دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: کلاردشت که روزگاری از آن به‌عنوان قطعه‌ای از بهشت یاد می‌شد اکنون مدت‌هاست به بهشت بسازو بفروش‌ها تبدیل شده است.

کسانی که هر از گاهی به این بخش از طبیعت زیبای شمال سفر می‌کنند در هر سفر خود شاهد ساخت و سازهای تازه و گسترده در این منطقه‌اند. این ساخت وساز‌ها گرچه برای دلالان و بورس بازان زمین سودهای نجومی به ارمغان آورده اما در این میان سهم ساکنان اصلی و بومیان کلاردشت جز مشکل و دردسر چیز دیگری نبوده است؛

تا آنجا که امروز نبود سیستم فاضلاب و کمبود آب آشامیدنی از معضلات اساسی کلاردشت محسوب می‌شود.این مشکلات، علی لاریجانی- رئیس مجلس شورای اسلامی- را بر آن داشت تا مرداد ماه سال گذشته به‌طور ویژه از کلاردشت دیدار کند.

رئیس قوه مقننه پس از این دیدار و مشاهده تخریب‌ها،  طی تماسی با استاندار مازندران ضرورت تشکیل کارگروه ویژه‌ای با عنوان توسعه کلاردشت را خاطرنشان ساخت با این رویکرد که این کارگروه بتواند برای مشکلات و نابسامانی‌های منطقه چاره‌ای بیندیشد.

کوروش برارپور،  مدیر تشکل مردمی بنیاد توسعه پایدار کلاردشت با بیان این مطلب می‌افزاید: وقتی رئیس مجلس، تخریب جنگل‌ها و محیط‌زیست را دید بر ضرورت تشکیل کارگروه توسعه کلاردشت با مسئولیت مستقیم استاندار مازندران تاکید کرد. کارگروهی که دبیری آن را فرماندار چالوس عهده‌دار است.

برارپور اما ضمن انتقاد از عملکرد این کارگروه خاطرنشان می‌سازد: با آنکه این کارگروه برای رفع مشکلات تشکیل شده است اما در جلسه‌ای که در تاریخ 29/4/88 در شهرداری کلاردشت تشکیل می‌شود تصمیمی گرفته می‌شود که نه‌تنها گرهی از مشکلات باز نمی‌کند که بر معضلات موجود دامن می‌زند.

در بندی از صورتجلسه این جلسه آمده است:« به‌منظور توسعه سریع‌تر کلاردشت و برون رفت از بن‌بست با احداث راه ارتباطی کلاردشت به طالقان موافقت می‌شود. لازم به توضیح است فرمانداری چالوس با مساعدت معاون محترم امور عمرانی مازندران تا حصول نتیجه نهایی مراحل را پیگیری و اقدام نماید.

مدیران کل منابع طبیعی و راه‌و‌ترابری و محیط‌زیست استان مازندران موظفند جهت تحقق پروژه احداث راه ارتباطی کلاردشت به طالقان همکاری ویژه و مساعدت لازم را با فرمانداری چالوس مبذول دارند.»

تصمیمات محفلی نه علمی

وی اساسی‌ترین چالش‌های کلاردشت را کمبود آب آشامیدنی سالم، تخریب محیط‌زیست،  ساخت‌وسازهای غیرمجاز و فقدان زیرساخت‌های توسعه انسانی، اجتماعی و اقتصادی عنوان می‌کند ومی‌افزاید: درحالی‌که ما در کلاردشت این مشکلات را داریم در این کارگروه به مسائلی پرداخته می‌شود که یا اساسی نیستند یا اگر به این مسائل پرداخته می‌شود بیشتر جنبه نمایشی دارد که معمولا به حل مشکل منجر نمی‌شود.

به همین دلیل است که از زمان بازدید رئیس مجلس و دستور ایشان مبنی بر تشکیل کارگروه و پیگیری مشکلات ؛ هنوز نه مشکل آب برطرف شده نه تخریب‌ها متوقف شده است. این ناشی از آن است که این کارگروه نگاهی علمی به مسائل ندارد و از صاحب‌نظران دانشگاهی استفاده نمی‌کند.

این فعال زیست‌محیطی‌تصریح می‌کند: با وجود پیشنهاد اینجانب و سایر دانشگاهیان برای القای نگاه علمی به کارگروه توسعه که توسط رئیس مجلس شکل گرفته،  استاندار توجهی به این پیشنهاد نکرد.

پیامد این بی‌توجهی این شد که در کارگروه مسائلی نظیر راه ارتباطی کلاردشت- طالقان مطرح شود که هیچ‌گونه پیشینه کارشناسی و عقبه علمی ندارد؛کارگروه تصمیماتی می‌گیرد که مبنای علمی ندارد؛مثلا ایجاد راه موصلاتی کلاردشت به طالقان، یک پروژه ملی است که باید در مجلس و دولت به تصویب برسد بعد اجرا کنند نه اینکه مدیران جز، سرخود به‌عنوان مدیران استانی چنین تصمیماتی بگیرند.

برارپور در ادامه می‌گوید: پیشنهادهای این چنین بیشتر منبعث از بحث‌های محفلی است نه برخاسته از کارکارشناسی و علمی.‌تصمیمی می‌گیرند اما اینکه چه پیامدهایی دارد به‌دنبال درک و تشخیص آن نیستند.

پیامدهای احداث جاده

وی در باره تبعات ساخت این راه می‌گوید: ارتفاعات مرجیکش و ارتفاعات حصارچال کلاردشت حدود 4هزار متر است. در این ارتفاع به‌دلیل خشن بودن بیش از حد طبیعت،  فولاد دچار واپاشی می‌شود چه برسد به آسفالت.

حال سؤال این است که چه کارکارشناسی انجام شده که آسفالت در آن دمای منهای 40‌درجه از هم نپاشد. سؤال دیگر اینکه برای حفظ گونه‌های نادر گیاهی و جانوری،  یخچال‌های طبیعی علم چال و اسپیلت و نیز برای جلوگیری از تخریب بستر رودخانه سردآبرود و ممانعت از آلودگی سرچشمه‌های آب آشامیدنی مردم کلاردشت چه تدبیری اندیشیده‌اند که به این تصمیم منجر شده که برای بیرون آوردن کلاردشت از بن بست الزاما باید طالقان به کلاردشت وصل شود.

مدیر تشکل مردمی بنیاد توسعه پایدار کلاردشت در ادامه می‌گوید: نکته قابل تأمل اینکه کلاردشت دچار بن بست مدیریتی است نه بن بست ارتباط فیزیکی. بنابراین از مسئولان محلی،  شهرستانی و استانی و کشوری انتظار می‌رود برای حل مسائل کلاردشت در کارگروه توسعه که به دستور رئیس محترم مجلس ایجاد شده است از دانشگاهیان بومی و غیربومی استفاده کنند.

برارپور از دست‌های پنهان پشت ماجرا خبر می‌دهد و می‌گوید: احتمال می‌رود سناریست و کارگردان پروژه احداث جاده، یکی از شرکت‌های متولی استخراج سنگ از معادن علم کوه و
تخت سلیمان باشد. اخیرا شنیده شده که این شرکت برای استخراج سنگ‌های منطقه تخت سلیمان و علم کوه وارد عمل شده است؛

شرکتی که در گذشته وقتی با اعتراضات مردمی نسبت به استخراج سنگ در منطقه مواجه شد برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های مخرب خود و فراقانون جلوه دادن فعالیت‌های شرکت مدعی شد سنگ‌های استخراج شده را برای تزئین مرقد امام استخراج و مستقیما به تهران حمل می‌کند درحالی‌که این ادعا کذب محض بود.

کد خبر 88565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز