یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

خلیل علی حمدان*: 9 شهریور ماه، سی و یکمین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش شیخ محمد یعقوب و سید عباس بدر‌الدین که همچنان در زندان لیبی به‌سر می‌برند می‌باشد.

ربودن امام موسی صدر در طی روند اختلاف و جدایی کشورهای عربی و اسلامی براساس نقشه طرح‌ریزی شده آمریکایی- صهیونیستی با هدف استیلا بر تمامی منطقه انجام گرفت. امام موسی صدر در میدان جهادش بی طرف بود. او برای آزادسازی لبنان، ایران و فلسطین نقش ایفا کرد و با همه جنبش‌های آزاد گرانه جهانی همکاری کرد. در خصوص مبارزات سیاسی و جهاد فرهنگی امام‌موسی‌صدر توجه به محورهای زیر ضروری است:

1- با توجه به اینکه امام موسی صدر از همان ابتدا دارای اندیشه‌های کاملا اسلامی و تبلیغی و جهانی بود و برای یاری رساندن به انسان برای ساختن آینده ای موعود اقدام کرد، لذا با تمامی آزادگان جهان ارتباط تنگاتنگی داشت، از انقلاب فلسطین گرفته تا انقلاب اسلامی ایران و تا احقاق حقوق در لبنان.

2- امام موسی صدر با رهبران انقلاب اسلامی ایران که ریشه در ارتباط وی با امام خمینی(ره) داشت حلقه‌ای را تشکیل می‌داد. هنگامی که در مؤسسه جبل عامل به مدیریت شهید مصطفی چمران در شهر صور بودیم، حقیقت این جنبش در سطح سیاسی و تبلیغاتی و حتی نظامی ملموس بود؛ به‌ویژه از اولین حضور مرحوم سید احمد خمینی در میادین جنگ در جنوب لبنان از الطیبه تا بنت جبیل و غیر آن در رویارویی دشمن صهیونیستی که جنبش امل آن را پایه‌گذاری کرد.

سپس این هماهنگی پیش رفت و با تاسیس کمیته امداد مجاهدین لبنان که مرحوم سید احمد خمینی برای پشتیبانی از حرکت امام موسی صدر آن را رهبری کرد و شایسته یادآوری است که شهید مصطفی چمران که امام موسی صدر مسئولیت اداره جنبش امل را بر عهده وی نهاد، هم و غم او کامیابی مستضعفین لبنان به‌وسیله عملکرد امام موسی صدر و جنگیدن با شاه ایران و عمل پیوسته و مداوم همراه امام راحل سید روح‌الله موسوی خمینی (قدس‌سره) و امام موسی صدر بود و سؤال این‌است که چه کسی پشت این ارتباط و نظم‌دهنده بین شهید مصطفی چمران و امام موسی صدر بود؟ آیا کسی جز امام خمینی نبود و برای این امام موسی صدر در لبنان و در ایران نیز حضور داشت.

3- اندیشه امام موسی صدر برای رویاروشدن با دشمن غاصب صهیونیستی در لبنان با تاسیس گردان های مقاومت لبنانی امل و همراه با نبرد با شاه ایران بود و شایسته یادآوری است که امام موسی صدر بر ستمگری شاه ایران سکوت نکرد و با کلام خود در تمام مناسبت‌ها ظلم شاه و مظلومیت ملت ایران را اظهار کرد؛ به‌ویژه اینکه همراه با تبلیغاتی که در اروپا داشتند از جمله نزد واتیکان و فرانسه و ... .

و انتشار مقاله ایشان در روزنامه لوموند Le Monde فرانسوی در تاریخ 23/8/1978 تحت عنوان نداء‌الانبیاء از باب تصادف نبود چرا که بعد در روزنامه‌السفیر لبنانی در تاریخ 15/9/1978 منتشر شد و این مقاله که بازتاب گسترده‌ای بین سیاستمداران در اروپا داشت، باعث تکیه امام موسی صدر بر انگیزه انتفاضه ملت مسلمان ایرانی شد در حالی‌که رژیم شاه سعی در بد‌نام‌کردن قیام ملت ایران کرد و امام صدر در مقاله نداء‌الانبیاء تاکید کرد که انتفاضه ملت ایران با تمام جنبش‌های آزادگرانه مشابه آن در جهان تفاوت دارد و دیدگاهی جدید در تمدن‌های جهانی می‌گشاید که مستحق اهتمام اشخاصی است که در زمینه مسائل انسان و تمدن ارتباط دارند و امام در اینجا تاکید کرد که جنبش ملت ایران به‌رغم گستردگی‌اش و به‌رغم اتهاماتی که حکومت شاهنشاهی به آن وارد کرد، این انقلاب از اصالت بزرگی بهره‌مند می‌شود چه از نظر جهت‌گیری‌اش و چه از نظر تشکیلات ملتش و چه اخلاقیاتش  و امام موسی صدر مقاله نداء الانبیاء را در اوج سرکوب مردم ایران توسط شاه مستبد و ظالم و پیشرفت انقلاب منتشر کرد. تنها 2 روز قبل از سفر ایشان در تاریخ 25/8/1978 به لیبی بود که مقاله در تاریخ 23/8/1978 منتشر شد.

4- ارتباط امام موسی صدر با کشورهای مخالف به‌ویژه کشورهایی که در خط مقدم جبهه جنگ با اسرائیل بودند از جمله سوریه ارتباطی تنگاتنگ بود. او همیشه بر ضرورت یاری یکدیگر و تلاش برای نزدیکی این ارتباطات تاکید می‌کردند. از این جهت ایشان رهبر اول در گفت‌وگوهایی بودند که تمام قدرت های ضد‌دشمن صهیونیستی را در جبهه مخالفت متحد می‌کرد. امام موسی صدر اختلافات قومی در لبنان را سبب درماندگی این قدرت متحد می‌دانست، پس به مواجهه با درگیری و فتنه‌های داخلی لبنان پرداخت و تاکید کرد که خاموشی جنگ داخلی در لبنان بهترین راه برای مبارزه با اسرائیل است چرا که زندگی فرزندان یک میهن با تمام طوایف و مذاهب در کنار یکدیگر مانند سیلی روی اسرائیل نژاد پرست است.

5- تلاش امام موسی صدر بر ایجاد اتحاد و یکپارچگی عربی و اسلامی بود. دیدارهای ایشان از بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی در این جهت بوده است. امام موسی صدر برای آزادسازی عقل‌هایی آمد که در خدمت حق و عدالت در جهان بود، در ایران آنگونه که در لبنان بود جهاد کرد، به اوج منبر رسید و در رسانه های صوتی و تصویری ظاهر شد، دشمن صهیونیستی و انگیزه‌اش را به‌عنوان شر مطلق نامید و هنگامی که شاه ایران تابعیت ایرانی او را ابطال کرد، گفت: شاه تابعیتم را از من گرفت و من تاج پادشاهی او را زیر پایش می‌افکنم. او در برابر ظالم و ستمگر ایستادگی کرد و به یاری مظلومان شتافت و دست نیاز به سوی شرق و غرب دراز نکرد و فتنه و آشوب در لبنان را رفع کرد.

به انقلاب ملت مسلمان ایران و سوریه و رهبری حافظ اسد امید داشت چرا که باعث تقویت خط مبارزه با اسرائیل می‌شد و شده است. مرد گفت‌وگوها و روشنفکر و متمدن بود، به کلیسا می‌رفت و برای مردمی که برای نماز در خیابان‌ها جمع کرده بود سخنرانی می‌کرد و مردم قیام می‌کردند.

علیه او توطئه کردند و او ناپدید شد تا مانعی برای نقشه های شوم دشمنان اسلام علیه ملت‌ها نباشد و چون از عوامل پیشرفت امت بود خواستند تا صدای او طنین انداز نباشد.
اما او به مقاومت ادامه داد و اکنون فریاد هر محروم، مقاومت اوست. امروز تاکید می‌کنیم که امام موسی صدر شهروند لبنانی و ایرانی است و برای حق و عدالت در دوکشور جهاد کرد و با جنبش آزادگرایی در دو کشور رهسپار شد.

مسئله بازگشت ایشان به میدان جهاد با آزادسازی ایشان و همراهانش از زندان لیبی به‌اندازه پیکار برای آزادی و جهاد برای عدالتی که از آن دفاع می‌کرد اهمیت دارد. ما خواستار پیگیری مسئله امام موسی از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران از جمله رهبر انقلاب، آیت‌‌الله سید علی خامنه‌ای هستیم. آرزوی ما توجه به پی گیری این مسئله و آزادی امام و همراهانش از زندان لیبی است.

همچنین آرزو داریم این مسئله مد نظر مسئولان اجرایی ایران در اولویت‌های ملی و انسانی و اسلامی قرار گیرد و این پیمان ما با آن است.در سی و یکمین سالگرد ناپدید شدن ایشان و همراهانش در 31 اوت، دوستداران امام موسی صدر تاکید می کنند که این قضیه برای آنها زنده است و هیچ وقت گذر زمان آن را در خانه فراموشی نمی گذارد. مردم و دوستداران امام موسی صدر و همراهانش در روز 31اوت کلامشان را در خلال سخنرانی آقای نبیه بری رئیس جنبش امل خواهند گفت.

« بعد از زمان روزه‌داری مناسب است که صدای مردم به دفاع از مظلومیت امام موسی صدر برخیزد؛ سخن از ننگی که قذافی برای خود ساخته است، همچنین دفاع از مظلومیت امام موسی صدر بر زبان دوستداران او خواهد بود. مادامی‌که ما زنده‌ایم از ایشان دفاع خواهیم کرد.» 

* عضو هیأت رئیسه جنبش امل لبنان

کد خبر 89029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز