مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

مهدی کشوریان: بزرگراه امام‌علی(ع) ازجمله بزرگراه‌هایی است که بسیاری از بزرگراه‌های غربی-شرقی را به یکدیگر متصل می‌کند

 از این بابت اهمیت زیادی در رینگ اتصالی معابر شهری دارد و همان طور که می دانید این بزرگراه که هنوز مراحل تکمیل آن انجام نشده است، قرار است دوطبقه شود.

در واقع با اجرای این پروژه اولین بزرگراه دوطبقه در تهران بنا خواهدشد. با این گزارش شما را در جریان آخرین مراحل عملیات عمرانی مربوط به احداث این مسیر جدید قرار خواهیم داد.

اگر شما شهردار تهران بودید و قرار بود ترافیک شهر را کاهش دهید چه فکری به ذهن تان می‌رسید؟ با این شرایط که بتوانید با کمترین هزینه این کار را انجام دهید. شاید به ذهن شما نیز دو طبقه شدن معابر برسد. دوطبقه بودن بزرگراه‌ها و یا خیابان‌ها استفاده  حداکثری از فضا های  درون‌شهری برای کاهش ترافیک و روان سازی تردد خودروهاست.

 شهر تهران دارای بزرگراه‌های زیادی است که بیشتر آن‌ها در مناطق شمالی، شمال شرق و غربی قرار گرفته‌اند. در منطقه شرق تهران بزرگراهی وجود ندارد که نقطه شمالی شهر را به جنوب متصل کند. از این رو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری در شرق تهران احداث بزرگراه امام علی (ع) است.

این بزرگراه از دارآباد آغاز و تا شهرری ادامه دارد. اتصال این دو نقطه از شهر آن هم از شرق تهران حجم زیادی از ترافیک این منطقه را کاهش خواهد داد.اما مساله‌ای که وجود دارد این است که مناطق شرقی تهران به دلیل بافت متراکمی که داراست امکان احداث بزرگراه را محدود کرده.

 از این رو معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برای ادامه احداث بزرگراه امام علی (ع) حدفاصل خیابان پیروزی تا میدان شهید‌محلاتی طرح دوطبقه کردن بزرگراه را به اجرا درآورده است. در این طرح برخلاف آن‌چه تصور می‌کنیم دو مسیر رفت و برگشت بزرگراه که همیشه در کنار یکدیگر قرار دارند،

این‌بار بر روی هم احداث می‌شوند. به گونه‌ای که مسیر رفت از رو و مسیر برگشت از زیر عبور خواهد کرد. زمانی که قرار است پروژه‌ای احداث شود و موانعی برای آن به وجود می‌آید، می‌توان با تغییر در جزییات طرح آن را به اجرا درآورد. شهرداری نیز با تمام مشکلاتی که در احداث بزرگراه امام علی (ع) وجود داشت با تغییر در نقشه‌های اجرایی روند احداث آن را طبق برنامه به اجرا درآو رد.

تغییر نقشه

نقشه‌ای که برای بزرگراه امام‌علی(ع) طراحی شده بود به دلیل برخی معارضین ملکی تغییر کرد. در طرح پیشین این بزرگراه که دار‌آباد را به شهرداری متصل می‌کرد، به صورت 2باند که هریک 4لاین داشت، طراحی شده بود. اما این طرح به عرض85 متردر نظر گرفته شده بود که در منطقه‌ای از شرق تهران امکان احداث آن وجود نداشت. از این‌رو این بزرگراه  در حدفاصل خیابان پیروزی تا میدان شهید‌محلاتی با تغییراتی روبه‌رو شد. طرح تغییریافته دوطبقه و به صورت یک مسیر زیرزمین و یک مسیر روی زمین شد. این مسیر که حدود 2و2دهم‌کیلومتر است به صورت دوطبقه بوده و در حال حاضر بخشی از آن احداث شده است.

پیشرفت پروژه

طبق اعلام برخی منابع مبنی بر پیشرفت روند احداث پروژه، 40درصد از کار احداث این بخش از بزرگراه امام‌علی‌(ع) باید اجرا شده باشد. مهندس نوشابادی، مسئول پروژه دوطبقه کردن بزرگراه امام‌علی(ع) در این‌باره می‌گوید: «عملا پیشرفت فیزیکی و ریالی با یکدیگر جمع شده و مجموع آن اعلام می‌شود، اما به صورت تفکیکی اگر بخواهیم درباره پیشرفت پروژه صحبت کنیم، پیشرفت فیزیکی این طرح 26درصد و پیشرفت ریالی آن 47درصد بوده است. درواقع بودجه‌ای که برای این طرح هزینه شد در کنار پیشرفتی که داشته متناسب است و با این روند در تاریخ مقرر پروژه به بهره‌برداری می‌رسد».

رفع معارضین

برای رفع معارضین ملکی که در محدوده خیابان پیروزی تا میدان شهید‌محلاتی وجود داشت، بر اساس برآورد شهرداری تهران نزدیک به یک‌میلیارد تومان باید هزینه می‌شد تا مسیری 2و2دهم‌کیلومتری با عرض 85متر احداث شود، اما از آن‌جا که رفع معارضین هزینه زیادی دربرداشت و زمان زیادی را نیز به خود اختصاص داد، شهرداری تصمیم به تغییر نقشه گرفت.

 از این‌رو تا عرض 45متر معارضین ملکی رفع شده و تاسیسات مختلف در این محدوده نیز جابه‌جا شدند تا بزرگراه هرچه سریع‌تر احداث شود، اما از آن‌جا که طرح به دوطبقه شدن بزرگراه تغییر یافت و یک مسیر به زیر زمین منتقل شد، دیگر نیاز به رفع تمامی معارضین احساس نشد.

55میلیارد هزینه طرح

پس از تغییر نقشه در تاریخ 26شهریور کار احداث طبقه زیرین بزرگراه امام علی(ع) آغاز شده  و  18ماه برای اجرای طرح در نظر گرفته شد. هم‌چنین 55میلیارد تومان نیز هزینه‌ای است که برای آن کنار گذاشته شده‌است. ضمناً از زمان آغاز پروژه 3شیفت کاری در آن مشغول به کار بوده‌اند .

مهندس نوشابادی درباره مزیت‌‌های این طرح می‌گوید: «با احداث این مسیر دوطبقه، شرق تهران دارای بزرگراهی می‌شود که شمال را به جنوب وصل کرده و می‌تواند بار ترافیکی این مناطق را جابه‌جا کند. در حال حاضر بزرگراهی‌ هم‌چون شهیدصیادشیرازی که به میدان سپاه وصل می‌شود در شرق تهران وجود دارد، اما بزرگراهی که از شمال به جنوب امتداد داشته باشد در شرق تهران نداریم که بزرگراه امام‌علی(ع) می‌تواند در این منطقه اهمیت فراوانی پیدا کند».لازم به ذکر است که هم اکنون عملیات عمرانی مربوط به این پروژه از هفت جبهه آغاز شده است.

پیشرفت در 7فاز به طور همزمان

پروژه بزرگراه امام‌علی(ع) در 7فاز جداگانه به اجرا درآمده و هر فاز به طور مجزا پیشروی دارد. فاز یک این پروژه از خیابان پیروزی تا چهارصددستگاه بوده و تا به حال 10درصد آن تکمیل شده است. فاز دوم حدفاصل خیابان قانون تا خیابان درودیان است و پیشرفت آن 10درصد برآورد شده، فاز سوم 20درصد پیشرفت داشته و از خیابان درودیان تا خیابان نیکنام است.

 فاز4 مربوط به محدوده خیابان نیکنام است که 35درصد پیشرفت داشته است. فاز پنجم نیز از خیابان نیکنام تا شمال خیابان کرمان واقع شده و 50درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. فاز ششم از خیابان کرمان تا خیابان ا...وردی است که این فاز 60درصد پیشرفت داشته و درنهایت فاز هفتم است که مربوط به خیابان ا...وردی تا میدان محلاتی است که این فاز هم60درصد پیشرفت داشته است.

همشهری مسافر

کد خبر 89288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز