گروه شهری: سرانجام با گذشت 8 ماه و یک هفته از ورود 2 ببر «آمور» به باغ‌وحش تهران که به گفته کارشناسان نسل آنها نزدیک به «ببر مازندران» است و درحالی‌که قرار بود حداکثر ظرف یکماه این ببرها به پناهگاه حیات وحش میانکاله منتقل شوند با عدم‌تحقق این امر و شیوع یک بیماری، ببر «نر» صبح روز پنجشنبه تلف شد.

این ببرها که پس از 52 سال، از انقراض نسل ببر در ایران سوم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری و به‌رغم انتقاد برخی کارشناسان داخلی، با تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست جهت احیای نسل ببر مازندران با موافقت نخست‌وزیر روسیه به ایران آمدند، قرار بود حداکثر یکماه (تا آماده شدن زیستگاه خود در میانکاله مازندران) در باغ وحش تهران نگهداری شوند.

گفته می‌شود علت مرگ ببر نر آمور سیبری شیوع یک بیماری در باغ وحش تهران بوده که به‌رغم تلاش دامپزشکان برای نجات جان این ببر، یکی از 2 قلاده ببر سیبری اهدایی روسیه به ایران تلف شد. همچنین خبر می‌رسد که وضعیت ببر ماده نیز مساعد نیست و این حیوان اکنون به‌طور دائم زیرنظر دامپزشکان است.

محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز گفته است بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد علت مرگ ببر نر شیوع بیماری «مشمشه» در باغ وحش ارم تهران بوده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که بر اثر شیوع یک بیماری در باغ وحش تهران، طی چند روز گذشته، حداقل 2 قلاده شیر نیز بر اثر بیماری تنفسی که منجر به خونریزی از بینی می‌شود تلف شده‌اند.

در همین حال گزارش‌های منتشر‌شده از سلامت کامل پلنگ‌های ایرانی که با 2قلاده ببر سیبری مبادله و به روسیه منتقل‌شدند خبر می‌دهد. پیش از این، برخی از کارشناسان حیات‌وحش در ایران، ورود 2 قلاده ببر از روسیه برای احیای نسل این جانور در ایران را برنامه‌ای ازپیش شکست‌خورده دانسته و نسبت به آن انتقاد کرده‌بودند.

کد خبر 124527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز