مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به برخی اظهارات در مورد اشباع شدن معابر تهران از اتوبوس گفت:

این سخنان غیرکارشناسی و بدون مطالعات جامع است و اگر قرار باشد که به استناد بررسی‌های کارشناسان و نه به‌صورت سلیقه‌ای نظر بدهیم تهران همچنان نیازمند توسعه ناوگان اتوبوسرانی است.

به گزارش ایسنا، سرهنگ سید هادی هاشمی با بیان اینکه یکطرفه کردن خیابان ولیعصر و توسعه خط ویژه به یقین اقدامی جدی برای بهبود توسعه حمل‌ونقل عمومی و محدود کردن خودروهای شخصی بوده است، افزود: واقعا تعجب می‌کنم که برخی عنوان می‌کنند که توسعه اتوبوسرانی به حمل‌ونقل تهران صدمه می‌زند.

در بسیاری از کلانشهرهای موفق جهان حتی با میزان معابری کمتر از معابر تهران، طول خطوط ویژه اتوبوس و تعداد اتوبوس‌ها بسیار بیشتر از ظرفیت کنونی تهران است.

این تجربه می‌گوید با مدیریت مناسب، اتوبوسرانی در کنار مکمل‌هایی مانند مترو، یکی از کارآمدترین شیوه‌های حمل‌ونقل عمومی است. وی ادامه داد: تهران نیازمند حداقل 250 کیلومتر خطوط تندرو است و این مسیر باید در یک برنامه میان‌مدت به سقف 400 کیلومتر هم برسد.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ باید تفکرهای اشتباه کنونی درباره حمل‌ونقل عمومی تغییر کند؛ چرا که اگر بتوان در بزرگراه‌های تهران خطوط ویژه اتوبوسرانی را توسعه داد، متوجه می‌شویم که هنوز پایتخت نیازمند اتوبوس‌های بیشتری است و تا مرز اشباع بسیار فاصله دارد.

وی همچنین درخصوص مطالعات کارشناسی پیش از یکطرفه‌کردن خیابان ولیعصر گفت: سوابق مطالعاتی این طرح در 2جلد کتاب و هزار صفحه موجود است و در آن ابعاد مراکز جذب و تولید سفر، میزان مسافر، حجم معابر، نوع سفرها و... مورد مطالعه قرار گرفته است.

هاشمی همچنین بار دیگر پیشنهاد خود را مبنی بر طراحی یک رینگ خطوط ویژه اتوبوسرانی در بزرگراه‌هایی مانند صدر، بابایی، حکیم، چمران، مدرس و امام علی تکرار کرد و افزود: با چنین پروژه‌ای می‌توان در ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به جای گرفتار شدن در ترافیک اتوبان‌ها موفق بود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین درخصوص مترو گفت: تمامی مدیران ترافیکی تهران قبول دارند که باید اولویت کار، توسعه خطوط مترو باشد اما این موضوع را هم باید درنظر گرفت که در حال حاضر متروی تهران با حداکثر ظرفیت در حال توسعه است و بیشتر از این نمی‌توان انتظار داشت.

وی افزود: می‌توان به دور از برخی جنجال‌ها و با همکاری مناسب شهروندان طرح یکطرفه‌کردن خیابان ولیعصر زمینه‌ای را ایجاد کرد که از تسلط خودرو در این مسیر تفریحی گردشگری مردم کاسته شود و در مقابل فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی در مسیرهای مرکزی شهر توسعه یابد.

تداوم خدمات‌دهی اتوبوسرانی

نایب رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که شهرداری تهران وعده داده تا سرویس‌دهی اتوبوسرانی در خیابان ولیعصر تا چند ساعت پس از نیمه شب هم ادامه پیدا کند.

به گزارش ایلنا، حسن بیادی با تاکید بر اینکه خیابان ولیعصر به‌خاطر تمرکز مراکز تفریحی و گردشگری تا پاسی از شب با تردد قابل‌توجه شهروندان مواجه است، گفت: باید تدابیری اتخاذ شود که سرویس‌دهی حمل‌ونقل عمومی در این خیابان در ساعت 10 شب پایان نیابد و سرویس‌های فوق‌العاده اتوبوس تا ساعاتی که تردد شهروندان در این مسیر زیاد است، اقدام به سرویس‌دهی کنند.

وی افزود: ما مطمئن هستیم که در چند روز‌ آینده با رفع نواقصی جزئی، یکطرفه شدن خیابان ولیعصر با استقبال مردم هم مواجه خواهد شد و حتی تردد شهروندان برای استفاده از مراکز تجاری، رستوران‌ها، سینما و مراکز تفریحی مانند پارک ملت و ساعی بسیار راحت‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.

وی در مورد اینکه آیا شهرداری تهران حاضر است سرویس‌دهی بخش اتوبوسرانی را در ساعات شلوغ نیمه‌شب ادامه دهد، گفت: این پیشنهاد با استقبال معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مواجه شده و وی قول داده تا هر ساعتی که شهروندان در خیابان ولیعصر تردد کنند، سرویس‌دهی ناوگان اتوبوسرانی متناسب با نیاز صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: گاهی خیابان ولیعصر تا ساعت 2 و 3 نیمه‌شب هم با حجم تردد شهروندانی مواجه است که از مراکز تفریحی به سمت منزل‌هایشان می‌روند.

نایب رئیس شورای شهر تهران افزود: امیدوار هستیم که شهرداری تهران با همکاری راهنمایی و رانندگی بتواند هرچه سریع‌تر نقص‌های موجود در ایستگاه‌های اتوبوس طول مسیر را برطرف کند تا سطح سرویس‌دهی به شهروندان به حد مطلوبی برسد.

ترافیک خیابان ولیعصر درروزهای آینده بازهم کاهش می‌یابد

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران گفت: خوشبختانه ترافیک در خیابان ولیعصر روان است و به سمت وضعیت نرمال و پایدار در حال پیشروی است. مسعود نعمت‌اللهی، با بیان این مطلب گفت: از روز چهارشنبه وضعیت ترافیک در خیابان ولیعصر که به‌دلیل احداث خط ویژه اتوبوسرانی حدفاصل خیابان بهشتی تا پل پارک وی یکطرفه شده، در حال بهبود و پیشروی به حالت نرمال و پایدار است.

وی افزود: پس از یکطرفه شدن این خیابان، روز سه‌شنبه هفته گذشته تراکم ترافیک در 2مقطع صبح و بعدازظهر را در این خیابان مهم و اصلی شهر شاهد بودیم که این تراکم بیشتر به‌دلیل عدم‌آشنایی شهروندان با مسیر‌های جایگزین و تطبیق آنها با شرایط جدید بود.

نعمت‌اللهی ادامه داد: خوشبختانه از روز چهارشنبه از تراکم ترافیک خیابان ولیعصر کاسته شده؛ به‌طوری که در روز پنجشنبه و جمعه مشکل خاصی در این خیابان وجود نداشت و ترافیک صبحگاهی شنبه به‌صورت عادی و قابل‌قبول بود. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که ترافیک این خیابان طی روزهای آتی باز هم کاهش یابد تا بتوانیم شرایط ایده آلی را در این خیابان مهم شهر تهران شاهد باشیم.

کد خبر 88411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز