مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) از چند روز پیش و برای این که مشکل ترافیک گره‌خورده‌اش حل شود، یک‌طرفه شد.

این موضوع بازتاب‌های زیادی بین شهروندان داشت. عده‌ای همیشه هستند که با تغییرات مخالف باشند و عده‌ای هم می‌پذیرند که هر نوع طرح جدیدی احتیاج به زمان دارد، اما قطعا برای شهروندان سوالاتی به وجود می‌آید که این طرح چرا اجرا شد؟ اهداف اجرای این طرح چه بود؟و... این گزارش ابهامات شما را رفع خواهد کرد.

 چندی پیش خبر یک‌طرفه شدن خیابان ‌حضرت‌ولیعصر(عج) در رسانه‌ها اعلام شد. ‌این خیابان قدیمی‌ و البته زیبا یک مشکل بسیار بزرگ داشت و آن هم ترافیک شدیدش بود. مدیران شهری پایتخت از مدت‌ها قبل به دنبال راهی برای کاهش ترافیک ‌این خیابان قدیمی‌ بودند و سرانجام با مطالعاتی که تیمی متخصص در شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری پایتخت روی ‌این مساله انجام داد،

 تصمیمی ‌برای یک‌طرفه کردن ‌این خیابان و هم‌چنین راه‌اندازی خط ویژه اتوبوسرانی از راه‌آهن تا تجریش اتخاذ شد تا به‌ این ترتیب هم از ترافیک‌ این خیابان کاسته شود و هم‌ شهروندان بیشتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ استفاده کنند که البته این‌چنین سریع‌تر نیز به مقصد خواهند رسید.

هم‌اکنون مدتی از اجرای‌ این طرح یعنی یک‌طرفه کردن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) می‌گذرد و شاید ‌این سوال برای عده‌ای از شهروندان پیش آمده باشد که دلایل اصلی اجرای ‌این طرح چه بوده و تا‌ این لحظه چه دستاوردهایی داشته است.

در‌ این رابطه مهندس سلیمانی، مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری پایتخت در گفت‌وگویی با همشهری‌مسافر دلایل اصلی اجرای ‌این طرح و هم‌چنین مطالعاتی که برای اجرای ‌این تصمیم اتخاذ شده است را بیان کرد. اگر شما هم سوالاتی در‌ این باره دارید،پیشنهاد می‌کنیم  گزارش ‌این  صفحه همشهری‌مسافر را در قالب گفت‌وگویی با مهندس سلیمانی مطالعه کنید تا به پاسخ سوالات خود برسید.

تحقیقات یک تیم متخصص

پیش‌بینی جابه‌جایی حداقل 30هزار نفر در ساعت با اتوبوس در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) و البته اتمام ترافیکی که در‌ این محدوده وجود دارد، مسئولان شهری را بر آن داشت تا با اجرای طرحی جدید ترافیک قدیمی‌ترین خیابان پایتخت را کاهش دهند. یک‌طرفه‌سازی خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) همان طرحی بود که در شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت و از مدت‌ها پیش مطالعه روی‌ آن انجام شد.

 مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری پایتخت با تاکید بر‌ این که برای اجرای طرح یک‌طرفه‌سازی و‌ ایجاد خط بی.آر.تی در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) مطالعات جامع و کاملی صورت گرفته و نتایج ‌این مطالعات در اختیار شورای شهر تهران هم گذاشته شده می‌گوید: «برای احداث خط تندرو اتوبوسرانی خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) بیش از 10متخصص زبده حمل‌ونقل و ترافیک با 5ماه مطالعه و کار کارشناسی این طرح را بررسی کردند تا به این نتیجه رسیدیم که می‌توان‌ این خیابان قدیمی ‌را از بحران ترافیک شدیدی که گرفتار آن شده نجات دهیم».

تصویب در شورای شهر و شورای عالی ترافیک

این تنها یک‌طرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) نبود که مورد توجه قرار داشت بلکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید راهی برای تردد مسافران پرتعدادی که هر روز به سمت تجریش سفر می‌کردند نیز فراهم می‌شد و البته‌ ایجاد یک مسیر ویژه بهترین راه بود. مهندس علیرضا سلیمانی با اشاره به ‌ایجاد مسیر ویژه اتوبوسرانی در ‌این محدوده تصریح کرد:

 «‌ایجاد خط اتوبوسرانی تندرو در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک پایتخت که البته در شورای شهر و شورای عالی ترافیک هم تصویب شده و طرح تفضیلی ‌این پروژه نیز، طرحی بسیار دقیق و کارشناسی است که در 6هزار صفحه موجود است، هم‌اکنون در اختیار سازمان کنترل ترافیک و حتی شرکت واحد اتوبوسرانی قراردارد».

مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری پایتخت درباره چگونگی انتخاب ‌این طرح گفت: «برای احداث خط ویژه اتوبوسرانی در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) بیش از 10سناریو و روش مطرح بود و مورد مطالعه قرار گرفت که درنهایت بهترین روش براساس وضعیت ‌این خیابان‌ها و معابر منتهی به آن انتخاب شد».

افزایش 62درصدی حجم مسافران

در اولین گام و برای ‌این‌که هر چه سریع‌تر طرح موردنظر به سرانجام برسد، ایجاد خط ویژه اتوبوسرانی در مسیر راه‌آهن تا تجریش دردست اجرا قرار گرفت. پس از بررسی‌های لازم، نسبت به تکمیل و ارتقای تجهیزات و امکانات موجود در ‌این خط اقدام شد و هم‌اکنون نیز در مراحل اجرایی قرار دارد.

 مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری پایتخت می‌گوید: «با‌ ایجاد خط اتوبوسرانی تندرو از تجریش تا راه‌آهن به طول 17ونیم‌کیلومتر براساس مطالعات صورت گرفته ‌این‌طور پیش‌بینی می‌کنیم که تعداد زیادی از سفرهای روزانه در این خیابان توسط اتوبوس‌ها انجام و حتی تا 62درصد به حجم مسافران اتوبوس‌های شرکت‌واحد در‌ این مسیر اضافه شود».

 مهندس سلیمانی به تعداد جابه‌جایی مسافر در‌ این مسیر نیز اشاره می‌کند تا اهمیت موضوع را بیشتر درک کنیم. او می‌گوید: «براساس مطالعات انجام شده پیش‌بینی می‌کنیم که با‌ ایجاد و تکمیل خط اتوبوسرانی تندرو و هم‌چنین به‌کارگیری تجهیزات و امکانات لازم در ساعات اوج ترافیک حداقل 30هزار نفر در ساعت با ‌این اتوبوس‌ها در این مسیر جابه‌جا شوند».

توجه به مسایل زیست‌محیطی

در مطالعات تفضیلی که برای ‌ایجاد مسیر ویژه اتوبوسرانی در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) انجام شده حتی به مسایل زیست‌محیطی و اجتماعی نیز توجه شده است. مهندس سلیمانی در ‌این راستا تصریح کرد: «برای‌ ایجاد خط تندرو در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) کلیه مسایل و موضوعات مربوطه و تاثیر‌گذار در اجرای طرح به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

 تا جایی که حتی وضعیت تمام معابر منتهی به خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) و مسیر‌های جایگزین پس از یک‌طرفه شدن‌ این خیابان هم به طور دقیق مورد مطالعه قرار گرفته است ». مهندس سلیمانی با اشاره به اجرای طرح مسیر ویژه تجریش-‌راه‌آهن گفت: «باید ‌این نکته را هم مورد توجه قرار داد که با ‌ایجاد خط اتوبوسرانی تندرو در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) علاوه بر کاهش تردد خودروهای شخصی در ‌این خیابان و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی با به‌کارگیری اتوبوس‌های مدرن که استانداردهای جهانی را دارند شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود و سرعت متوسط حرکت اتوبوس‌ها نیز در ‌این مسیر از 13کیلومتر در ساعت به 17کیلومتر افزایش پیدا می‌کند که ‌این مساله باعث کاهش زمان سفر می‌شود».

نظرسنجی از کسبه و محلی‌ها

نظرسنجی از تمام شهروندانی که به نوعی با خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) در ارتباط هستند یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که در اجرای‌ این طرح موردتوجه قرار گرفته است. مهندس سلیمانی در ‌این باره اظهار داشت: «همزمان با کارهای مطالعاتی و کارشناسی، نظرسنجی‌های مختلفی از شهروندان در مورد اجرای طرح انجام شده که ‌این نظرسنجی‌ها از گروه‌های مختلف اعم از کسبه، ساکنان محلات اطراف ‌این خیابان، عابران گذری، اشخاصی که محل کارشان در ‌این خیابان قرار دارد و... صورت گرفته تا نظرات و درخواست شهروندان مورد توجه قرار گیرد و اجرای ‌این طرح از تمام زوایا و جهات بررسی شود».

مهندس سلیمانی در ‌این‌خصوص گفت: «نظرات شهروندان در تمام مراحل اجرای ‌این طرح حتی در زمان تحقیقات اولیه برای ما اهمیت داشت». مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری پایتخت با اشاره به‌ایجاد و تکمیل طرح تفصیلی خط ویژه راه‌آهن-تجریش تصریح کرد:

« هم‌اکنون در ‌این مسیر طرح ایجاد خط ویژه اتوبوسرانی در حال اجراست که پس ازعمل به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر انجام کار کارشناسی و ارایه نتایج، شاهد ‌ایجاد و تکمیل خط اتوبوسرانی تندرو در‌ این خیابان قدیمی و مهم شهر هم خواهیم بود». 

کد خبر 88745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز