مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: تهران ابرشهری است با میلیون‌ها سفر درون‌شهری که حجم بالای ترافیک پایتخت را رقم می‌زنند.

 افزایش خودروهای شخصی و به دنبال آن ظرفیت محدود بیشتر خیابان‌ها و معابر باعث شده تا نیاز پایتخت به احداث بزرگراه‌های متعدد بیش از هر زمان دیگری حس شود. مدیران شهری نیز با اشراف کامل به این معضل برنامه‌های بسیاری دارند و هم‌اکنون با اجرای پروژه‌های گوناگون درصدد گسترش بزرگراه‌های تهران هستند.

 بزرگراه شهیدباکری یکی از پروژه‌های مهم شهرداری تهران محسوب می‌شود. بزرگراهی  که 7تقاطع را در طول مسیر خود جای داده است. پیش از این 3تقاطع از مجموع تقاطع‌های بزرگراه مذکور به بهره‌برداری رسیده بود و  اخیرا  نیز چهارمین تقاطع نیز تکمیل و افتتاح شد. در این  صفحه  همشهری‌مسافر به بررسی آخرین اطلاعات واخبار پیرامون این پروژه و 7 خوانش پرداخته ایم.

برگ جدیدی ورق خورد

دومین روز از شهریورماه جاری، بخش دیگری از پروژه 7گانه بزرگراه شهید‌باکری در حالی افتتاح شد که پیش از این نیز شاهد پایان عملیات احداث بخش‌های دیگر آن بودیم. تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهیدباکری و شهیدآبشناسان به کاهش بار ترافیک بزرگراه تهران-کرج و به‌ویژه محدوده شهرک‌اکباتان کمک فراوانی خواهد کرد.

 سازه فلزی این پل از نظر معماری کاملا قابل‌توجه بوده و سیستم نورپردازی آن نیز با بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا در نوع خود کار جدیدی است. البته تکمیل رینگ بزرگراهی این پروژه از دیگر اهداف مهم آن است که می‌تواند در کاهش بار ترافیکی بزرگراه‌های شیخ‌فضل‌ا...‌‌نوری،  یادگار امام(ره) و آزادراه شهیدهمت تاثیر زیادی داشته باشد.

 یکی از نکات جالب توجه این پروژه قطعات بتونی به کار گرفته شده در این پل است که خود شست‌وشو بوده و با نور طبیعی خورشید تمیز می‌شوند. معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران درصدد آن است تا این تکنولوژی و استفاده از قطعات مذکور را در دیگر پل‌های تهران نیز به‌کار ببرد.

چرا که این خاصیت می‌تواند از خوردگی قطعات پل جلوگیری کرده و نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد را نیز منتفی می‌کند. بزرگراه شهیدباکری مجموعا  دارای 7تقاطع غیرهمسطح است که تاکنون تقاطع‌های فردوس‌، آیت ا...کاشانی و رسالت آن افتتاح شده‌اند.

 مجموع هزینه‌های اجرایی و تاسیساتی این پروژه بیش از 21میلیارد تومان است که هزینه‌ اجرایی پروژه 19میلیاردو900‌میلیون تومان و مجموع هزینه‌های تاسیساتی شامل لوله گاز 24اینچ، کابل فشار قوی تیرهای روشنایی و کابل‌های مخابرات لوله بنزین 12اینچ، بالغ بر یک میلیاردو500‌میلیون تومان بوده است.

نگاهی دقیق و فنی به تقاطع جدید

معاونت فنی و عمرانی شهر تهران‌، کارفرمای پروژه پل تقاطع بزرگراه شهیدباکری(آسیا)-ایرانپارس است که سازمان مهندسی و عمران شهر تهران نیز به‌عنوان مجری در این پروژه همکاری دارد. مهندسان مشاور این پروژه از شرکت مهندسان مشاور هزارراه  هستند که با پیمانکار پروژه یعنی شرکت جنرال مکانیک عملیات اجرایی را دنبال می‌کردند.

 پروژه تقاطع بزرگره ایرانپارس-شهیدباکری(آسیا) در بزرگراه ایرانپارس حدفاصل خیابان جنت‌آباد و میدان دوم شهران قرار دارد که با هدف بهبود و تکمیل شبکه بزرگراهی تهران، کاستن ترافیک آزادراه تهران-کرج، مدخل ورودی غرب تهران، تسهیل در رفت‌وآمد شهروندان و هم‌چنین تقسیم‌بار ترافیکی بزرگراه‌های شیخ‌فضل‌ا... نوری و یادگار امام(ره) و آزادراه ‌شهیدهمت طرح‌ریزی و به اجرا درآمد.

 عرشه این پل به طول 100متر و عرض آن به 36متر می‌رسد که طول مسیر در دو طرف کوله‌ها 200متر و درمجموع طول کل پل 300متر است. البته این پروژه دارای بخش‌های مختلف است که از آن جمله می‌توان به سازه فلزی پل، نمای پیش‌ساختهfacing جلوی کوله‌ها، سازه بتونی کوله‌ها و پایه، عرضه ترکیبی فلز و بتون‌، رمپ‌هایF وC و لوپ‌هایH و E وG و مسیر باند غربی و شرقی اشاره کرد.

 البته عملیات اجرایی پل شرقی-غربی تقاطع به طول کلی 300متر تکمیل‌شده و رمپ‌هایF وC و لوپ‌هایH و E وg و هم‌چنین مسیر باند غربی و شرقی حدفاصل سیمون‌بولیوار و ایرانپارس نیز آماده بهره‌‌برداری است. با توجه به تاریخ آغاز پروژه از اواسط دی‌ماه سال85‌، نباید این نکته را از یاد برد که تاکنون شاهد پیشرفت مطلوبی در احداث و راه‌اندازی بوده ایم.

پیشرفت 70درصدی بزرگراه شهیدباکری

مهندس مهدی چمران، رییس شورای اسلامی‌شهر تهران در حاشیه بازدید اعضای شورا از پروژه بزرگراه شهیدباکری به پیشرفت 70درصدی این پروژه اشاره کرد و گفت: این طرح به‌جز تقاطع بزرگراه تهران-کرج تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

 البته افتتاح تقاطع بزرگراه تهران‌ـکرج در بزرگراه آسیا در برآوردهای اولیه پیش‌بینی نشده بود و به همین دلیل بر بار مالی پروژه افزوده شد. ‌طراحی اولیه این پروژه نسبت به طراحی فعلی بسیار ساده‌تر بود، به طوری که علاوه بر اضافه شدن پل‌هایی در طول مسیر،‌ محل تقاطع آن‌ها با بزرگراه تهران‌ـ‌کرج نیز اصلاح شد. البته این طرح پیش از این به صورت یک رمپ و لوپ ساده و معمولی بود.

چمران به بخش دیگری از این پروژه نیز اشاره کرده و تصریح کرد: تقاطع بزرگراه تهران‌ـ‌کرج‌، یک پل هوایی معلق با طراحی و معماری استاندارد است که طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده همراه با این پروژه افتتاح خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید پروژه مذکور‌، پروژه‌ای پیچیده بوده به نحوی که عملیات اجرایی پل روی جاده کرج هم‌چنان در حال اجراست که تکمیل آن تا سال آینده زمان‌ خواهد برد.

 این بخش به عنوان اولین دروازه‌ ورودی تهران از طرف غرب محسوب می‌شود و به‌صورت پلی معلق از زیر این تقاطع، مترو و مسیر بزرگراه عبور می‌کند. مسلما با افتتاح این تقاطع از بزرگراه شهیدباکری، تمام بار ورودی کرج به سمت تهران به طرف میدان آزادی نخواهد رفت، بلکه قبل از میدان آزادی از این بزرگراه به تهران متصل خواهد شد.

پروژه‌های دیگری هم در راه است

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در نظر دارد با تکمیل این بزرگراه‌، همه بزرگراه‌های غربی تهران را به شرق متصل کند که در این صورت می‌توان بار ترافیکی را بین ورودی اصلی بزرگراه تهران-کرج و دیگر بزرگراه‌های اصلی غرب تهران مانند بزرگراه رسالت و آزادراه شهیدهمت توزیع و متعادل کرد.

به گفته مهندس دنیامالی، کاربری عمده حوزه نفوذ بزرگراه شهیدباکری-آسیا مسکونی است و عموماً محل کار افراد شاغل خانوار در خارج از منطقه قرار گرفته که همین موضوع منطقه۵ را در فهرست مناطق مهم تهران از نظر ایجاد سفرهای متعدد شهری جای می‌دهد.

 از طرف دیگر مجتمع دانشگاه آزاداسلامی با ظرفیت بیش از ۱۰۰هزار نفر دانشجو، پارک جنگلی بزرگ کوهسار و پارک و باغ‌وحش ارم از مراکز عمده جاذب سفر به شمار می‌روند که بخش قابل‌توجهی از دسترسی‌های آن‌ها به کمک این بزرگراه تامین خواهد شد.

 مطمئنا می‌توان احداث بزرگراه‌ها را عامل مؤثری در کاهش زمان سفر، افزایش متوسط سرعت، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی تردد و سهولت دسترسی به کاربری‌های شهری دانست و مواردی نظیر کاهش آلودگی محیط‌زیست، کاهش هزینه مربوط به خسارت جانی و مالی ناشی از سوانح رانندگی، کاهش استهلاک و کاهش مخارج نگهداری و تامین قطعات یدکی و درنهایت تأثیرات مؤثر در اقتصاد کلان کشور را هم به مزایای آن اضافه کرد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به شهروندان تهرانی قول داد در راستای روان‌سازی ترافیک در سال آینده نیز شاهد افتتاح طرح‌های عمرانی بزرگی در سطح شهر خواهند بود.

همشهری مسافر

کد خبر 89292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز