دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: وضعیت باغ وحش‌های کشور به اندازه‌ای نامناسب است که بهتر است مسئولان این مراکز را تعطیل کنند

این گفته دکتر اسماعیل کهرم، مدرس حیات وحش در واکنش به مرگ یک قلاده شیردر
‌ باغ وحش دزفول است که خبر آن در همین صفحه منتشر شد.

وی در گفت‌وگو با همشهری، مرگ شیر مذکور بر اثر گرسنگی را غیرمحتمل دانست و گفت: در باغ وحش دزفول 4‌قلاده شیر دیگر هم نگهداری می‌شوند. اگر این شیر بر اثر گرسنگی تلف شده باشد پس چرا 4 شیر دیگر به این سرنوشت مبتلا نشده‌اند؛ ضمن آنکه مدیر باغ وحش هم این موضوع را منتفی اعلام کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تهیه غذا برای شیرها نه کار دشواری است و نه هزینه آنچنانی دارد، افزود: الاغ‌های از کار افتاده را با قیمت 20‌الی‌30 هزار تومان می‌خرند و با انتقال به باغ وحش و ذبح هر الاغ، غذای 2 الی 3‌هفته یک شیر را تهیه می‌کنند؛

بنابراین مشکل، تهیه غذا نیست بلکه شیوه نامناسب و غیراصولی نگهداری حیوانات در این مراکز به‌اصطلاح گردشگری است. برای نمونه، یک شیر را که به‌دلیل ویژگی‌های رفتاری‌‌اش بحق سلطان‌جنگل لقب گرفته در قفسی به ابعاد 3 الی 4‌متر مربع نگهداری می‌کنند؛

قفسی که به اندازه بدن حیوان است. کف قفس هم برای سهولت در نظافت کاشی یا سرامیک است در نتیجه حیوان امکان افت و خیزندارد و در همین فضای اندک سر می‌خورد.

کهرم وضعیت امروز باغ وحش تهران را مشابه باغ وحش 50‌سال پیش کابل توصیف کرد و گفت: امروز خرس‌ها و شامپانزه‌ها هم در باغ وحش تهران وضعیت بسیار اسفباری دارند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی باغ وحش تهران در‌شأن پایتخت نیست، خاطر نشان کرد: کل مساحت باغ وحش تهران 5/5 هکتار است؛ فضایی که برای نگهداری حیوانات موجود در این مرکز مناسب نیست به همین دلیل ناگزیر حیوانات را در قفس‌های کوچک و نامناسب و اغلب کثیف نگهداری می‌کنند.

با این‌حال نباید منکر زحمات کارکنان این مرکز شد زیرا به‌رغم همه این مشکلات ما شاهد زادآوری درنای تاج دار آفریقایی و برخی گونه‌های منحصر به فرد در همین باغ وحش بودیم که این حاکی از توانمندی کارکنان این باغ‌وحش است  وی در پایان گفت: اگر قرار است باغ وحشی داشته باشیم بهتر است برای مکان‌یابی مناسب و درخور نگهداری این حیوانات، چاره‌ای اندیشیده شود وگرنه همان بهتر که از خیر این مراکز در تهران و سایر شهرها بگذریم.

در آستانه تعطیلی

دکتر آل داوود، رئیس انجمن حمایت از حیوانات هم ضمن انتقاد از وضعیت نامناسب باغ‌وحش‌های کشور به همشهری گفت: روش نگهداری حیوانات در باغ وحش‌های ما مطابق با معیارهای جهانی نیست در نتیجه وضعیت باغ وحش‌ها بسیار نامناسب و استقبال از این مراکز به حد قابل توجهی کاهش یافته است.

از همین رو، این مراکز به‌دلیل وضعیت نامناسبی که دارند درآمدزا نیستند. این رویکرد سبب شده تا مسئولان باغ وحش در سراسر کشور هزینه‌ها را کاهش دهند نتیجه آنکه از یک‌سو، غذای حیوانات کم و نامرغوب شده و از سوی دیگر قفس‌ها کوچک و به‌طور کلی محل نگهداری حیوانات نامناسب و رقت بار شده است.

به گفته وی، در باغ‌وحش تهران حتی چاه‌های دفن مدفوع و لاشه حیواناتی که تلف‌می‌شوند با چاه آب خوراکی حیوانات بسیار به هم نزدیک است و این طبعا مشکل‌زاست.

نکته دیگری که آل داوود به آن اشاره می‌کند نگهداری حیوانات گرمسیری و سردسیری در فضای مشابه هم است ؛ همچنان‌که حیواناتی که زیستگاهشان دشت بوده با حیواناتی که در کوه یا در جنگل زیست می‌کرده‌اند در یک فضا نگهداری می‌شوند، این شیوه نگهداری اثر نامطلوبی در حیوانات دارد.

براین اساس استقبال عمومی بسیارکم است چرا که نه تنوع زیستی حیوانات قابل توجه است و نه شیوه نگهداری و نه فضای باغ وحش برای بازدید مجدد، رغبتی در بازدید‌کننده ایجاد می‌کند.

رئیس انجمن حمایت از حیوانات با تاکید براینکه ساختار باغ وحش‌های کشور بسیار قدیمی و نیازمند تجدید نظر جدی است، تصریح کرد: در حال حاضر اغلب باغ‌وحش‌های کشور مثل باغ‌وحش صفه اصفهان و باغ‌وحش مشهد یا تعطیل شده‌اند یا به‌دلیل ورشکستگی در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

به همین دلیل اگر به صاحبان این مراکز اجازه تغییر کاربری داده شود حتی یک روز هم برای تبدیل این مراکز درنگ نمی‌کنند.

شهرداری وارد گود شود

دکتر اسماعیل کهرم معتقد است: نه شیوه نگهداری حیوانات در باغ وحش‌های کشور مطابق با ضوابط و استانداردهای جهانی است و نه از نگاه انسانی مناسب است. از همه اینها بدتر فضای رقت‌انگیز قفس و محل نگهداری حیوانات است؛

آیا اینها جاذبه‌ای برای گردشگر دارد؟ این نه زیباست نه انسانی و نه جاذبه‌ای برای توریست دارد و نه می‌تواند به بچه‌ها طریقه دوست‌داشتن حیوانات را یاد بدهد. مجموعه‌ای است که روی دست ما مانده و اکنون با ضرر اداره می‌شود.

برای برون‌رفت از این وضعیت اسفبار بهتر است شهرداری وارد گود شود و با تمهیداتی باغ وحش را به استاندارد قابل‌قبولی ارتقا دهد؛ در غیر این صورت این مراکز را تعطیل کنند؛ نبودشان بهتر از بودنشان است.

کد خبر 86399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز