با سازمان هوا فضا، توسط پیمانکار( برق) از فاصله حدوداً 2ونیم‌متری کابل فیبر نوری و از کنار آب‌رو بتونی به فاصله حدوداً  یک‌متری(واقع در ضلع شرقی) از زیر خاک، عبور  و تا ورودی سازمان هوافضا کابل‌کشی انجام شد . در مورخ 22شهریور86  تعداد 2تیر موجود در باند جنوبی نیز  برچیده و کلاٌ رفع معارض شد.

معارض تاسیساتی باقی‌مانده در باند جنوبی یک عدد تیر برق 20کیلوولت واقع در کیلومتر 935+3 در وسط باند تندرو جنوبی  بود که در این خصوص از سوی نظارت مقیم و مشاور، مکاتبات و پیگیری‌های لازم با سازمان مهندسی و عمران شهر تهران جهت رفع معارض یادشده انجام گرفت.

ب)باند شمالی
در باند شمالی تیرهای چوبی قدیمی موجود طبق هماهنگی انجام شده با مسئول مخابرات منطقه فاقد هرگونه کابل مخابراتی بوده و تنها از آن برای عبور کابل‌های اختصاصی هوا فضا استفاده می‌شد.  لذا تیر‌های چوبی یاد شده و کابل مخابراتی و فیبر نوری جهت احداث باند تندرو شمالی هیچ‌گونه معارضی با عملیات احداث باند تندرو شمالی نداشت.

شایان ذکر است، به تعداد 4عدد تیر برق 20کیلوولت در وسط جوی لبه سمت چپ باند تندرو شمالی قرار گرفته بود که در این خصوص هماهنگی‌ها و پیگیری‌های لازم توسط نظارت مقیم و مشاور جهت رفع معارض صورت گرفت.  نهایتاً اداره‌کل هماهنگی جلسه‌ای با اداره برق منطقه جهت رفع معارض یاد شده برگزار کرد و متعاقب آن طی پیگیری‌های مکرر نظارت مقیم، در مورخ 20تیر88 نقشه اجرای رفع معارض از سوی برق منطقه تحویل نظارت مقیم و اداره‌کل هماهنگی شد.

سامان‌دهی مداخل ورودی تهران
دکتر قالیباف، شهردار تهران با تاکید بر این‌‌که سامان‌دهی و زیباسازی 7مدخل ورودی شهر تهران در دستور کار مسئولان مربوطه قرار دارد، می‌گوید: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده 2رویکرد در مورد ورودی‌های پایتخت مورد توجه است؛

 یکی ایجاد توفقگاه‌هایی با تمام امکانات رفاهی، اقامتی و بهداشتی که جوابگوی نیازهای مسافران باشد و دیگری توجه به زیبایی و طراحی مبتنی بر فرهنگ اسلامی و معماری ایرانی در آن‌‌ها. با اقداماتی که تاکنون انجام شده می‌توان گفت حالا دروازه‌های شهر تهران تا حدودی آبرومند شده و انضباط پیدا کرده‌اند.

 شهردار تهران تاکید می کند: البته اقدامات صورت گرفته هنوز مطابق با تمام خواسته‌های ما نیست، اما تلاش می‌کنیم با برنامه‌های پیش‌بینی شده، آسایش مردم بیشتر تامین شود. ما معتقدیم با احداث مجموعه‌ای از بزرگراه‌ها و یا اصلاح معابر موجود، گره‌های مهمی در شرق تهران از سر راه شهروندان برداشته خواهد شد و زندگی را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند.

فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته در شرق تهران
شهردار تهران با اشاره به دوقطبی بودن شهر تهران در شمال و جنوب یا شرق و غرب تصریح کرد: غرب پایتخت نسبت به شرق آن از امکانات بسیار بیشتری برخوردار بوده که این مساله در نسبت امکانات شمال تهران به جنوب آن نیز قابل مشاهده است. به همین دلیل تلاش‌هایی صورت گرفته تا سطح این تفاوت‌ها کاهش پیدا کند که حجم فعالیت‌های عمرانی و نیز سرعت آن‌ها در شرق پایتخت گویای این امر است.

 البته پروژه‌های مربوط به غرب تهران هم متوقف نشده است. از طرفی باید به هزینه‌های سنگین تملک در جریان اجرای پروژه‌های شرق تهران اشاره کرد. مثلا اجرای ادامه بزرگراه شهیدهمت و بزرگراه شهیدزین‌الدین هزینه‌ای بالا جهت رفع معارضین برای شهرداری تهران دربرداشت و فقط در محدوده میدان پروین حدود 160میلیارد تومان پول صرف شد. حتی بعضا مشاهده می‌شود که 10برابر وقت و پول لازم برای احداث پروژه‌های عمرانی، وقت و پول صرف رفع معارضین ملکی و تاسیساتی می‌شود.

همشهری مسافر

کد خبر 89297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز